Mieke, de bevangen Belg ...Een jaar verder...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Mieke, de bevangen Belg ...Een jaar verder...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 21:43

Het eerste topic:
[BEH] De weg van Mieke, het hoefbevangen Belgische Trekpaard*updat

Verhaal in het Kort:

Vorig jaar deze tijd werd Mieke bevangen, hoogstwaarschijnlijk al gevolg van uierontsteking. Dit is nooit bewezen, dus de daadwerkelijke oorzaak blijft voor altijd gissen.
Er werden fotos gemaakt en de diagnose was hard:
2 gekantelde hoefbenen aan de voorvoeten. De Achtervoeten waren nog wel goed.

Omdat dierenarts en eigenaar al jaren bevriend zijn, en allebei niet zomaar opgeven, werd besloten om alles uit de kast te halen en aan een risicovolle behandeling te beginnen.

De complete voorkant van de hoef is weggevreest om het hoefbeen lucht te geven en dus de druk eraf te halen. Paard werd flink op de pijnstillers en Antibiotica gehouden, omdat de hoeven ook nog redelijk onder de zweren bleken te zitten. Intussen waren de hoefbenen dóór de zool gekanteld

Toen begon het nadenken en proberen. Mieke lag in die tijd minstens 23 uur per dag, en een Belgisch trekpaard ligt zichzelf vrij snel door. Ondanks een flinke ondergrond. Dus ze MOEST in de benen, hoe dan ook.
Een ijzer zou de gevoelige zool kunnen ontzien en ervoor zorgen dat het hoefbeen vrij kwam van de grond.

Ik wist nog wel een smid die het wel wou proberen, en aangezien die van hetzelfde dorp kwam, was een samenwerkings verband snel genoeg geregeld. toen hadden we 3 mannen met kennis & gezond verstand in huis!

In het filmpje zie je het verloop van het ziektebeeld. van het moment dat ze nog 23 uur lag, tot de 1e stappen buiten, tot haar draf stukken in de wei in mei jl.

Inmiddels hebben we al zoveel trucjes uitgehaald, en iedere keer leren we nog bij met zn allen. We hebben al vaste fans, en een hele horde mensen die de verrichtingen van Mieke op de voet volgen.
De schrik was groot toen ze een tijdje geleden weer met uierontsteking stond, maar dat lijkt vooralsnog geen reactie te hebben gegeven op haar herstel van de hoefbevangenheid.

In de loop van deze week ga ik nog even een filmpje maken, en waarschijnlijk zal dan het moment dat ze weer aan het werk gaat in de kar ook nog vereeuwigd worden.

Vooralsnog ben ik er berentrots op dat iedereen mét elkaar dit voor mekaar heeft gekregen!

Team means Together Everyone Achieves More!

Het filmpje:

http://nl.youtube.com/watch?v=n6go6gOlpzs

_Jitske_

Re: Mieke, de bevangen Belg ...Een jaar verder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:55

Echt super dat Mieke zo vooruit is gegaan!!

Ben heel benieuwd hoe Mieke het gaat doen als ze weer aan het werk moet/mag, dus hou ons maar op de hoogte Ang Haha!

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:17

Geweldig wat jullie hiermee hebben bereikt! En je hebt er een prachtig filmpje van gemaakt Ja

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:34

Jeetje, wat een werk en wat een prachtig resultaat.
Wat hebben jullie een ongelooflijk goede smid!!!!!
(Axel komt ook bij ons Haha! )

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 19:15

Hij leest hier mee hoor! Dus pas maar op, volgende keer eist ie taart Knipoog Knipoog

Maar idd, hij is een goeie smid, die in elk geval aan dit soort dingen durft en wil beginnen. Dat zie je niet meer zoveel

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:11

heb het eigenlijk vanaf begin gevolgd, en mee gelezen. Maar nooit echt gereageerd!

Maar petje af voor de het hele team! Zeker voor de hoefsmit. Maar ok net zo zeer voor de eigenaar! Meeste mensen hebben vaak een ander alternatief... Deze manier vind ik super!

Zo zie je maar, dat een paard die zo 'ziek' was, zo geweldig op kan knappen! ook al zit er wel eens wat tegen.

Echt GE-WEL-DIG zijn jullie Ja Ja!!

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:30

Vind het helemaal geweldig dat jullie haar een kans hebben gegeven super dat het nu weer zo goed gaat.
En inderdaad een hele goede smid die het wil proberen.
Jullie zijn in ieder geval heel erg goed bezig om haar zo te helpen. OK dan!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:13

Leuk om weer een update van Mieke te kunnen bekijken. Wederom mijn respect. Ze ziet er fantastisch uit. OK dan!

CustomSAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:25

intresante update Lachen ze ziet er goed uit Ja

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:34

petje af heb het filmpje beken
ziet er goed uit hoop dat julie nu mogen genieten en langzaam aan het werk kunnen !!!!!!!!!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:44

Wat super dat jullie dit voor Mieke gedaan hebben.
Petje af.

Leuke paarden trouwens die Belgen.
Ik rij elke dag naar mijn werk en kom dan langs een weiland waar altijd Belgen staan. Een van die Belgen "ken" ik al vanaf veulen.
Dus elke dag kijk ik dan even hoe het met ze gaat...

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:50

Jeetje, wat een verhaal! krijg gewoon een brok in m'n keel van het verhaal en de filmpjes, zo zie je maar weer dat er echt wel mensen zijn die echt ALLES voor zo'n dier over hebben en er alles aan doen om haar weer een pijnloos en gezond leven te geven. Petje af voor jullie allemaal!

Denisevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:31

Wauw wat super!
Tranen in m'n ogen bij het filmpje.
Dat jullie nog veel plezier met elkaar mogen hebben!
Petje af hoor. Haha!