Ervaring met artrose

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shanedow

Ervaring met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 19:27

Ik rij een paard dat redelijk veel last heeft van artrose.
nou heb ik zelf niet veel ervaring met artrose, dus vraag medebokkers om tips en info.

Tips graag over;
-Hoe je het gemakkelijker kan maken voor je paard
-Hoe je de last van artrose verminderd
-Hoe je omgaat als je paard er veel last van heeft

nou weet ik zelf dat een solarium heel goed is voor paarden met artrose(eigenlijk voor alle paarden),
omdat het de spieren voledig doet ontspannen, maar wij hebben geen solarium op de stal dus meschien dat
jullie nog tips hebben voor volledige/bijna volledige ontspanning van de spieren..

vast bedankt (weet dat er meerdere topics zijn, maar kon daarin niet vinden waar ik echt iets aan had)

Vonnie84

Re: Ervaring met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:29

Artrose is iets aan de botten, niet de spieren. Artrose geneest nooit meer. Het beste is beweging en het bijvoeren van glucosamine. Met beweging bedoel ik weidegang. Rijden kan soms nog wel, soms niet meer. Dat is per paard en per moment verschillend.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:52

Aals een paard veel last heeft kun je duivelsklauw geven als pijnstiller. Verder veel vrije beweging, glucosamine of Gelatinaat bijvoeren en het werk aanpassen aan wat het paard aangeeft.
Over gaat het nooit, maar er is mee te leven. Mijn haf met zware artrose gaat weer mee op lange ritten en kan ook weer een beetje dressuurmatig rondhobbelen. in de winter gaat het slechter, en dan krijgt ze dus duivelsklauw bij.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 19:51

hallo,d at het een aandoening aan de botten is weet ik, maar de da zegt dat daardoor de spieren zwaarder belast worden.

De pony heeft er op het moment veel last mee is ook al 19 jaar en heeft het niet een klein beetje...
alvast bednakt maar zou graag nog wat info ontvangen... (niet herhalen graag)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:00

Daar heeft je dierenarts wel gelijk in. Veel mensen denken dat artrose pijnlijk is omdat de "botten over elkaar gaan schuren". Het meest pijnlijke aan artrose is juist dat het gewricht anders gaat bewegen dan het gewend was. Daardoor krijgt vooral het gewrichtskapsel een opdonder, maar het heeft ook invloed op de spieren.

Er staat op bokt al heel veel geschreven over artrose. Het belangrijkste is;
-Bewegen!!! De hele dag door. Dus in een uitloop/wei/paddock. (als je daar als bijrijder iets over te zeggen hebt natuurlijk). Liefst zonder beenbescherming, dat beperkt de gewrichten alleen maar.

Bij mijn pony helpt het om haar lichaam in de winter warm te houden, dmv een deken. Bij pijn inderdaad bijv. duivelsklauw geven en als het te erg wordt pijnstillers. Glucosamine/chondroitine en MSM helpen vaak ook.
Als je de pony nog rijdt, is het goed om aandacht te besteden aan het rechtrichten. Mijn pony is hier heel erg door verbeterd. Ook vanaf de grond kun je werken aan het rechtrichten van het paard, hiermee bereik je ook veel ontspanning.
Wat betreft het beslag; liefst blootvoets. Als de pony niet zonder ijzers kan, dan kun je een zooltje overwegen.

Ik heb ook goede ervaringen met het insmeren met traumeel of groene leem wanneer het gewricht dik/pijnlijk is.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:03

Toevallig heb ik dit net ook in een ander topic getipt: mijn merrie (21 jaar) was haar onregelmatigheid vrijwel meteen kwijt toen ze op equi-librium ijzers kwam. Daarnaast heb ik meteen toen bleek dat ze artrose had een uitloopt gemaakt, want beweging is idd nog het allerbelangrijkste!
Ik ben wel weer bang voor de winter met het koude en vochtige weer, hoogstwaarschijnlijk gaat ze dan weer aan de supplementen.

Ze krijgt de volgende keer dat de hoefsmid komt siliconen tussen ijzers en hoef, zodat de schokdemping beter wordt. Dit omdat ik haar de laatste tijd een beetje schokkerig vind lopen (maar gelukkig niet onregelmatig).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 16:30

IJzers met zooltje of iets in die richting geven amper schokdemping.

Beter is om hoefschoenen met een dikke rubberen zool te gebruiken als je het paard op harde ondergrond rijdt, die doe je gewoon weer af na het rijden

Onze merrie heeft artrose, het gaat nu eigenlijk prima, soms rijden we haar nog met hoefschoenen van Smit www.paardenschoenen.nl

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:10

Arabesk schreef:
IJzers met zooltje of iets in die richting geven amper schokdemping.

Beter is om hoefschoenen met een dikke rubberen zool te gebruiken als je het paard op harde ondergrond rijdt, die doe je gewoon weer af na het rijden

Onze merrie heeft artrose, het gaat nu eigenlijk prima, soms rijden we haar nog met hoefschoenen van Smit http://www.paardenschoenen.nl

Zonder ijzers loopt mijn merrie duidelijk slechter (vanwege het afrollen wat de equi-librium ijzers vergemakkelijken), dus ondanks de nadelen die hoefijzers misschien hebben, bevorderen ze wel degelijk het welzijn van mijn merrie.
Zooltjes zullen idd niet alles verhelpen, maar het valt in mijn geval altijd te proberen Knipoog

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 09:39

Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties, dit zijn echt reacties waar je iets aan hebt... Bloos

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:48

Onderstuening middels glucosamine evt. in combi met andere kruiden (goudsbloem bijv.)
Bewegen. Heel de dag door zorgen dat het paard zich kan verplaatsen.
Als je gaat rijden, neem de tijd om het dier goed in te stappen en goed uit te stappen. Bij een gezond paard neemt dit meestal 10-15 minuten in beslag, bij een paard met arthrose is het belangrijk dat dit langer is!
In de winter, is al genoemd zag ik, zet je paard met een deken op. Zorg dat het dier warm blijft (niet tot in het zweet, maar zorg dat je paard het behaaglijk heeft) hierdoor blijven de spieren makkelijker soepel.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:50

Welke graad atrose heeft jouw paard en waar?

Mijne heeft graad 2 atrose in de kogel. Hij heeft een half jaar rust gehad en heeft ruim een jaar op primeval gelatinaat gestaan. Nou rij ik hem elke dag, springen we af en toe en les ik bij de ponyclub en ga ik binnekort starten. Opzich kan een paard heel veel hebben nog met atrose, mits je er goed mee om gaat, het niet hele erge atrose is, en weet hoe je een paard moet rijden. Mijn pony heeft atrose in de kogel linksvoor, hij moet dus meer op de achterhand gaan lopen om voor te ontlasten. Hoe doe je dit? Door hem goed van achteren te laten lopen met het rijden.
In de winter als het vriest 's nachts krijgt hij wollen transportbeschermers om. Zo blijven zijn benen lekker warm Lachen

Er zijn meerdere rij manieren. Oa Antoinnie de bodt. (ik weet niet goed hoe hij precies rijd, er zijn meerdere bokkkers hier op bokt die bij hem gelest hebben, er is volgens mij ook een topic daarover. )

Maar vooral: bewegen!!
EDIT; Veel succes en plezier iig verder met je paardje. Knipoog