Ik heb mijn paard op dit moment een half jaar en stond al toen ik hem kreeg voor op ijzers. Echter, elke maand verliest hij wel een keer een ijzer. Ik vind het eerlijk gezegd om iedere maand de hoefsmid te moeten bellen of hij alsjeblieft even terug wil komen om het ijzer er weer onder te slaan.
Nou rijd ik eigenlijk vrijwel nooit op de weg, enkel in de bak, zandpaden, gras etc., dus zat ik eraan te denken om hem van zijn ijzers af te halen. Dus hierbij ben ik op zoek naar ervaringen met de overgang naar ijzerloos, aangezien ik allemaal horrorverhalen heb gehoord over paarden die er een half jaar kreupel van zijn geweest

Ik wil binnenkort wedstrijden gaan starten met mijn paard. Met mijn pony reed ik ook ijzerloos op wedstrijd en dat ging prima, dus ik denk dat dat wel goed gaat komen. Ik las alleen op een website over natuurlijk bekappen, dat een paard dat natuurlijk bekapt is vaak minder snel uitglijdt en zekerder loopt. Zou dit een optie zijn?
En hoe zit het precies dan met natuurlijk bekappen? Ik hoor altijd dat mensen er zelf aan gaan raspen, maar ben daar eerlijk gezegd niet zo'n voorstander van (veel te bang dat ik het niet goed doe en mijn paard er de dupe van wordt
). Zijn er ook 'natuurlijke' hoefsmeden die eens in de zoveel tijd komen?Alle tips en ervaringen zijn welkom

)