en zo ja ook in de zome of alleen in de winter als het heel nat is
en hoe moet het???
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Alleen voor wedstrijd soms eens wat vet, maar verder niks. Ik maak ze vaak alleen nat. _Iris_Iris_ schreef:Ik teer alleen als het lange tijd nat is geweest.
Met regelmaat moet ik er hoefvet opdoen omdat dat het water vasthoudt, (moet je ze wel eerst natmaken anders helpt het niet)
Ashley__ schreef:Het aanbrengen van hoefvet of hoefolie is in het algemeen genomen onbelangrijk. Vet en olie worden door het hoorn vrijwel niet opgenomen. Water wordt echter wel door het hoorn opgenomen, door een vetlaagje sluit het hoorn af van de buitenlucht, zodat in het hoorn aanwezig water niet kan verdampen. Dit is mogelijk de enige reden om de hoef in te vetten. Door de hoef in te vetten sluit je de hoef af zodat er geen water de hoef binnen kan dringen en dit is juist wat we wel willen, het is dus beter om niet te vetten, beter kan je de hoeven regelmatig nat maken (emmer of modderbad).
hestejente schreef:Ashley__ schreef:Het aanbrengen van hoefvet of hoefolie is in het algemeen genomen onbelangrijk. Vet en olie worden door het hoorn vrijwel niet opgenomen. Water wordt echter wel door het hoorn opgenomen, door een vetlaagje sluit het hoorn af van de buitenlucht, zodat in het hoorn aanwezig water niet kan verdampen. Dit is mogelijk de enige reden om de hoef in te vetten. Door de hoef in te vetten sluit je de hoef af zodat er geen water de hoef binnen kan dringen en dit is juist wat we wel willen, het is dus beter om niet te vetten, beter kan je de hoeven regelmatig nat maken (emmer of modderbad).
En zo is het. Teren doe je alleen bij rotstraal, daar heb je speciaal spul voor. Mijn bijrijdpaard heeft snoeiharde, gezonde hoeven terwijl het landje waar hij overdag staat flink modderig kan worden als het heeft geregend (kleigrond) Voor ons geen spulletjes en smeerseltjes op zijn voeten