Paard 2 dagen na bekapping stokkreupel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plotie

Paard 2 dagen na bekapping stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 20:39

Hallo allemaal,

Allereerst het gaat niet om mijn paard maar om het paard van een vriendin die niet op bokt zit.
We zitten met onze handen in het haar wat betreft haar merrie.
Ze wordt vierkant beslaan en bekapt. Een tijdje geleden was haar rechtervoorijzer eraf en kwam de hoefsmid om die er weer op te zetten.
Zaterdagochtend kwam die voor de linker die ondertussen was losgekomen maar heeft haar toch vierkant bekapt en beslaan. Zondag was er niets aan te merken maar maandag liep ze stokkreupel op de voorbenen.
Het is ondertussen niet verminderd.
Dinsdag is de hoefsmid er terug bijgeweest en heeft toch alle nagels gecontroleerd en aangetikt. Op 1 nagel reageerde ze door haar voet weg te trekken en deze is er dus vantussenuit gehaald. Dit was aan de linkervoorhoef. De nagel zat niet in 'het leven' om het zo maar te zeggen. Die nagel eruit halen heeft niet veel geholpen.

Het paard heeft ook slechte hoeven, ze brokkelen zeer snel. Ze krijgt hiervoor biotine bijgevoerd en nog iets op basis van laurier om op de hoeven te smeren. Normaal wordt het paard warm beslaan maar deze keer niet omdat de hoeven zo brokkelen en er niet veel zool meer overblijft.

Gisteren heeft vriendin haar wat aan de longe gelaten, ze draaft wel maar ze heeft moeite met vooruit te geraken en zeer onregelmatig.

Vandaag is de hoefsmid er terug bij geweest en zijn alle hoefijzers eraf gehaald.
Maar met dat ze nu nog steeds zo kreupel als wat loopt, kan dat zijn doordat het zeer gevoelig is doordat ze nu blootvoets loopt?
Hoefbevangenheid kwam ook bij ons op maar ze heeft geen warme hoeven,er is geen polsslag te voelen daar bij de kogel en heeft ook niet de typische hoefbevangenheidsstand.
Als er op de hoef een beetje druk wordt uitgeoefend met de vingers reageert ze nergens op.

Voor alle duidelijkheid, morgen komt de dierenarts langs, ik heb dit hier gepost om te weten of er mensen zijn die dit met hun paard hebben meegemaakt.

Allesinds bedankt
Groetjes
Laatst bijgewerkt door plotie op 07-08-08 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

mercurie

Re: Paard 2 dagen na bekapping stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:44

misschien een hoefzweer.die van mij heeft dat 2x gehad.
ook eerst niets aan de hand en later kreupel lopen.bij die van mij hebben ze toen met een soort tang geknepen,aan rand van hoef,waarop paard duidelijk pijn aan gaf.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:45

Ook ik ben hiervan op de hoogte. Hoefsmid heeft met zo'n tang overal rond de rand geknepen, zo'n ronde tang, en nergens kwam reactie op.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 20:47

Zoals célia antwoord, het paard vertoonde nergens reactie op met die tang.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:50

Is ze niet te kort bekapt dan? Daar kunnen ze ook behoorlijk kreupel van gaan lopen. En als er dan ook nog ijzers onder gezet worden kan dat flink vervelend zijn... Of misschien een trap op de benen van een ander paard in het land misschien?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:56

Te kort is ze zeker niet bekapt. Hoefsmid kapt er vrij weinig af aangezien hij weet dat ze slechte hoeven heeft. Een trap kan niet, want ze liep deze week alleen op het land, paard die normaal bij haar loopt liep op de weide er vlak naast, dusja...

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:26

Nogmaals bij vriendin langsgeweest, en paard loopt nu nog meer kreupel. Als je erbij staat, maait ze constant met die voorbenen en ontlast ze constant één voor één... Dierenarts komt vandaag langs.

Edit : DA kwam daarnet langs, en heeft gewoon pijnstillers gegeven

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 12:15

Er is een foto op komst, misschien is er zo iets meer van te zien.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 12:36

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:02

De theorie gaat dat de verbinding tussen hoefwand- en hoefbeen dermate verslechterd dat het hoefbeen op de zool drukt, dit veroorzaakt gevoeligheid. Deze verbinding kun je alleen herstellen na langdurig blootsvoets houden en ondertussen goed laten bekappen.

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 03:24

licht het aan mij of is de straal wel erg diep gesneden? Of ik heb een hoefsmid die het verkeerd doet, kan ook.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:15

Misschien moet je ook in overweging nemen om toch een foto te laten maken. Het lijkt misschien wat vergezocht, maar het kan ook stom toeval zijn dat ze iets anders heeft opgelopen net voordat de hoefsmid langs kwam. Want ik heb mijn paard ook lange tijd kreupel gehad maar daar was verder niks aan te voelen of te zien, kwa warm of dik been.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:10

Ik vind de randen van de hoeven er wel heel erg rafelig uitzien zo kort nadat de smid geweest is.
Begrijp dat deze hoeven snel brokkelen maar dat vind ik niet zo gek.
Waarom is de draagrand niet wat ronder gemaakt dan brokkelt het ook niet zo snel.
Hiermee wil ik niet zeggen dat ze korter moeten hoor alleen de draagrand ronder vijlen.
Op het filmpje zie je niets alleen een grazend paard.
Moeilijk om hierbij de bewegingen te beoordelen.
En het kan idd toeval zijn dat ze na de smid kreupel ging lopen.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 21:26

dierenarts is geweest en het paard is bevangen.
Moet op streng dieet.
Bedankt voor de reacties en het meedenken.

Groetjes

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:12

He bah wat naar.
Hopelijk knapt ze snel weer op.
Beterschap.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:27

Op het hoefbevangen topic is net geconcludeerd (een beetje) dat het lijkt als er hoefbevangenheid optreedt n.a.v. een stofwisselingsstoornis (Equine Metabolic Syndrom) dat paarden een sluimerend beeld laten zien en vaak niet de bekende hoefbevangenheidsstand aannemen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:57

Wel, ze toont niet echt de tekenen van hoefbevangenheid aan. Enkel de kroonrand voelt een beetje warm aan, geen polsslag en geen enorm warme hoeven. Dus nu is het waarschijnlijk combinatie van blootvoets lopen, en pijn te hebben van het bevangen zijn. Maar die nagelgaten moeten er eerst uitgroeien, dan moeten die ijzers er weer op (uiteraard als ze geen pijn meer heeft).