toch maar een topic.
ik ben toch wel benieuwd naar meningen en ervaringen.
wij hebben sinds een maand een pony!
het is een shetlander van zo'n 90 cm hoogte, en leeftijd tussen de 12 en 15 jaar.
ben er helemaal super gek mee!

er is 1 ding, en daar gaat dit topic over,
ze heeft een apart loopje met de achterhand.
gelijk na de zomervakantie staat een afspraak met de fysio gepland, dus laat duidelijk zijn dat dit geen 'help wat moet ik doen' topic is,
maar ik ben wel benieuwd naar gedachten van kenners, zodat ik wat kan gaan zoeken op google bijvoorbeeld.
het beeld is als volgt:
de pony zet de achterbenen buiten de massa om, eigenlijk net alsof ze steeds een grote bal tussen haar benen draagt zegmaar.
ze heeft ook echt een 'wiebelkont'.
ze buigt daarbij haar spronggewricht niet helemaal goed (vind ik).
ze sleept niet met de toon over de grond, de beweging van de hoef/koot etc is normaal.
ze loopt rad, dus echt gelijkmatig.
ze stapt met wandelen vrolijk met je mee, in een flink tempo zelfs.
soms wil ze minder goed meelopen, ik weet niet of dat aan het weer ligt (warm), of dat het misschien komt doordat er iets in de achterbenen soms wel en soms niet goed zit.
het leek eerst in 1 been te zitten, maar het lijkt wel alsof het erger wordt nu ze op het land staat.
(stond eerst meestal aan de stik bij vorige eigenaren)
als ze in stap naar je toe komt, zie je de achterbenen gewoon zo wijd gaan dat ze schuin achter de voorbenen te zien zijn.
haar gedrag in de groep is imo normaal, ze jaagt de pony die onder haar in rang staat weg, ze draaft met de andere pony's samen, ze rolt, maar als ze wil gaan staan moet ze eerst even zitten (de keren dat ik het zag deed ze dat teminste).
de achterbenen zijn niet echt helemaal droog, maar ik vind het moeilijk te zien boven de sprong, of iets vocht is, of vet of spier.
links achter wil ze niet graag geven met hoefjes krabben, (ze geeft het wel nu ze weet dat ik het beentje gelijk ondersteun met mn knie) en als ik rechtsvoor optil houd ze haar evenwicht niet zo lang.
het werk wat ze doet is:
2 a 3 keer per week een half uur tot een uur wandelen (met pauzes), al dan niet met kindje van 18 kilo op de rug.
dat gaat goed, en vind ze ook leuk.
verder 24/7 op het land.
ik wil graag met haar gaan mennen.
we hebben 1 keer een niet zo slimme actie gehad, namelijk verdwaald in het bos,
we zijn toen 1,5 uur onderweg geweest, onze pony stapte de hele tijd flink door (doet ze zelf, wil steeds haast in draf), waarvan 1 uur lang aan de hand met ruitertje erop (die niet wilde lopen zo lang).
toen we bijna thuis waren, zakte ze ineens twee keer snel achter elkaar door de achterhand!
dat was schrikken, gelijk ruitertje eraf, op het harde laten stappen, maar liep niet ongelijkmatig, ze was volgens mij moe.
de mogelijkheden waar ik aan denk, of die ik al van anderen gehoord heb zijn:
losse knie
te weinig bespiering in achterhand (heeft een tijdje niks gedaan en stil gestaan)
artrose
ataxie
ik dacht zelf nog aan spat (?)
op de foto is te zien hoe haar loopje is,
filmpje heb ik niet, ik kan wel filmen met mn fotocamera maar heb géén idee hoe ik dat dan ergens opload enzo.
ben benieuwd of iemand bovenstaande herkend!