Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Roosxhorse schreef:Ik heb 2 pony's die veel op de wei samen staan en weinig buiten lopen, maar toch slijten de hoeven snel (ze hebben geen hoefijzers) Soms breekt er een heel stuk hoef af. Zouden hoefijzers beter zijn?
groetjes x
scoxxx schreef:Mmm, 1 van mijn sportpaardjes was en heeft daadwerkelijk keiharde en perfecte hoeven.
Kilometers en kilometers heeft zij op blote voeten in hoog tempo gelopen over asfalt, stenig gebied, klapzand, strand en duinen, bossen....
Alles op blote voeten, nooit gevoelig, nooit kreupel
Altijd met een A-tje door de veterinaire keuringen, op blote voeten, tijdens wedstrijden.
Totdat... we nog meer kilometers gingen maken.
Toen bleek dat de kunststofijzertjes haar duidelijk meer gemak gaven dan haar blote voeten.
Onze blote-voeten-grens lag in klasse II (tot 70km-wedstrijden).
De meerwaarde van de kunststofijzertjes ten opzichte van haar blote voeten, lag in haar schoudergebruik.
Deze was beduidend beter, na 30 seconden... direct nadat het ijzertje eronder getikt was.
Het verschil en de verbetering was zo significant, dat mijn oogkleppen op dat moment definitief op de grond vielen. En mijn oogkleppen van toen zijn inmiddels six-feet-under (diep begraven).
Het feit dat dit paardje zo lang heeft kunnen presteren op blote voeten, getuigt (denk ik dan maar) van goed bekapwerk.
Arabesk schreef:@ modopmerking; hoe kan ik dan uitleggen dat imo ijzers geen goed idee zijn en wat de beste oplossing is? Ik kan wel uitleggen dat het belangrijk is om op een bepaalde manier te bekappen en ook regelmatig te bekappen, maar het is duidelijk als ik het woord natuurlijk bekappen daarin wel kan gebruiken.
ik weet dat ter discussie stellen van modaanwijzingen niet gewenst is, maar hier zit ik nu wel met een lastig dilemma