Kreupel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

Kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 19:33

Mijn paard van 20 jaar oud staat nu ongeveer een weekje kreupel - mank.
Hij staat niet erg kreupel maar toch een beetje (op asfalt).
Hij heeft nu ongeveer een weekje Metacam gehad (hij staat niet bij, staat bij verzorgster). Maar indien hij vandaag nog mank stond moest de dierenarts opnieuw komen, die komt ook, morgen. Vandaag liep hij niet kreupel op de asfalt, maar toen ze eventjes onder het zadel wouden kijken wel, dus het is er nog.
Zijn benen staan niet dik, niet warm,...
Het is ook zijn voorste been.

Nu, de dierenarts komt wel morgen maar ik maak me erge zorgen. Vroeger was hij een sportpaard op redelijk hoog niveau, kan het iets met slijtage te maken hebben (ook aangezien zijn niet zo jonge leeftijd meer)? Is het zo voor de rest van zijn dagen?

Mij hebben ze altijd gezegd dat als je niets kunt 'zien' en je niets voelt (qua warmte) het altijd redelijk ernstig is?

marloes1987

Re: Kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:39

zit de kreupelheid meer boven of onderin het been?
Het is niet altijd zo dat als je niets ziet of voelt het redelijk ernstig is. Mijn oude verzorgpaard heeft vaak genoeg zonder 'zichtbare' reden kreupel gestaan, en dat was nooit iets ernstigs. Met slijtage moet je bij een paard van zijn leeftijd en achtergrond denk ik wel serieus rekening mee houden.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:39

Wacht maar even het bezoek van de DA af. Niet alle blessures zijn duidelijk van buitenaf te constateren. Je DA zal een algemeen kreupelheidsonderzoek doen en hopelijk weet je dan meer.
Hoeft ook niet altijd ernstig te zijn. De mijne heeft ook wel eens iets gehad wat alleen op foto of scan zichtbaar was en na 6-8 weken mocht ik weer opbouwen, dus niet te snel wanhopen hoor!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 19:41

Oké, dank je wel! Ik zou er namelijk echt het hart van in zijn, maar moet wel realistisch zijn...Nu ja, als het ernstig is mag hij de rest van zn leventje terug op de weide slijten, maar dan wordt hij erg stijf...Ff afwachten eerst...

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 19:42

marloes1987 schreef:
zit de kreupelheid meer boven of onderin het been?
Het is niet altijd zo dat als je niets ziet of voelt het redelijk ernstig is. Mijn oude verzorgpaard heeft vaak genoeg zonder 'zichtbare' reden kreupel gestaan, en dat was nooit iets ernstigs. Met slijtage moet je bij een paard van zijn leeftijd en achtergrond denk ik wel serieus rekening mee houden.

Dit weet ik niet zo goed, heb er zelf kleine stukjes mee over de asfalt gelopen maar is me niet echt opgevallen of het bovenaan of onderaan was aangezien het toen niet zo heel erg was. Laten we hopen dat het ook niet zo ernstig is!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 16:12

Ik weet nu wat het is:

Hij heeft een lichte peesblessure: scheurtje of verrekking.

Hij kreeg een maand rust voorgeschreven (24/24) op de weide, maar hij krijgt 1.5maand rust.

Heeft iemand nog extra tips? Iemand zei dat het kon helpen Glucohorse bij te geven, klopt dit? Kan ik nog extra dingen doen om hem te helpen?
Ik hoor het graag!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:15

Glucosamine is goed voor de gewrichten, kan nooit kwaad. Pezen zijn slecht doorbloed, altijd lastig te genezen. Gelukkig valt het mee! Zorg er wel voor dat de wei waar hij komt te staan mooi vlak is, zonder kuilen want een verdere verzwikking kan je nu niet gebruiken! Succes ermee.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 16:19

Oké, dank je wel! Hij is ook al iets ouder dus die glucosamine zal idd niet slecht zijn.