Hoe doen jullie dat na je vakantie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CxX

Hoe doen jullie dat na je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 20:34

Hoe beginnen jullie weer met rijden na de vakantie of lang weekeind? bouw je dit op? en hoe? of ga je meteen rijden zo als je altijd rijd. en ver niks rustig aan en gewoon weer aan het werk?

Aukelizzy

Re: Hoe doen jullie dat na je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:03

Als je paard een periode vakantie gehad heeft kun je niet zomaar een zadel erop gooien en verder gaan in de training waar je gebleven was.
Dat is niet echt bevorderlijk voor zijn lijf.
Je moet rustig opbouwen dus begin je met longeren en bouwt dat rustig op.
Ik heb het bij vakantie natuurlijk niet over een weekendje maar over een langere periode.
Ook ligt het er natuurlijk aan wat je onder werk verstaat.
Een paard die drie dagen in de week rustig werkt is sneller weer op zijn niveau dan een sportpaard dat elke dag flink werkt.

_Iriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 08:12

Ik bouw het altijd rustig op,
niet gelijk een uur og langer rijden,
maar eerst maar eens een minuutje of 10-30

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 08:19

Ligt er helemaal aan hoe lang je bent weg geweest. Na een weekendje kan je gewoon wel weer de normale training oppakken maar ben je langer weg dan moet je toch wel even goed naar je paard luisteren en kijken hoe de conditie is.

Dan kan je beter eerst langzaam aan beginnen met wat rustige training of wat longeren en dan stapsgewijs naar de normale training toewerken.

Maar goed het belangrijkste is om naar je paard te luisteren de ene zal sneller zijn conditie kwijt zijn dan de ander. Dus met de ene kan je sneller of bijna gelijk weer de normale training hervatten terwijl de ander er even wat meer tijd voor nodig heeft.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 08:29

Ik ben nu net terug van vakantie (8 dagen), en ga morgen weer beginnen met rijden. In principe is het plan om ze gewoon lekker rustig te rijden, weinig te vragen en kijken hoe het gaat. Ik laat alles afhangen van de bui van het paard waar ik dan mee bezig ben. (Als ik dan in de stal door heb dat ze niet top is doe ik grondwerk).

Ik ben pas ook een paar dagen ziek geweest (4 dagen) en kon daarna eigenlijk meteen verder met de paarden (arabiertjes). Ze waren wat fris (lijkt me ook logisch) maar een lichte training ging prima. Na 2 dagen kon ik met Shanaya eigenlijk ook meteen het springen weer oppakken (eerst wou ze niet over de balkjes heen, deze training wou ze niet alleen in stap, maar ook in draf en gallop. En zelfs een "sprongtje" van 20 cm).

Eigenlijk kun je het beste aanvoelen wat je paard doet en daar je training op baseren. Alle paarden zijn anders.

Metalstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:46

ik zou niet meteen weer verder gaan waar ik gebleven was.. ik zou enit helemaal opneiuw gaan beginnen maar wel weer een beetje rustig aan doen en dan weer opbouwen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:32

mijn paarden worden gewoon doorgewerkt als ik met vakantie ben, weliswaar aan de longe. toch vind ik hetzelf altijd ff terug wennen als je net uit vakantie komt, dus rij ik vak de eerste keer een halfuurtje ofzo

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:34

Ik geef mijn paard zowiezo na intensieve perioden vaak een weekje rust = wei. Daarna pak ik het rijden gewoon weer op, zonder speciale opbouw. Geen probleem.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:08

Mijn paard hoeft voor de vakantie ook maar ongeveer 3x per week even te werken (half uurtje, 3 kwartier) waarvan meestal 1 rustig buitenritje, dus ik kan er zo weer op zonder echt problemen te verwachten.