Helemaal gestuiterd van het ijzers verliezen!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soofenflo

Helemaal gestuiterd van het ijzers verliezen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 10:50

Ik heb echt 'une grande probleme' hier.
Mijn 4 jarige verliest steeds zijn ijzers. Ik hoop dat iemand een nuttige tip heeft, ik sta overal voor open op het moment, dit berichtje is ook even bedoeld om de frustratie van mij af te schrijven.

Het verhaal is als volgt:

Mijn 4 jarige heeft in principe goede hoeven, maar moet doordat hij toch een beetje een stijl voetje heeft op ijzers. Die correctie is noodzakelijk.
Maar nu sinds een maand of 2 regent het ijzers. Ik weet niet hoe hij het voor elkaar krijgt, maar hij trapt denk ik zijn ijzers eraf.
Dit is uiteraard ook niet best voor de kwaliteit van zijn hoeven en de smid heeft ook meer en meer moeite om er een ijzer onder te krijgen.

De eerste keer dat hij zijn ijzer verloor ( kan gebeuren, nat land ed), heeft een andere smid het ijzer er weer onder gedaan. 3 (!) dagen later, ijzer kwijt. Mijn eigen smid gebeld ik kon langs komen... dat ijzer heeft het 3 weken gehouden.
Goed verder lang verhaal, het kwam hierop neer dat hetzelfde ijzer er 4x onder is gezet in 3 weken tijd.

3 weken terug kwam het ergste, ik kom in het land en zie mijn paardje niet helemaal lekker lopen. Ik kijk en denk... hmm ijzer eraf. Maar ik kijk nog eens goed, het ijzer zit er nog onder.... maar is los gegaan, naar achteren geschoven en toen is hij erop gaan staan... resultaat de lip in zijn hoef. Kreupel dus. Smid naar laten kijken geen gevaar voor schade, heeft gelukkig het leven niet geraakt. Opluchting bij mij dus.
1,5 week later kon ik weer bij mijn smid terecht hij heeft hem toen helemaal opnieuw bekapt, nieuw ijzer gemaakt, in de hoop dat dat langer zou houden, helaas helaas... Gisteren kwam ik weer in het land... Weer mijn paard op 1 schoen.

Mijn besluit voor volgende zomer staat ook al vast, dit doe ik niet meer! Dan het risico van dat stijlere voetje maar nemen, maar deze ellende ga ik niet nog een zomer doormaken. Volgende zomer gaat hij van die ijzers af!

Als iemand een bruikbare tip heeft, graag!

Land situatie:
Droog gras land, met stukken droog zand, schuilstal waar de paarden 100% droog kunnen staan.

Tallie1979

Re: Helemaal gestuiterd van het ijzers verliezen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:53

Hmm, lastig verhaal. Je zegt stijlvoet, maar worden zijn tenen niet te lang gelaten? Dat was bij mijn paard het geval. Sinds ik een smid heb die bij van Nassau in de leer is geweest, is het een paar keer gebeurd door de blubber in de wei, maar nu gaat het prima eigenlijk Lachen

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:55

verhaal ken ik, mijn 6e jarige had er ook een handje aan.. maar mijn smid heeft daarna de ijzers afgerond achter waardoor ze ze er niet meer af kon trappen.. misschien springschoenen eens proberen? heeft een tijdje voordat we met die afgeronde ijzers begonnen ook goed geholpen

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:55

springschoenen (grote maat, tot op de grond) omdoen helpt nog wel een beetje (ook niet 100%, die van mij trapte hem zondag in het weiland ondanks springschoenen af)

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 10:57

Toen ik hem kocht was zijn voetje stijl. Nu mijn smid hem goed op de ijzers ed heeft gezet heeft hij prachtige voetjes. Ik weet dus niet of als ik hem weer van zijn ijzers af zou halen, hij weer vervalt naar het stijle.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 10:59

@Neverstop, mijn smid heeft al ijzers gemaakt waarbij er bijna geen takken zijn. De laatste keer heeft hij zelfs een maat kleinere ijzers helemaal verbouwt, zodat er absoluut geen takken waren en nog krijgt hij het voor elkaar om ze eraf te trappen.

@Chessie springschoenen zijn niet echt een optie. Hij heeft nogal gevoelige huid bij zijn kootholtes en krijgt snel irritatie. Maar het is absoluut het proberen een keer waard!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:05

ik ben bang dat er niets aan te doen is
mijn pony kan er ook wat van,helaas!

soms zien haar hoeven er niet meer uit ,stukken eraf enzo.

de smid heeft er alles aan gedaan om de kans van aftrappen zo klein mogelijk te houden,soms gaat het weken goed en soms Gestoord

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:05

Vanwege een stijle hoef gaat mijn pony juist níet op ijzers. Nu slijt het nog wat af, met ijzers zal hij juist nog harder doorgroeien dan het al doet. Hij wordt elke 4-6 weken bekapt en ik vijl dat ene voetje zelf bij wanneer nodig.
Stijle voeten moet je goed bijhouden, dan blijven ze netjes, zonder ijzers Ja .

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:08

Plakijzers.

Mijn vorige paard trapte tijdens het rijden altijd zijn ijzers eraf, uit pure wanhoop heb ik toen de voorhoeven met duktape ingetaped, over het ijzer en de hoef, alleen het onderste randje, zodat hij niet meer op de 'takken' kon gaan staan.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 11:11

Ja! Duktape! Zat ik ookal aan te denken. Ik heb het er zelfs serieus met mijn smid over gehad. Maar tijdens het rijden is er nooit iets aan de hand, dan raakt hij zijn voorbenen eigenlijk nooit. Het is puur voor in het land en om hem nou met tapevoetjes in de wei te zetten...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:15

Kan je smid jouw niet leren om dat stijle voetje tussen zijn bezoekjes door bij te vijlen? Dan heb je geen ijzers meer nodig voor het corrigeren en kan je paard ze dus ook niet meer aftrappen in de wei.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 11:20

Dat is absoluut een goed idee voor volgende zomer. Dan wil ik hem zowiezo van die rotdingen af hebben.

Als hij over ik hoop 1 a 2 weken weer naar binnen gaat worden zijn hoeven natuurlijk droger en is het ijzers verliezen ook niet meer zo'n probleem hoop ik....

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:26

Ik had dit probleem jaren geleden!
Ik heb dit als volgt opgelost: Pling
niet meer beslagen!
Het duurt even voor de voeten niet meer afbreken.
de hoefwand is verzwakt door het beslaan en de doorbloeding wordt erdoor verstoord.
Bij het beslaan wordt de hoefwand ook steeds dunner en de nagels van de ijzers worden steeds weer in dezelfde gaten geslagen (of iets hoger) van een hoefwand die toch al verzwakt is (anders zou je de ijzers niet verliezen.
Mijn advies is dus ijzers eraf laten en geduld opbrengen. De nieuwe hoefwand groeit van bovenuit
(kroonrand) weer aan en zal steviger gaan worden als je je paard blootsvoets laat lopen.
IK heb 't ook gedaan en mijn menpony loopt blootsvoet over de weg in alle gangen Cool
Ze heeft grotere en sterkere voeten als ooit tevoren!! (En dat had ik NIET gedacht!!)
groet, Doei!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:31

Martina67 schreef:
niet meer beslagen!
de hoefwand is verzwakt door het beslaan en de doorbloeding wordt erdoor verstoord.
Bij het beslaan wordt de hoefwand ook steeds dunner en de nagels van de ijzers worden steeds weer in dezelfde gaten geslagen (of iets hoger) van een hoefwand die toch al verzwakt is (anders zou je de ijzers niet verliezen.
Mijn advies is dus ijzers eraf laten en geduld opbrengen. De nieuwe hoefwand groeit van bovenuit
(kroonrand) weer aan en zal steviger gaan worden als je je paard blootsvoets laat lopen.
IK heb 't ook gedaan en mijn menpony loopt blootsvoet over de weg in alle gangen Cool
Ze heeft grotere en sterkere voeten als ooit tevoren!! (En dat had ik NIET gedacht!!)
groet, Doei!

dat is heel fijn voor jou, maar helaas werkt dat niet voor iedereen.

en de mijne trapt ze zelf af,ze verliest ze niet omdat haar hoeven slecht zijn.
en ze kan niet zonder ijzers.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 11:35

Ik heb er zeker ook over gedacht om de hoef rust te geven, hem zonder ijzers te laten lopen tot de hoef voldoende hersteld was om weer een ijzer onder te doen. Maar... zonder ijzer is hij zo kreupel als een oud mannetje, zeker toen die lip in zijn hoef had gezeten. Ik werd door allerlei mensen gebeld, ze waren allemaal bezorgd over hoe slecht hij liep. Toen de smid er weer een ijzer onder had was hij binnen een dag weer goed.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:37

en als je misschien hoefschoenen probeerd??
of brokkelen ze ook fel af in de weide

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 11:41

Op dit moment brokkelen de hoeven hard, maar dat komt natuurlijk door dat de wand 'kapot' is door de nagels. Hoefschoenen is natuurlijk een optie voor volgende zomer als hij op blote voeten staat. Maar nu in de wei brokkelen zijn achterhoeven niet zo, daar heeft hij geen ijzers.

Mijn smid heeft me wel verzekerd dat mijn vriend goede hoeven heeft, maar omdat ik nu steeds pech heb met de ijzers verliezen de hoeven er niet uitzien. Hij noemt het een periode :S

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:56

Staat je paard vierkant op ijzers of alleen voor?

Mijn paard stond vierkant op ijzers en heeft ook een periode z'n voorijzers (in de wei) afgetrapt. Smid heeft het als volgt opgelost. Geen lip aan het voorijzer waardoor hij het ijzer nog ietsje verder terug kan leggen. Mooie opzet erin zodat het voorbeen vlot weg kan komen. Achterijzers de takken iets langer laten zodat het achterbeen een fractie vertraagd wordt en het voorbeen op tijd weg kan komen. Sindsdien geen problemen meer gehad en het voorijzer heeft nogsteeds ruim garnituur.

Ook zag je toen hij z'n ijzers nog regelmatig uittrok dat de tonen van de achterhoeven beschadigd waren. Dat is sindsdien ook over.

Als je paard alleen voor ijzers heeft zou je met je smid kunnen overleggen of de tonen van de achterhoeven iets meer afgerond kunnen worden, zodat ze minder "grip" op het voorijzer hebben.

Vraag verder aan je smid of hij het kleinst mogelijke nageltje gebruikt, zodat wanneer je paard 'm weer aftrapt, de schade zo klein mogelijk is.
(Afgelopen vrijdag heeft mijn paard voor het eerst sinds jaren 1 ijzer weer afgetrapt toen hij vanuit het niets er ineens als een idioot tussenuit kneep. IJzer kwijt, hoef volledig onbeschadigd.)

** Edit: lees net dat je paard alleen voor op ijzers staat.
Laatst bijgewerkt door Alvaron op 02-09-08 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 12:00

Hij staat alleen voor op ijzers. Maar ik zal het met mijn smid overleggen. Hij komt volgende week woensdag, de beste man is nu een weekje op vakantie.

Ja, de tonen van mijn paard zijn ook vaak beschadigd. Ik vond 2 weken terug het ijzer in het land, in een plas bloed.... Hij had zichzelf betrapt.

Maar door het achterbeen te vertragen, krijg je dan geen nadelig effect op de beweging van je paard?

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:02

Nee hoor, het is maar een fractie die vertraagt wordt, net voldoende om het voorbeen de tijd te geven op tijd weg te zijn.

Succes!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:08

mirgino schreef:
Martina67 schreef:
niet meer beslagen!
groet, Doei!

dat is heel fijn voor jou, maar helaas werkt dat niet voor iedereen.

en de mijne trapt ze zelf af,ze verliest ze niet omdat haar hoeven slecht zijn.
en ze kan niet zonder ijzers.

Nog maar 4 jaar en kan niet zonder ijzers? Van waar trek je deze conclusie? Heb je er al eens een bekapper naar laten kijken?

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 12:12

De mijne zou denk ik wel zonder ijzers kunnen, maar in het licht van de correctie die het hoefje moet hebben staat hij op ijzers. Op dit moment, als hij van zijn ijzers af is, is hij wel behoorlijk gevoelig.
Daarbij ben ik niet zo van het natuurlijk bekappen, ik neem aan dat jij dat bedoeld met een bekapper.
Ik zal het wel niet getroffen hebben, maar ik heb van een bekapper teveel paarden zien komen die te kort, scheef of kreupel bij een bekapper vandaan kwamen.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:26

Je kunt toch als je smid er weer is, eens overleggen? Heeft hij aangegeven dat doordat de hoef te stijl is, het paard niet zonder ijzers kan? Voor hetzelfde geld vindt hij ook dat het paard een tijdje zonder ijzers moet of misschien wel voor altijd. Alleen dat hij bijvoorbeeld wat vaker langs moet komen om de hoeven in de gaten te houden.

Vaak zijn er ook gewoon conventionele hoefsmeden die de hoef dusdanig bekappen dat hij "natuurgetrouw" is. Mijn fjord gaat ook naar een "gewone" hoefsmid, maar wordt dan redelijk natuurlijk bekapt (is gewoon simpel denkwerk voor een hoefsmid.... geen hoge wiskunde Knipoog )

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 13:38

Ja, op het moment dat ik over blote voeten begon reageerde hij inderdaad afwijzend. Nu de winter/stal periode er weer aankomt maak ik me minder zorgen over het verliezen van het ijzer. Aangezien de hoeven dan droger zijn en hij wanneer hij buiten is niet zo druk kan doen als in het land.

Maar volgend zomer/weideseizoen gaat hij zeker op blote voeten in, deze ellende ga ik niet nóg een keer doormaken.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:14

Je zou aan je smid kunnen vragen of een "halfrond" dravers ijzer een oplossing is om je paard 1 of 2 keer mee te beslaan. Deze ijzers blijven over het algemeen goed zitten en geven de hoeven de kans weer wat tot rust te komen. Daarna zal hij weer genoeg hoef hebben om een "gewoon" ijzer onder te slaan.

Jonge paarden kunnen nogal onhandig bewegen (net als jong kinderen) als ze ouder worden verbeterd dit. Probeer een oorzaak te vinden voor het aftrappen. Gebeurd het altijd op een bepaalde tijdstip, op dezelfde plaats, onder dezelfde omstandigheden enz?

Succes