IJzers vliegen om de oren... Overgang (natuurlijk) ijzerloos

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Intervarno

IJzers vliegen om de oren... Overgang (natuurlijk) ijzerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 20:13

Beste bokkers,

Ik heb mijn paard op dit moment een half jaar en stond al toen ik hem kreeg voor op ijzers. Echter, elke maand verliest hij wel een keer een ijzer. Ik vind het eerlijk gezegd om iedere maand de hoefsmid te moeten bellen of hij alsjeblieft even terug wil komen om het ijzer er weer onder te slaan.

Nou rijd ik eigenlijk vrijwel nooit op de weg, enkel in de bak, zandpaden, gras etc., dus zat ik eraan te denken om hem van zijn ijzers af te halen. Dus hierbij ben ik op zoek naar ervaringen met de overgang naar ijzerloos, aangezien ik allemaal horrorverhalen heb gehoord over paarden die er een half jaar kreupel van zijn geweest Verward

Ik wil binnenkort wedstrijden gaan starten met mijn paard. Met mijn pony reed ik ook ijzerloos op wedstrijd en dat ging prima, dus ik denk dat dat wel goed gaat komen. Ik las alleen op een website over natuurlijk bekappen, dat een paard dat natuurlijk bekapt is vaak minder snel uitglijdt en zekerder loopt. Zou dit een optie zijn?

En hoe zit het precies dan met natuurlijk bekappen? Ik hoor altijd dat mensen er zelf aan gaan raspen, maar ben daar eerlijk gezegd niet zo'n voorstander van (veel te bang dat ik het niet goed doe en mijn paard er de dupe van wordt Bloos ). Zijn er ook 'natuurlijke' hoefsmeden die eens in de zoveel tijd komen?

Alle tips en ervaringen zijn welkom Ja

Girlgamer

Re: IJzers vliegen om de oren... Overgang (natuurlijk) ijzerloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:17

Over natuurlijk bekappen zijn verschillende topics, moet je even de zoek functie gebruiken.
Mijn paard stond altijd vierkant op ijzers en ben pas overgegaan op ijzerloos. Hij heeft nergens last van gehad.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:19

Je moet het ook ff navragen aan je smid, wat hij er van denkt, ik denk dat het ook een kwestie van proberen is, sommige paarden reageren goed, andere staan echt kreupel of lopen heel gevoelig

Mjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:24

Wij kregen ons paard ook op ijzers, en zijn toen vrij snel over gegaan op ijzerloos. Dit gaat al een paar jaar goed, terwijl wij toch vaak minimaal 1x in de week buiten op de straat rijden. (in de winter meer dan in de zomer)
Mijn paard is 1 keer kreupel geweest doordat ze een kneuzing in haar hoef had van een steentje, dit was een paar dagen en op de zachte grond mocht ik haar wel rijden.
Verder vind ik het erg fijn. Ze is ook nog nooit uitgegleden.
Ik hbe wel 1x op een wedstrijd gehad dat het erg glad voor aar was, maar daar hadden toen ook de andere paarden last van, of ze met of zonder liepen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:28

Er zijn een aantal goede natuurlijke bekappers te vinden.
Als je niet zelf tussendoor wil bijhouden laat die bekapper in het begin elke 4 weken komen ivm overgang.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:36

Mijn eigen paard heeft altijd ijzerloos gelopen, maar ik ken wel veel kennissen en vrienden die zijn overgestapt op ijzerloos. Allemaal zonder problemen. Eentje had een paard dat elke zomer op ijzers ging omdat de hoeven teveel zouden slijten met buitenrijden, en elke winter gingen de ijzers eraf. Totdat ze zag dat die van mij zonder problemen buitenritten maakte over het asfalt, en toen heeft ze de ijzers ook voortaan 's zomers afgelaten. Allemaal zonder problemen.
Een ander paard had artrose, en eerst op normale ijzers gestaan, later allerlei soorten speciaal beslag, en toen op aanraden van de instructrise eens zonder ijzers geprobeerd omdat de schokdemping dan beter werd, en dat paard ging er zelfs beter door lopen.
Een laatste verhaal is dat van een paard dat bij mijn paard op wei heeft gestaan. Het paard heeft minstens 10 jaar lang voorijzers gehad, en ook een hele tijd achterijzers. De achterhoeven gingen zonder veel problemen. De voorhoeven kwam net wat slechter uit. Het paard gleed steeds uit over de hardbevroren grond, en daarom hebben we besloten om de ijzers eraf te laten halen. Het paard kwam dus direct van de ijzers op de keiharde, bevroren, ongelijke grond, en heeft daardoor bijna een week lang kreupel gelopen, in het begin wilde hij nog niet eens draven, en langzaamaan ging dat beter. Maar na die gewenningsperiode loopt hij weer perfécht, ijzers blijven dus ook daar eraf Lachen
Die paarden zijn trouwens alledrie traditioneel bekapt, en mijn eigen paard ook.
Traditioneel bekappen hoort eigenlijk niet veel te verschillen van natuurlijk bekappen. Bij allebei de methodes hebben de paarden veel grip, en bij allebei is het prima om zelf wat rond te vijlen, brokkels weg te halen, en om de 6 tot 8 weken door een professional te laten bekappen Lachen

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:53

Heb mijn haflinger twee jaar op ijzers gehad en ook hetzelfde probleem met dat de ijzers er meer af lagen dan dat ze eronder zaten. Dus na zoeken ook over gegaan op natuurlijk bekappen. In het begin laten wennen aan de harde ondergrond maar op zich ging dat goed. Op stenen na dan die moesten we niet onder de hoef krijgen. Maar toch is mijn paardje steeds slechter gaan lopen, uiteindelijk liep hij echt niet meer op de verharde weg, maar ook in de wei was het lopen niet fijn. Struikelde veel en liep erg gevoelig. Nu zitten er voor weer ijzers onder. En het lopen gaat weer goed. Stenenpad kunnen we zonder probleem nemen, ook op de weg kunnen we weer prima lopen en ook in de wei geen gestruikel meer. Heb liever een paard zonder ijzers, maar dat was voor mijn paard echt afzien, en helaas eigenlijk te lang ermee door gegaan. Overleg goed met je huidige hoefsmid. Die kan je zo vertellen of het wel of niet mogelijk is. Mijn smid die er altijd de ijzers onder sloeg, was niet blij met de overstap naar blootvoets en wilde dat ook niet doen, achteraf heeft hij helemaal gelijk, maar ja achteraf is het altijd erg makkelijk praten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:14

Natuurlijk bekappen is niet alleen bij uitstek geschikt om zelf te doen maar eigenlijk de enige manier om een écht goede natuurlijke bekapping te realiseren. Natuurlijk bekappen is namelijk niets anders dan het nabootsen van de slijtage die de hoeven in de natuur ondervinden en dat gebeurt niet slechts eenmalig in de zes weken.

Zelf bekappen kent de volgende voordelen:

Frequenter onderhoud
In de natuur treedt slijtage aan de hoeven gelijkmatig op, en natuurlijk niet één keer in de zes tot acht weken. Wanneer je wacht met de bekapping tot de hoeven er slecht uitzien is er al hoefschade opgetreden; er moet worden bekapt voordat er schade optreedt. Daarom is het beter om de hoeven zelf heel regelmatig, bijvoorbeeld eens in de twee weken, even vijf minuten bij te werken met een rasp en een mesje. Zo groeien de hoeven nooit te lang en blijven de hoeven Natuurlijk Netjes.

Sterkere hoeven
De hoef past zich aan het gebruik aan en wanneer de hoefwand te lang wordt, neemt de hoef maatregelen om de lengte te beteugelen: de hoef gaat langzamer groeien en produceert een dunnere en zwakkere hoefwand. De zool die hard als beton hoort te zijn verandert in een vlokkerig weefsel dat zelfs met de hoevenkrabber kan worden verwijderd. Om sterke hoeven te krijgen en te houden moet je heel vaak de hoeven bijraspen zodat ze nooit te lang worden. De hoeven denken dan dat de ondergrond ruwer is dan hij feitelijk is en maken een harde hoefwand die aangepast is aan de ruwe ondergrond waarop de hoef denkt te leven. Dit is dé truc om hoeven te kweken die lange ritten over het asfalt aankunnen. Je moet dan echter zo regelmatig de hoeven bijraspen dat je hiervoor niet iedere keer een bekapper kan laten komen.

Onafhankelijkheid
Je bent niet afhankelijk van een hoefsmid als er bijvoorbeeld een stukje uit de hoef is gebrokkeld terwijl er net een vakantie te paard voor de deur staat. Als je je paard zelf kunt bekappen is het gemakkelijk op te lossen en kan die vakantie gewoon doorgaan!

Gelijkmatiger 'corrigeren'
Correcties zoals het verlagen van de hielen kunnen heel gelijkmatig worden uitgevoerd als je je paard zelf bekapt. Als je hiervoor afhankelijk bent van een hoefsmid zal de verlaging van de hielen redelijk abrupt plaats moeten vinden omdat hij over het algemeen niet iedere week even langs kan komen om de hielen weer een paar millimeter lager te zetten. Je kunt dat zelf wel doen en hiermee voorkom je dat een paard spierpijn krijgt en gevoelig gaat lopen.

Mogelijkheid om te 'fine tunen'
Er zijn een aantal mogelijkheden om een paard beter en ruimer te laten lopen Als je het paard zelf bekapt kun je iedere dag een klein beetje bijraspen en de dag er na bekijken hoe het paard erop reageert. Loopt hij nu nog soepeler? Kan er nog iets meer af of juist niet? Uiterst handig om zelf te doen want juist de dag ná een bekapping is goed te zien hoe het paard loopt op zijn nieuwe voeten omdat hij er dan pas goed aan gewend is. De hoefsmid is dan echter al lang naar huis...

Natuurlijk Bekappen werkt alleen wanneer het hoefonderhoud regelmatig plaatsvindt. Er is niets op tegen als je het geld er voor over hebt en twee keer per maand de natuurlijk bekapper laat komen, als je weet dat je de keus ook hebt om het zelf te doen. Er is echter wel heel wat op tegen als de klant wordt aangepraat vooral niet zelf te bekappen, en uiteindelijk de natuurlijk bekapper minder dan twee keer per maand langskomt, en de nagels niet vaak genoeg meer worden geknipt. Dan is het ook voor wat de paarden betreft "terug naar af".

Het grootste verschil tussen traditioneel bekappen en NB is niet alleen de frequentie: traditioneel bekappen is niet geoptimaliseerd om een paard ijzerloos door het leven te laten gaan, TB is veelal een hoef inkorten zoals dat ook gebeurt voordat er een ijzer onder komt, alleen het ijzer wordt weggelaten. Dat is zeker niet de meest optimale bekapping om een paard ijzerloos door het leven te laten gaan waarbij het goede grip heeft en harde en gezondere hoeven krijgt die goed groeien en slijtvast zijn.

NB daarentegen is er op gericht om een paard zulke gezonde en sterke hoeven te laten krijgen dat hij zonder ijzers het werk kan doen dat wij van hem verlangen.

Het is wel verstandig om zelf te leren bekappen en niet zomaar een vijl te kopen en wat uit te proberen. Sigaar
cursussen genoeg
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 04-08-08 22:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:15

Mijn paard stond ook een hele tijd op hoefijzers voordat ik haar kocht. Korte tijd voordat ik haar kocht waren de ijzers eraf gehaald en ze heeft er nooit anders door gelopen. Knipoog

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 06:21

Megamutsj schreef:
Mijn paard stond ook een hele tijd op hoefijzers voordat ik haar kocht. Korte tijd voordat ik haar kocht waren de ijzers eraf gehaald en ze heeft er nooit anders door gelopen. Knipoog

Heb je een natuurlijke bekapper?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 06:43

Arabesk schreef:
In de natuur treedt slijtage aan de hoeven gelijkmatig op, en natuurlijk niet één keer in de zes tot acht weken. Wanneer je wacht met de bekapping tot de hoeven er slecht uitzien is er al hoefschade opgetreden; er moet worden bekapt voordat er schade optreedt.

Dat is niet zo. In de natuur is niets gelijkmatig. Hoeven van dieren in de natuur (niet alleen paarden) evolueren mee met de omgevingscondities en het daarbij passende gedrag van het dier. Dat kan om twee uitersten te noemen een seizoensgebonden trek over een bergkam zijn met een seizoen zachte grasmat erna, met twee totaal verschillende groei- en slijtpatronen als resultaat.

Maar ik pleit hier niet voor het verwaarlozen van hoefonderhoud, paarden die bereden worden moeten verzorgde voeten hebben die passen bij de bodem waar ze op gebruikt gaan worden. Daar moet de ruiter voor zorgen. Ik stoor me alleen mateloos aan teksten die bol staan van halve waarheden, aannames en hele leugens.
Niks persoonlijk Arabesk, maar ik zie het graag iets genuanceerder.

ts: zelf kappen ikzelf of mijn smid mijn paarden op de traditionele manier, eens in de vier-vijf maanden. Schrikken waarschijnlijk, zo weinig.. maar meer is hier echt niet nodig.

_lieffie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 06:58

hoi,
ik heb hele goede ervaringen met natuurlijk bekappen. al moet je wel even met je smid overleggen of het wel verstandig is. zo kon die van mij achter gemakkelijk zonder ijzers maar voor helemaal niet. vanwege verkeerde voeding op zn vorige adres waar ik hem vandaan heb. hierdoor waren hoeven erg zwak en moesten eerst bijkomen, nu gaan de ijzers eraf en gaan wij ook richting natuurlijk bekappen.
paard bij ons op stal wordt al 6 jaar zo bekapt loopt momenteel M springen en ook op gras, dit paard voelt inderdaad aan wanneer het glad of onregelmatig is, de smid komt hier ook minder vaak omdat de voet zelf genoeg slijt. bij paarden met een verkeerde stand is dit natuulijk niet het geval.
misschien eens op de site van een natuurlijk bekapper kijken (www.natuurlijkbekappen.nl
succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 07:02

gefeliciteerd!!!

even overleggen met je smid en dan gewoon de ijzers eraf Lachen

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:26

Ik heb mijn paardje van de week ook weer lekker ijzerloos laten lopen.
Niks aan het handje!
Hij liep zelfs niet gevoellig op grint oid.

Gewoon proberen en je komt er vanzelf achter!

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 15:02

Oké! Over het algemeen dus wel goede ervaringen met het weghalen van de ijzers Ja Ik moet de hoefsmid toch nog bellen, want hij is wéér een ijzer verloren en dan ga ik het meteen overleggen Ja

Bedankt voor de duidelijke uitleg Arabesk Ja Ik ga dit zeker in overweging nemen Lachen (en dan natuurlijk eerst wel een cursus doen Clown )

@ Kiwiko: Dankje Haha!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:40

over natuurlijk bekappen houd ik wijzelijk mijn mondje dicht Clown

Moest overigens wel lachen, mijn paard is nog nooit in de buurt van een NBer geweest.
Op stal komt er wel een NBer (geen idee wie het is) en die beweerde dus dat mijn paard bekapt werd door een NBer terwijl ik gewoon een goeie TB heb Haha!

Overigens vijl ik zijn hoeven zelf bij.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:42

Gewoon met je smid overleggen. Hij zal waarschijnlijk geen problemen hebben met het verwijderen van hoefijzers en je paard netjes bekappen. Veel klanten van traditionele hoefsmeden lopen ijzerloos en functioneren hier prima op, zou je besluiten je paard in het wild te willen laten lopen dan zou hij ook prima op zijn traditioneel bekapte voeten kunnen functioneren.

Een traditioneel hoefsmid zal je adviseren om je paard met of zonder ijzers te laten lopen (in jou geval waarschijnlijk zonder ijzers). De natuurlijk bekapper zal je, in de meeste gevallen, alleen adviseren om zonder ijzers door het leven te gaan.