Met ijzers springen op gras, zonder proppen..?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Astridhorse

Met ijzers springen op gras, zonder proppen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 14:13

Hoi, bij ons op stal staat deze week in de wei een parcoursje van een stuk of 10 hindernissen.
Het leek me erg leuk om weer eens te proberen. Maar nu mag er dus niet met proppen gereden worden omdat dit het land te veel beschadigt..
Mijn paard staat alleen voor op ijzers. Dat lijkt me nog gevaarlijker dan rondom (omdat achter dan niet mee 'glijd').
Maar zo springen lijkt me wel erg gevaarlijk? En als hij uitglijd lijkt het me ook niet erg goed voor zijn vertrouwen..

Maar, hebben jullie hier ervaring mee? Er springen wel meer mensen namelijk nu, met ijzers -> zonder proppen.. (en dan ook nog meer dan een meter)
Gaat het land er echt aan als je 1 keertje springt met proppen? Of valt dat wel mee?

T lijkt mij niet 'verantwoord', of vinden jullie dat ik wel gewoon over 50 cm oid kan gaan?
Gras is droog, kort en niet glad. Zandgrond.

(eeuh wist dit niet zo goed ergens te plaatsen, en kon met de zoekfunctie ook niet echt wat vinden)

Anoniem

Re: Met ijzers springen op gras, zonder proppen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:15

Ik zou zelf het risico niet nemen. Het kan best goed gaan, maar er hoeft maar 1x iets mis te gaan en je paard kan een beste blessure hebben, of een deuk in zijn vertrouwen.
Zeker als je paard niet gewend is om op gras gereden te worden zou ik het niet doen.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:16

Als het droog is kan je het best doen hoor.
En van 1 keer proppen gaat zeker niet alles kapot maar als 1 persoon daar mee begint is het wel snel een modderbende.. Gewoon rustig proberen. Succes

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:16

ik spring rustig een parcoursje in de wei van 50 cm,als de grond gewoon droog is kan dat best,ik hou er dan wel rekening mee,dat ik niet te kort afwend.
je kunt ook rustig hoger springen,rechtuit glijden ze niet zo snel,als je maar oplet dat je niet te snel en kort wend,
en een keer met proppen rijden gaat het land echt niet stuk van.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 14:21

Oke, bedankt! Ik zal wel opletten op de wendingen ja, paard wordt ook in de bak nogal eens zo enthousiast dat hij half uitglijdt in een bocht. (met op gras rijden loopt hij wel stevig, ook zonder proppen)
Ben iid bang voor blessures.. maar als ik dan die anderen zie gaan, voel ik me wel een aansteller Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:22

als het droog is kan het wel, maar s morgens met de dauw, niet doen Lachen

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:25

ik zou het niet doen,dat die anderen hun nek willen breken is dat hun eigen keus!en je hoeft je daar eigen echt geen aansteller voor te vinden,ik vind je dan juist verstandig.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:25

Ik zou er toch twee keer over nadenken hoor.
De kans dat er wat gebeurt vind ik best groot.
Paard van mijn instructrice is bij de vorige eigenaar uitgegleden op gras, op concour, en durft nu niet meer te 'gaan'. Hij heeft er geen vertrouwen meer in, wat nu weer opgebouwd moet worden.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 14:28

Met dauw of als het geregent heeft ga ik zeker niet nee! Knipoog
Ik ga eerst wel weer even kijken hoe hij op t gras loopt, en hoe 1 hindernisje gaat.. en of de controle dr een beetje is.

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:22

Ik zou het gewoon helemaal niet doen!
ik vind dat er een te groot risico aan zit als het misgaat

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:30

Jij kent je paard het beste en kan dus beslissen pf de kans groot is dat het misgaat. Met mijn eigen paard durf ik het wel aan maar het jonge paardje wat ik start in de dressuur spring ik vast niet zonder proppen omdat deze soms lekker kan bokken na een hindernis.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 13:43

Ik heb dinsdag en woensdag gesprongen, geen uitglijder gehad !
Paard voelde ook goed aan Ja (al vind ie de hindernissen zelf nog wel steeds eng)

Marijeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:46

Ik zou wel voorzichtig zijn! Want als je paard wel een glijder maakt, dan is de kans groot dat ie op concours (met proppen) niet meer durft en dat zou zonde zijn! Plus het feit dat je rare smakkers kunt maken!

Ik had t niet gedaan..

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 13:56

Ik was er ook niet echt enthousiast over, maar de grond was echt goed Ja
We hebben trouwens heel wat scherpe wendingen gemaakt en zijn nog wel hoog gegaan (voor ons doen). maar zoals ik al zei stond hij heel stevig, steviger dan soms op concours met proppen zelfs (merk dat direct aan hem)
Klinkt een beetje onverantwoordelijk, maar goed we passen nu echt wel op na die regen Lachen (al blijft dat deel van het land altijd wel droog en is nooit glad )