verdikte pees bij 3jarige, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soetekind

verdikte pees bij 3jarige, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 20:32

een paar maand geleden ben ik heel erg rustig begonnen om een 3 jarige merrie te beleren, ze pikte alles erg lekker op...

daarna is ze weggeweest om haar keuringsklaar te maken,
toen ik haar terug kreeg was ze erg tegen het bit, en wou ze niet nageven.. heb toen maar super rustig aan gedaan.. beetje draven en stappen, en naar de ontspanning toe gewerkt.
2 dagen later ondekte ik een verdikte pees,, hij is niet vreselijk dik ofzo, maar er zit wel vocht in.
nu komt de merrie elke dag een paar uurtjes buiten, en word haar pees 2 x gekoeld, 1x met water, de andere keer met een bandage en een koel zakje..

de merrie loopt geen stap kreupel...
kan ik het werk ook weer heel rustig hervatten? (ze wil zo graag werken!) en anders is ze zo druk.. of moet ik alleen maar met haar stappen?

Eirikur

Re: verdikte pees bij 3jarige, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:47

Lekker dan, breng je een jong paard weg om het professioneel te laten beleren, wordt ze ff voor je in elkaar getrokken. Geld terughalen en de rekening van de veearts indienen.

tinaaz schreef:
nu komt de merrie elke dag een paar uurtjes buiten, en word haar pees 2 x gekoeld, 1x met water, de andere keer met een bandage en een koel zakje..

kan ik het werk ook weer heel rustig hervatten? (ze wil zo graag werken!) en anders is ze zo druk..
Peesblessures kun je niet ernstig genoeg nemen. Zeker niet met zo'n jong paard, dat haar hele leven nog met die benen moet doen. Op dit moment ben je goed bezig, probeer dat vol te houden totdat de overvulling van de peesschede volledig weg is.
Nu al het werk hervatten is imo. niet verstandig, jij voelt niet hoe zwaar de pees belast wordt/kan worden. Als ze zelf toestand maakt wegens overtollige energie, voelt ze het evengoed nog wel als ze iets doet waarvan ze pijn in haar poot krijgt.

Dat ze graag wil werken is nmm. jouw perceptie van dat ze haar energie kwijt moet, zelf staat ze waarschijnlijk het liefst gewoon in de wei om gras te eten. Ik weet niet wat je krachtvoerrantsoen is, misschien kan het geen kwaad om dat tijdelijk wat te verlagen en te vervangen door wat meer energiearm ruwvoer.

Mijn advies is dus om het voorlopig nog ff rustig bij stappen te houden om te voorkomen dat de pees overbelast wordt en de kreupelheid die ze nu niet toont misschien alsnog gaat optreden.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:52

Voorzichtig zijn! Niet alle peesblessures veroorzaken kreupelheid, het kan ook een beetje overbelast zijn. Altijd even dierenarts laten komen, voordat je straks echt 6 maanden langs de kant staat.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:53

ik zou voor de zekerheid even een scan laten maken bij de dierenarts. Mijn vorige dierenarts had als tijdsindicatie voor een peesblessure het volgende: paard op rust totdat de pees weer dun is en de tijd die dat heeft gekost, nog een keer. (duurde het 2 weken voor het vocht weg was, dan nog 2 weken op rust).

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:51

Ik zou zeker even een echo van de pees laten maken want dikte en kreupelheid zeggen niet alles hoor.
Sommige paarden lopen geen stap kreupel maar hebben wel een pees blessure. Heel veel beterschap.
Wel balen dat je haar zo van een africhtings stal terug krijgt.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 17:09

EricPrast schreef:
Lekker dan, breng je een jong paard weg om het professioneel te laten beleren, wordt ze ff voor je in elkaar getrokken. Geld terughalen en de rekening van de veearts indienen.

tinaaz schreef:

kan ik het werk ook weer heel rustig hervatten? (ze wil zo graag werken!) en anders is ze zo druk..
Peesblessures kun je niet ernstig genoeg nemen. Zeker niet met zo'n jong paard, dat haar hele leven nog met die benen moet doen. Op dit moment ben je goed bezig, probeer dat vol te houden totdat de overvulling van de peesschede volledig weg is.
Nu al het werk hervatten is imo. niet verstandig, jij voelt niet hoe zwaar de pees belast wordt/kan worden. Als ze zelf toestand maakt wegens overtollige energie, voelt ze het evengoed nog wel als ze iets doet waarvan ze pijn in haar poot krijgt.

Dat ze graag wil werken is nmm. jouw perceptie van dat ze haar energie kwijt moet, zelf staat ze waarschijnlijk het liefst gewoon in de wei om gras te eten. Ik weet niet wat je krachtvoerrantsoen is, misschien kan het geen kwaad om dat tijdelijk wat te verlagen en te vervangen door wat meer energiearm ruwvoer.

Mijn advies is dus om het voorlopig nog ff rustig bij stappen te houden om te voorkomen dat de pees overbelast wordt en de kreupelheid die ze nu niet toont misschien alsnog gaat optreden.

gelukkig ziet de pees er weer goed uit, en zijn we weer rustig aan het werk...

En helaas deze merrie staat bij wijze van het lieft in een isoleercel, ze heeft namelijk staart en manen eczeem.. dus als ze buiten staat is ze de hele dag aan het vliegen..

En je geld terug vragen tsjah bewijs het maar eens... maar ik heb er nu wel verschrikkelijk werk van.. het is een fries, en ze is vreselijk sensibel.. (dat was nou juist wat ik fijn aan dit paard vond!) Maar nu heeft het zich tegen haar gekeerd... dat mondje... blijft een probleem,.,
ik longeer haar even, dan met touwtjes totdat ze ontspannen nagevelijk loopt, en dan ga ik erop rijden...
Maar balen dat ik doe!!
Is hier iemand met een soort gelijk verhaal?? Ik hoor graag hoe dit verholpen is....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:30

3 jaar, kan het niet zijn dat ze aan het wisselen is en dus last van de tanden heeft?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:32

Hoi, toch laten scannen, en tegen zomereczeem kun je je paard helepn zodat het dier er af zou kunnen komen. pb staat open. Sterket.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:59

Laat haar gebit maar eens nakijken door een goede (tand)arts.
Heel vaak komen problemen met het bit daar vandaan.
Jij bent heel voorzichtig geweest met haar mondje maar blijkbaar waren ze dat bij die africhtings stal niet helaas.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 21:04

maar een 3 jarige gaat toch pas volgend jaar wisselen? of zit ik nu fout?

Ik zal er iig een tandarts naar laten kijken...

Hadden we de oplossing van het staart en manen probleem maar... dat zou zo fijn zijn voor al die dieren die er onder lijden!

als ze staat buiten staat, dan is het met een boett deken, maar ook daarmee word ze erg kriegel!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:05

nee hoor, die wisselen nu de snijtanden. Tegen het 4e jaar ook de kiezen, waardoor ze last kunnen krijgen van doppen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:08

tinaaz schreef:
maar een 3 jarige gaat toch pas volgend jaar wisselen? of zit ik nu fout?
Ik zal er iig een tandarts naar laten kijken...

Nee daar zit je goed mee Knipoog .
Maar een paard dat zo moeilijk in de mond is zou ik zeker laten controleren.
Persoonlijk laat ik altijd liever het gebit controleren voordat ik echt met een bit aan de gang ga.
Maar dat is mijn idee maar hoor.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:32

MD-->BEH

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:15

Het is erg moeilijk om hier een uitspraak over te doen.
De ene pees blessure vraagt om stappen en draven over een verharde weg, terwijl dat voor een andere pees blessure juist helemaal niet goed is.
Om deze reden is het heel belangerijk dat je er een goed DA naar laat kijken en eventueel een foto van laat maken.
Jonge paarden genezen gelukkig vaak goed maar ben daarom juist extra voorzichtig.
Als je er zeker van bent dat het tijdens het aanrijden is gebeurd dan zou ik toch een verhaal gaan halen bij de ruiter in kwestie, ik neem namelijk aan dat je er genoeg geld voor hebt betaald Knipoog

Ik zou er in iedr geval een goede DA naar laten kijken en tot die tijd niet teveel, behalve wat stappen en koelen, wacht even af wat de DA zegt!

lovebinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:10

Pytje schreef:
nee hoor, die wisselen nu de snijtanden. Tegen het 4e jaar ook de kiezen, waardoor ze last kunnen krijgen van doppen.

mijn verzorg pony is ook pas 3 geworden in mei maar die heeft ook al veel tanden en kiezen gewisseld dus zou best kunnen dat het met het wisselen te maken heeft