Zenuwe snede.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spiritoes

Zenuwe snede.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 11:10

Nu zal ik gelijk wel een heel stel mensen over mij heen krijgen die vinden dat ik een Egoist ben...... Ja dat ben ik dan maar, maar kan gewoon nog geen afscheid van hem nemen. Huilen Huilen Huilen Toch wil ik mijn verhaal graag ff kwijt.

Ik ben al 4 jaar in het bezit van een geweldige " het Xfactor hebbende " paint die helaas HKO heeft. Ben de afgelopen jaren al met verschillende dingen bezig geweest en heb van alles geprobeert. Alles wat we deden was van tijdelijk aard Verdrietig Nu heb ik er toch voor gekozen om hem een toch nog een fijn leven te geven waarbij hij niks hoeft en gewoon mag genieten door paard te kunnen zijn. Hij is vrolijk en knuffeld verschrikkelijk graag.

September dan ga ik met hem naar een kliniek en dan gaan ze kijken of hij nog in aanmerking komt voor een zenuwe snede. Dit door het gebied uit te verdoven en te kijken of hij dan wel rad wil lopen. Mocht hij goed lopen dan word hij de volgende dag geopereerd en gaat daarna naar een stal waar hij kan ravalideren. Na deze revalidatie periode wil ik met hem naar Groningen gaan om hem een periode te gaan laten zwemmen op een revalidatie centrum, puur om hem weer even op krachten te helpen. Gaat dit goed dan mag hij lekker het land op en genieten van het leven.

Mocht hij niet in aanmerking komen dan ga ik verder niet meer dokteren en laten we hem daar inslapen Huilen Huilen

two

Re: Zenuwe snede.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:42

Hoi Spiritoes,

Ik blijf het heel bijzonder vinden dat je zo een bijzondere band met je paard kan hebben. Heerlijk he!!!
Ik heb niet zo lang geleden ook een topic geopend nav een zenuwsnede die ik bij mijn paard heb laten doen. Deze topic heet ook zenuwsnede . De zenuwsnede heb ik laten verrichten om dezelfde reden als jou, namelijk een hoefkatrolprobleem. En ja, ik heb inderdaad leuke en minder leuke reaktie's gehad.
Ik had, net als jouw, de keuze

two

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:59

vervolg..........
mijn paard laten inslapen of een zenuwsnede. Ik heb enorm met deze keuze geworsteld. Ik denk dat jij dit net zo hebt. De vraag is wel of het een echte keus is, de dood of een zenuwsnede. Je moet namelijk kiezen tussen 2 'slechte' keuzes.
Mijn paard is er enorm van opgeknapt. Ze loopt weer helemaal rad. Kortom, ik ben blij dat ik het heb gedaan.
Ik kreeg nog wel de tip van iemand om ook de pees te laten nakijken. Kijk maar eens aan het einde van mijn topic. Daar staat die tip. Bij mij was deze tip te laat maar wie heb jij er wat aan. De pees die over het hoefkatrol heen loopt kan inmiddels zo zwaar beschadigd zijn dat je bij voorbaat kan verwachten dat er binnen afzienbare tijd weer problemen ontstaan.
Ik wens je heel veel sterkte met de weg die je nu in gaat met je paard. En of jouw keuze nou egoistisch is of niet, het is en blijft jouw keuze.
Nogmaals, mijn paard is er van opgeknapt. Ze loopt nu heerlijk te genieten in de wei en daardoor geniet ik ook (egoistisch?).
Ik heb wel besloten om niet meer op haar te rijden. Omdat het signaal in de voet weg is durf ik dat niet meer aan. Ik heb altijd geprobeerd te 'luisteren' naar mijn paard en nu het signaal weg is heb ik het idee dat ik niet meer kan luisteren omdat mijn paard er niks meer over kan vertellen. Snap je wat ik bedoel?
Maar o wat geniet ik van haar nu ze zo van haar leventje geniet.
Nogmaals succes en luister naar jezelf en je paard.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:06

Als dit nog de enige mogelijkheid voor je paard is en je laat hem alleen maar in de wei om paard te zijn dan zou ik het ook doen. Als hij verder daarna geen pijn meer heeft en nog van zijn leven op het land kan genieten zou het fijn zijn. De slacht kan altijd nog zodra hij weer pijn krijgt.
Ik zou het wel raar vinden als je het deed om er weer op te kunnen rijden.
Sluit eerst alles uit, net als wat hierboven werd gezegd, voordat je die beslissing neemt, een zenuwsnede kun je natuurlijk niet meer terugdraaien.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 14:39

Lachen Ik hoef niet meer op hem te rijden........ Dat is echt niet het geen waarom ik dit zou doen. Heb een andere paard waar ik mijn rijdende toekomst mee wil slijten. Wil hem alleen nog niet kwijt. We gaan zeker ook niet over 1 nacht ijs en het moet voor hem zeker de moeite waard zijn.

Dankjewel voor de reacties

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:42

Hou er wel rekening mee dat ook zenuwen weer aangroeien.
Hoe lang dit (bij een paard) precies duurt weet ik niet. Is per dier/paard verschillend. Het is dus ook geen permanente oplossing....

In mijn oksel zijn (per ongeluk) mijn zenuwen doorgesneden tijdens een operatie. Het heeft iets meer dan een jaar geduurt voordat ik weer gevoel had in mn arm. Maar teruggroeien doet het wel degelijk.
Vraag dus even na hoe lang dit bij een paard duurt.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 15:10

Vandaag was dus de grote dag!

Mijn kereltje is vanmorgen geopereerd aan allebei zijn voorbenen. Alles zag er verder goed uit en is goed gegaan. Er zijn uit voorzorg gisteren nog een keer foto's gemaakt om te zien hoe alles er nu uitzag.

Maandag mag hij weer naar huis Lachen

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 15:13

ma_rie_tje schreef:
Hou er wel rekening mee dat ook zenuwen weer aangroeien.
Hoe lang dit (bij een paard) precies duurt weet ik niet. Is per dier/paard verschillend. Het is dus ook geen permanente oplossing....

In mijn oksel zijn (per ongeluk) mijn zenuwen doorgesneden tijdens een operatie. Het heeft iets meer dan een jaar geduurt voordat ik weer gevoel had in mn arm. Maar teruggroeien doet het wel degelijk.
Vraag dus even na hoe lang dit bij een paard duurt.

Heb hier dus een heel goed gesprek met de dierenarts over gehad. De kans bestaat dat zde zenuwe weer aangroeien Verdrietig Maar het hoeft dus niet te gebeuren dat is maar net hoe groot het gedeelte was dat ze weg hebben kunnen halen. Knipoog Dus we gaan gewoon duimen dat dit niet gebeurd.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:14

misschien ook een interessant onderwerp voor de WIKI (incl evt foto's....)

Klinkt misschien banketstaaf, maar hoe zien zijn benen er uit? houje grote wonden over aan een zenuw snede? of is het een kleine snee?

Hoe groot is het weg gehaalde stuk bij jou paard?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:16

Beterschap met je paard!
Hoop dat hij lekker snel opknapt en kan gaan genieten van
zijn pijnvrije voeten!

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 16:45

[quote="ma_rie_tje"]misschien ook een interessant onderwerp voor de WIKI (incl evt foto's....)

Klinkt misschien banketstaaf, maar hoe zien zijn benen er uit? houje grote wonden over aan een zenuw snede? of is het een kleine snee?

Hoe groot is het weg gehaalde stuk bij jou paard?[/quote

hij houd er geen grote wonden aan over. Is maar een klein sneetje. Zijn benen zijn op dit moment ingepakt in het verband maar zodra het eraf is. over 14 dagen dan zal ik er foto's van maken Knipoog Ze hebben ene groot dell weg kunnen halen maar hoeveel Cm dit is weet ik niet.

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm Als je er alvast wat meer van wil weten kun je deze links aanklikken en dan in de linkerzijde naar beneden scrollen naar zenuwesnede. Daar staan ook foto's Haha!

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 16:46

Sjolvir schreef:
Beterschap met je paard!
Hoop dat hij lekker snel opknapt en kan gaan genieten van
zijn pijnvrije voeten!

dankjewel Lachen dat hoop ik ook Knipoog

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:56

Ook vanaf hier heel veel beterschap voor je paard en ik vind het absoluut niet egoistisch.
Ik denk dat als ik in jouw schoenen zou staan, ik dezelfde keuze zou maken.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 14:51

spiritoes schreef:
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm Als je er alvast wat meer van wil weten kun je deze links aanklikken en dan in de linkerzijde naar beneden scrollen naar zenuwesnede. Daar staan ook foto's Haha!

En wat ze daar dus zeggen vind ik een beetje vreemd... paarden die met een zenuw snede nog hoog in de sport lopen....
ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden....

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 17:27

Nee ma_rie_tje ik begrijp heel goed wat je bedoeld Lachen maar neem van mij aan dat wij als simpele en liefhebbende paarden bezitters echt niet weten wat er zich allemaal in de paardensport afspeelt en hoeveel paarden er rondlopen die in het verleden zenuwesnedes hebben gekregen. Soms met een heel ander doel als waar ik bevoorbeeld voor heb gekozen :-( Maar om geld en prestaties.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:31

Ik weet precies hoe je je voelt spiritoes Ach gut
ik sta voor precies dezelfde keus met mijn paard, dan niet Zenuwsnede maar die heeft ook hetzelfde als jou paard.

ik heb met haar ook zo'n enorme band, dat ik eigenlijk voor mijn gevoel dat nooit weer zou kunnen krijgen met een paard, en dus niet echt afscheid kan nemen, dus snap best dat het moeilijke keus voor je is.

Als je paard daardoor nog een tijdje pijnloos rond kan lopen, je zei al dat je er niet meer op hoefde te rijden, waarom zou je het dan niet doen, en misschien nog wat langer van je grote vriend kunnen genieten? Lachen

in ieder geval heel veel sterkte! Ach gut

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 07:57

Hoi Magic_lover,

Als je de keuze kan maken .... doen Lachen Ik zou willen dat ik al die jaren NIET zo had lopen tobben :-( Hij heeft ....als ik het nu allemaal terug bekijk, onnodig geleden omdat ik dacht dat ik dit niet kon maken en maar van alles aan het proberen was om te kijken of het anders kon Huilen Huilen .

Jij ook heel veel sterkte met de beslissingen die je moet nemen.

x

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:55

niet helemaal ontopic, maar ik kwam hierlangs en zag dat die van jou naar het zwembad gaat binnenkort. Die van mij staat er nu 2,5 week, dus ik denk dat ik in ieder geval spirit nog wel langs zie komen dan *LOL*