Naar buiten maaien met voorbenen, teen iets naar binnen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kukkie

Naar buiten maaien met voorbenen, teen iets naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 23:21

Hallo,

Vandaag zat er voor het eerst iemand anders op mijn paardje, en kon ik goed van voren zien hoe ze haar voeten neerzet. Ik loop er normaal gesproken vaak naast (of soms erop), dus ik zag het nooit, maar ik zag nu heel duidelijk dat ze haar voorhoeven een beetje met de tenen naar binnen neerzet, en dan ze ermee 'maait' naar buiten toe, als ze van de grond zijn. Ze is overigens niet beslagen, en dat hou ik liever zo. Haar hoeven zijn verder erg gezond.

Komt dit 'beengebruik' vaker voor? En zo ja, kan het kwaad? Is het iets om rekening mee te houden, zijn er bepaalde nadelen aan verbonden?

Judith_W

Re: Naar buiten maaien met voorbenen, teen iets naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 07:29

juryleden vinden het niet zo mooi om te zien, maar verder vallen de nadelen wel mee voor het paard. Je zou er met de smid iets aan kunnen laten doen, maar dan ga je tegen de natuurlijke gang van het paard in en dat is wel slecht voor zijn gewrichten. Dit is jouw paard z'n loop en daar kan je hem beter niet al teveel in tegenwerken

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:26

Er zijn zelfs rassen bekend om, dat maaien met het voorbeen, bijvoorbeeld de Andalusier. Het wordt door sommigen ook als sierlijk ervaren. Voor zover mij bekend, is het niet iets erg schadelijks, het is een manier van lopen. Er zou zich slijtage in de gewrichten kunnen voordoen, maar hoe erg en hoe schadelijk dit is of kan zijn, weet ik niet, dat zou je een je DA moeten vragen. Ik weet wel, dat er meerdere paarden zijn die maaien, die van jou is echt niet de enige! En je kan er praktisch niets aan doen, net als Mackie zegt, de smid misschien, maar weet niet of dit verstandig is....

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:36

Amadeo schreef:
En je kan er praktisch niets aan doen, net als Mackie zegt, de smid misschien, maar weet niet of dit verstandig is....

Nee, is dus niet echt verstandig, want dan ga je tegen z'n natuurlijke loop in en dat is pas schadelijk voor de gewrichten

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:21

Het maaien met de voorbenen is over het algemeen pas een probleem als het voorkomt bij een paard dat niet zo geboren is. Als het altijd zo geweest is hoef je je geen zorgen te maken.
Bij Andalusiers is het normaal. Ze worden zo geboren en vroeger werden ze erop gefokt. Deze eigenschap hangt samen met het feit dat hun benen veel ruimte hebben. Daardoor kunnen ze heel gemakkelijk zijgangen, spaanse pas doen en doen ze een hele charmante piaffe en passage.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:53

Denk niet dat je dat door een smid kan laten verhelpen, denk meer dat je het wel wat beter kan krijgen door juist te trainen, veel bezig gaan met b.v rechtrichten.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:58

midgie schreef:
Denk niet dat je dat door een smid kan laten verhelpen, denk meer dat je het wel wat beter kan krijgen door juist te trainen, veel bezig gaan met b.v rechtrichten.

Het heeft niks met rechtrichten te maken, maar met de manier waarop een paard z'n voeten afwikkelt. Je paard kan nog zo recht zijn, maar het beugelen/maaien gaat niet weg, want hij kan niet door recht te worden z'n voeten op een andere manier afwikkelen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:07

Je kan wel degelijk trainen om het maaien te verminderen, als je controle meer controle gaat krijgen over de schouder kun je ook meer bepalen waar het voorbeen neergezet gaat worden met rijden.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:11

het echte maaien doen ze vanuit de voorknie en kogel, niet vanuit de schouder

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:37

Mackie schreef:
het echte maaien doen ze vanuit de voorknie en kogel, niet vanuit de schouder

Toch ook wel. De Andalusier heeft bijvoorbeeld juist vanwege die extra ruimte in het schoudergewricht de capaciteiten om een hele hoge spaanse pas te maken.