Teugelkreupel??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Teugelkreupel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 16:48

hallo,

vandaag heb ik een onderlinge 'wedstrijd' gehad bij ons op stal, en dit ging super.
alleen stond er op mijn briefje dat mijn pony teugelkreupel is. wat houdt in??
en is het erg? wat kan je er aan doen??

alvast heel erg bedankt.

groetjes,
kim

Calimero_

Re: Teugelkreupel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 17:24

weet niemand het ??

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:26

Ik ken het wel, maar betwijfel altijd of het wel teugelkreupelheid is. Mijn DA zegt dat het niet kan.... maar ja. even een stipje ik wil dat ook ff volgen

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 17:32

piewie schreef:
Ik ken het wel, maar betwijfel altijd of het wel teugelkreupelheid is. Mijn DA zegt dat het niet kan.... maar ja. even een stipje ik wil dat ook ff volgen

ik weet het verder ook niet, maar de jury heeft het erop gezet..
dus wil ik er graag meer over weten, op internet kan ik er weinig over vinden

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:32

Ik volg ook even Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:33

Ik ben hier ook wel benieuwd naar..

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:34

Ik weet wel dat teugelkreupelheid ook uit het gebit kan voortkomen.
Dat zei mijn tandarts destijds.

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:35

Het paard/pony is vaak geneigd om meteen als de aanleuning minder wordt weer te gaan kreupelen.
maar ik weet er niet echt veel van.

moet je anders even op google kijken.
of zoekmachine gebruiken op bokt

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:36

de naam zegt het al, teugelkreupel. het euvel zit hem in de teugels, oftewel de hand die ze vasthoudt. Ik zou het paard veel voorwaarts rijden en maar heel licht en regelmatig contact houden met de mond van het paard. Cavalettibalkjes zou goed kunnen zijn om soepeler te worden in de rug. En je moet ook goed werken aan de lengtebuiging. Veel voltes rijden, daarin openen en sluiten. Goed de schouder begrenzen dat deze niet naar binnen of naar buiten valt, maar ook de achterhand met buitenbeen. En zorg dat het paard ook goed voor het binnenbeen is en ervoor opzij gaat. daar is dat openen en sluiten van een volte goed voor, om dat voor elkaar te krijgen. Rij het paard niet perse naar beneden, dat komt wel als je het andere voor elkaar hebt.

Dit vond ik in een ander topic... zijn wel meerder topics over.
Laatst bijgewerkt door piewie op 10-08-08 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 17:36

piewie schreef:

mijn pony is even geleden nog bij de paardentandarts geweest, dus daar ligt het niet aan.. Bloos

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:37

Bij ons zeggen ze altijd dat als je je pony vasthoud, dus met veel druk dat je pony dan regelmatig loopt, maar zodra je gaat draven en de tegels los gooit zeg maar, dan loopt hij onregelmatig, omdat hij niet op eigenbenen kan lopen, maar alleen op je hand zeg maar.
Bij ons op de vereniging heeft een pony dit heel erg gehad.
Je kan het wel oplossen, maar duurt erg lang. Je moet dan steeds op de binnenhoefslag of naar buiten, dus zonder bakrand ( anders kleeft hij daar aan ) en dan met een losse teugel ( halsstrekken ) en dan maar lange einden draven en galoperen.
Zo heb ik het geleerd tenminste Knipoog

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:37

en deze vond ik ook Haha! Bloos
Teugelkreupelheid is in ruiterkringen een bekende kreet en wordt gebruikt in verband met paarden die tijdens het rijden een kreupelheid simuleren zonder er echt een aandoening aan ten grondslag ligt. Ofschoon het paard een redelijk intelligent dier is, lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat dit steppe- en vluchtdier tot zulke berekenende gedachten in staat is.
Lichte bewegingsstoornissen worden vaak bagatelliserend als 'tactfout' omschreven hetgeen meteen veel vriendelijker klinkt dan 'kreupelheid'. Bij niet helemaal diagonale drafbewegingen en bij de vierslaggalop wordt deze uitdrukking wel gebruikt. Met moet zich goed realiseren dat het meestal niet zo onschuldig is als het lijkt.
Dat paarden tijdelijk of zonder ruiter soms wel goed kunnen bewegen, ligt vaak aan problemen in de rug. Hierna kan weer een kreupelheidsfase optreden.
De meeste paarden zijn aan één kant stijf. Als de ruiter hem aan die kant flink blokkeert met zijn hand, wordt een volte op zijn stijve kant wel heel moeilijk. Soms zò moeilijk dat hij er kreupel van gaat lopen. Lijkt het tijdens het rijden elke keer of het paard kreupel is, vraag dan eens aan kundige ruiter of die er op wil rijden. Als bij toverslag de kreupelheid is verdwenen moet het wel aan de rijkunst van de ruiter liggen.

Een rijpaard en ook een tuigpaard kan onregelmatige passen maken (vooral in draf) zonder dat het echt kreupel is. Wanneer het een gevolg is van een slechte 'hand' van de bestuurder, noemt men zo'n paard teugelkreupel. Het berust op een eenzijdige spanning van het paard als afweer (reactie) op de als lastig ondervonden teugeldruk. Het paard onttrekt zich door kortere passen van één been of van een diagonaal paar benen aan de poging van de ruiter om het dier aan de teugel te stellen (al kun je in dit verband beter spreken van 'in de krul sleuren') voordat het zich geheel heeft ontspannen.
Deskundige training door juiste gymnastische oefeningen kan dit voorkomen: veel werk in stap met het gaan op gebogen lijnen naar de 'weke' of 'gemakkelijke' kant van het paard om op die manier de 'harde' of 'stijve' kant tot rekken te brengen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 17:38

piewie schreef:
de naam zegt het al, teugelkreupel. het euvel zit hem in de teugels, oftewel de hand die ze vasthoudt. Ik zou het paard veel voorwaarts rijden en maar heel licht en regelmatig contact houden met de mond van het paard. Cavalettibalkjes zou goed kunnen zijn om soepeler te worden in de rug. En je moet ook goed werken aan de lengtebuiging. Veel voltes rijden, daarin openen en sluiten. Goed de schouder begrenzen dat deze niet naar binnen of naar buiten valt, maar ook de achterhand met buitenbeen. En zorg dat het paard ook goed voor het binnenbeen is en ervoor opzij gaat. daar is dat openen en sluiten van een volte goed voor, om dat voor elkaar te krijgen. Rij het paard niet perse naar beneden, dat komt wel als je het andere voor elkaar hebt.

ik kan me dan niet voorstellen dat mijn pony teugelkreupel is, als ik op deze manier rijd doet ze het ook..
en hoe kan een jury die me een paar minuten in een proef heeft gezien vaststellen dat mijn pony teugelkreupel is??
ik las dat het door de ruiter komt...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:39

Mijn paard deed dit wel eens als hij niet goed recht was, hij loopt dan zogezegd niet recht in de aanleuning over 2 teugels maar meer naar een kant, het ziet er dan uit alsof hij linksvoor, ik houd rechts dan teveel vast wat ontactmatig loopt, als ik hem dan wat meer ruimte geef en met rijden hem weer recht probeer te zetten is het weer weg, dit verschilt per paard maar het is een rijtechnisch probleem.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:41

KimENlinda schreef:
piewie schreef:

mijn pony is even geleden nog bij de paardentandarts geweest, dus daar ligt het niet aan.. Bloos

oke dan

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 17:42

toch kan ik me niet voorstellen dat ik mijn pony zo rijd dat ie teugelkreupel word.
ze loopt thuis op een klein beetje druk al naar beneden, en dus zaag of trek ik niet..

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:44

KimENlinda schreef:
toch kan ik me niet voorstellen dat ik mijn pony zo rijd dat ie teugelkreupel word.
ze loopt thuis op een klein beetje druk al naar beneden, en dus zaag of trek ik niet..

het gaat niet om trekken of zagen, het gaat erom of je links en rechts evenveel druk zet of aan een kant net even meer, het kan ook zijn dat je met de wedstrijd door de spanning aan een kant net even meer druk zette dan aan de andere kant

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 17:44

Pop schreef:
Bij ons zeggen ze altijd dat als je je pony vasthoud, dus met veel druk dat je pony dan regelmatig loopt, maar zodra je gaat draven en de tegels los gooit zeg maar, dan loopt hij onregelmatig, omdat hij niet op eigenbenen kan lopen, maar alleen op je hand zeg maar.
Bij ons op de vereniging heeft een pony dit heel erg gehad.
Je kan het wel oplossen, maar duurt erg lang. Je moet dan steeds op de binnenhoefslag of naar buiten, dus zonder bakrand ( anders kleeft hij daar aan ) en dan met een losse teugel ( halsstrekken ) en dan maar lange einden draven en galoperen.
Zo heb ik het geleerd tenminste Knipoog

uhmm, het is bij mij net andersom, soms met gewoon druk op de teugels loopt ze niet helemaal lekker, en als ik de teugels los gooi juist wel fijn..

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 17:45

sjorsie schreef:
KimENlinda schreef:

het gaat niet om trekken of zagen, het gaat erom of je links en rechts evenveel druk zet of aan een kant net even meer, het kan ook zijn dat je met de wedstrijd door de spanning aan een kant net even meer druk zette dan aan de andere kant

ze doet het niet alleen tijdens de wedstrijd, toen heeft ze het juist niet gedaan.. met het inrijden heeft de jury het gezien..

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:45

Teugelkreupelheid bestaat niet. Het is een probleem in de wervelkolom dat zich alleen uit bij druk op de teugel. Even de rug na laten kijken dus!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:49

Grobegni schreef:
Teugelkreupelheid bestaat niet. Het is een probleem in de wervelkolom dat zich alleen uit bij druk op de teugel. Even de rug na laten kijken dus!

als het een rugprobleem is zou je het altijd en bij elke ruiter moeten zien en dat is bij teugelkreupelheid niet zo

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 17:50

sjorsie schreef:
Grobegni schreef:

als het een rugprobleem is zou je het altijd en bij elke ruiter moeten zien en dat is bij teugelkreupelheid niet zo

hmm.. ze doet het bij anderen doet ze het ook, dan ligt het dus niet aan mij Haha!
dan zouden we haar na moeten laten kijken..

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:00

TEUGELKREUPELHEID BESTAAT NIET!!!

Sorry dat ik het in hoofdletters zet maar ik word groen als ik dat woord nog maar hoor...
Er is altijd een onderliggend probleem.Kan vanuit de rug komen,kan vanuit de benen komen,kan vanuit de spieren of gewrichten komen...
Kreupel is kreupel.
Onregelmatig is onregelmatig.
Teugelkreupel is een woord dat mensen nogal snel geven als ze niet weten of willen weten wat eraan scheelt .Of mensen die denken dat een paard kreupelheid kan veinzen...

Het kan zijn dat je pony onregelmatig is maar dat je het niet ziet omdat je bij wijze van spreken haar hoofd vasthoudt als je rijdt.
Het is niet voor niets dat je bij bv een buigproef tijdens een keuring je touw los moet laten hangen.
Een paard dat onregelmatig is kan je verdoezelen door z'n touw goed vast te houden en als het ware aan z'n hoofd te trekken...

Ik kan niet echt super uitleggen wat ik juist bedoel maar denk dat hier anderen zijn die begrijpen wat ik bedoel en het vbeter kunnen verwoorden... Haha!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 08:22

giotto schreef:
TEUGELKREUPELHEID BESTAAT NIET!!!

Sorry dat ik het in hoofdletters zet maar ik word groen als ik dat woord nog maar hoor...
Er is altijd een onderliggend probleem.Kan vanuit de rug komen,kan vanuit de benen komen,kan vanuit de spieren of gewrichten komen...
Kreupel is kreupel.
Onregelmatig is onregelmatig.
Teugelkreupel is een woord dat mensen nogal snel geven als ze niet weten of willen weten wat eraan scheelt .Of mensen die denken dat een paard kreupelheid kan veinzen...

Het kan zijn dat je pony onregelmatig is maar dat je het niet ziet omdat je bij wijze van spreken haar hoofd vasthoudt als je rijdt.
Het is niet voor niets dat je bij bv een buigproef tijdens een keuring je touw los moet laten hangen.
Een paard dat onregelmatig is kan je verdoezelen door z'n touw goed vast te houden en als het ware aan z'n hoofd te trekken...

Ik kan niet echt super uitleggen wat ik juist bedoel maar denk dat hier anderen zijn die begrijpen wat ik bedoel en het vbeter kunnen verwoorden... Haha!

oke, hier heb ik meer aan.
ik vond het gewoon zo vreemd omdat een jury die zelf ook hoog in de dressuur rijd en al lang in de 'paardenwereld' zit dit over mijn pony zegt.
ik zal met mijn moeder praten om haar na te laten kijken. ik vind het alleen zo vreemd dat ze juist wel onregelmatig loopt als ik haar wat op pak, dus gewoon aan de teugel rijd, en zodra ik haar wat langer laat, loopt ze weer goed. net als met buitenritten, dan loopt ze ook helemaal niet onregelmatig. dit vind ik gewoon vreemd.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:55

Eeen paard gebruikt z'n spieren en dergelijke op een andere manier als hij " aan de teugel " loopt tegenover als hij met lange teugel loopt.
Jouw pony z'n probleem zal dus waarschijnlijk pas tot uiting komen als hij echt moet werken...