Zadel aangepast... Paard niet helemaal rad?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vaatwasser

Zadel aangepast... Paard niet helemaal rad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 20:28

Goedeavond bokkers!

Na een half jaar kreupel geweest te zijn, loopt mijn paard nu een maand of drie weer goed. Nieuw zadel gekocht en we hobbelen weer vrolijk rond.
Vandaag had ik weer een afspraak met de zadelmaker, omdat mijn paard lange tijd stil gestaan heeft, heel erg zou gaan groeien, waardoor het zadel niet meer zou passen.
Mijn paard zijn schouder is dus links beter gaan ontwikkelen dan rechts, mijn zadelmaker heeft daardoor dus rechts het zadel is bijgevuld, waardoor hij weer beter zou gaan liggen, aangezien mijn zadel ook niet helemaal aansluitte op rechts.
Nou had ik vanavond les, liep hij bij de inzet van mijn voltes en bij het aankomen op de hoefslag na het van hand veranderen, dus een pas niet goed. Het is wel minimaal, maar zoals de meeste ruiters met een ex-kreupelkind, ben je heel de dag bang dat het 4x erger terug komt. Rechtuit is niks aan de hand. Ik weet wel van mezelf dat ik bij inzet van voltes e.d. moeilijk ga zitten. Hij is trouwens 'kreupel' op links.
Kan het zijn dan mijn paard aan zijn zadel moet wennen? Wie kan mij uitleggen waarom hij dan juist op links kreupel loopt? Heeft iemand dan ook nog enig idee hoelang mijn paard aan de aanpassing van het zadel zou moeten wennen?

Alvast bedankt!

vaatwasser

Re: Zadel aangepast... Paard niet helemaal rad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 21:21

niemand enig idee?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:24

Heeft je zadelmaker het zadel nou scheef opgevuld dan? Dat is iig al niet goed..

Het kan iets van teugelkreupel zijn..
Als je paard scheef is belast het 1 kant dus steeds veel meer,
daar kan je paard op een gegeven moment last van gaan krijgen.
Doe je aan iets van rechtrichten? Lachen

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 21:33

Mijn zadel sluit op rechts niet goed aan, aan de binnenkant zeg maar, dat moest dus wel opgevuld worden, anders zou het zadel weer niet passen. Teugelkreupel denk ik niet, aangezien hij dan ook rechtuit kreupel zou moeten zijn, en dat is niet het geval.
Rechtrichten zijn we eigenlijk altijd mee bezig, poging tot in elk geval...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:37

hoe bedoel je precies; poging tot in elk geval??

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:38

Maar.. is je zadel aan de rechterkant nu meer opgevuld dan links? of was je zadel eerder ongelijk opgevuld?

Als je je pony op een lange zijde gewoon recht hebt loopt die idd goed,
maar in de bochten loopt je paard misschien niet recht meer?
Dan krijg je dat ze in de bochten niet goed meer gaan lopen..

Probeer eens op de binnenhoefslag te gaan rijden en dan in de bochten buitenstelling,
misschien gaat je paard dan beter lopen omdat die dan rechter wordt.
Als je je paard echt recht hebt kun je langszaam naar de binnenstelling gaan.

Wat zegt je instructrice ervan?

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 21:39

Dat het niet altijd mee valt om goed recht te richten. We doen in elk geval wel heel hard ons best, dat hij steeds rechter wordt.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 21:41

xMariekee schreef:
Maar.. is je zadel aan de rechterkant nu meer opgevuld dan links? of was je zadel eerder ongelijk opgevuld?

Als je je pony op een lange zijde gewoon recht hebt loopt die idd goed,
maar in de bochten loopt je paard misschien niet recht meer?
Dan krijg je dat ze in de bochten niet goed meer gaan lopen..

Probeer eens op de binnenhoefslag te gaan rijden en dan in de bochten buitenstelling,
misschien gaat je paard dan beter lopen omdat die dan rechter wordt.
Als je je paard echt recht hebt kun je langszaam naar de binnenstelling gaan.

Wat zegt je instructrice ervan?

Mijn zadel was gelijk opgevuld, maar is vandaag rechts meer opgevuld omdat hij links veel meer spieren heeft ontwikkeld.
In hoeken loopt hij ook goed, maar zodra ik moeite krijg met zitten (inzet voltes, stelling omzetten na hand veranderen) maakt hij een misstap, en valt dan op rechts.
M'n instructrice vond het minimaal, maar ik moet het wel in de gaten houden. Hij heeft nergens een warm of dik been.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:49

_Sammie_ schreef:
Mijn zadel was gelijk opgevuld, maar is vandaag rechts meer opgevuld omdat hij links veel meer spieren heeft ontwikkeld.
In hoeken loopt hij ook goed, maar zodra ik moeite krijg met zitten (inzet voltes, stelling omzetten na hand veranderen) maakt hij een misstap, en valt dan op rechts.
M'n instructrice vond het minimaal, maar ik moet het wel in de gaten houden. Hij heeft nergens een warm of dik been.

Een zadel scheef op laten vullen omdat jij je paard niet goed rechtricht is iig niet goed.
Ik zou je zadel gewoon weer gelijk op laten vullen door een goede zadelmaker.
Dit is iets wat je rijtechnisch op moet lossen en niet door je zadel scheef op te laten vullen..
Jij moet eraan gaan werken je paard recht te richten en niet meer op rechts te laten vallen
als je je paard recht(er) hebt dan wordt die ook niet aan 1 kant meer bespierd en ligt je zadel ook gelijk al beter Lachen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:26

xMariekee schreef:
Een zadel scheef op laten vullen omdat jij je paard niet goed rechtricht is iig niet goed.
Ik zou je zadel gewoon weer gelijk op laten vullen door een goede zadelmaker.
Dit is iets wat je rijtechnisch op moet lossen en niet door je zadel scheef op te laten vullen..
Jij moet eraan gaan werken je paard recht te richten en niet meer op rechts te laten vallen
als je je paard recht(er) hebt dan wordt die ook niet aan 1 kant meer bespierd en ligt je zadel ook gelijk al beter Lachen

Hier ben ik het helemaal mee eens en een antwoord op je vraag hoelang een paard aan een aangepast zadel moet wennen is kort maar krachtig: Niet!
Een zadel hoort direct goed te liggen en wanneer een paard er echt aan moet wennen ligt het gewoon niet goed.