teren jullie de hoeven?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

teren jullie de hoeven?

ja ook in de zomer
1 (2%)
nee
28 (80%)
alleen in de winter als het nat is
6 (17%)

Totaal aantal stemmen: 35

berenjacht

teren jullie de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 19:10

kijk de titel en doen jullie dit?
en zo ja ook in de zome of alleen in de winter als het heel nat is
en hoe moet het???
Haha!

Ashley__

Re: teren jullie de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:12

Nee ik smeer er helemaal niks op Alleen voor wedstrijd soms eens wat vet, maar verder niks. Ik maak ze vaak alleen nat.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:13

Nee, alleen met wedstrijd een likje zonnebloemolie

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:55

Ik smeer helemaal niets op de hoeven.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:45

Ik teer alleen de stralen en groeven als het echt nodig is.
Dus in de periode dat het land dagenlang nat blijft.
Zodra ze dan met droge hoeven uit stal komen teer ik alleen de straal.
Gebruik de teerpot zo'n 3 keer per jaar, denk ik.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:46

bij 1 van mijn 5 verzorgpaarden wel in de winter, de straal is dan altijd net een spons, dus moet het wel.

lique1909

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:32

Nee ik teer absoluut niet. Invetten doe ik ook niet.
Heb slechte revaring gehad met teren. Mijn paard heeft toen hij jong was een soort rotstraal gehad, volgens de smid moest ik na het schoonmaken van de voet de zool en straal teren. Omdat je dus nooit helemaal de voet steriel krijgt en vrij van de ontsteking, sluit je de zool en straal juist af door te teren en kan er geen vuil in, maar ook geen vuil uit!

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:57

Nee hoor nooit, ik doe nooit wat op de hoeven.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:57

of erin

_Iriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 07:58

Ik teer alleen als het lange tijd nat is geweest.
Met regelmaat moet ik er hoefvet opdoen omdat dat het water vasthoudt, (moet je ze wel eerst natmaken anders helpt het niet)

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:42

_Iris_Iris_ schreef:
Ik teer alleen als het lange tijd nat is geweest.
Met regelmaat moet ik er hoefvet opdoen omdat dat het water vasthoudt, (moet je ze wel eerst natmaken anders helpt het niet)

Het aanbrengen van hoefvet of hoefolie is in het algemeen genomen onbelangrijk. Vet en olie worden door het hoorn vrijwel niet opgenomen. Water wordt echter wel door het hoorn opgenomen, door een vetlaagje sluit het hoorn af van de buitenlucht, zodat in het hoorn aanwezig water niet kan verdampen. Dit is mogelijk de enige reden om de hoef in te vetten. Door de hoef in te vetten sluit je de hoef af zodat er geen water de hoef binnen kan dringen en dit is juist wat we wel willen, het is dus beter om niet te vetten, beter kan je de hoeven regelmatig nat maken (emmer of modderbad).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:34

Ashley__ schreef:
Het aanbrengen van hoefvet of hoefolie is in het algemeen genomen onbelangrijk. Vet en olie worden door het hoorn vrijwel niet opgenomen. Water wordt echter wel door het hoorn opgenomen, door een vetlaagje sluit het hoorn af van de buitenlucht, zodat in het hoorn aanwezig water niet kan verdampen. Dit is mogelijk de enige reden om de hoef in te vetten. Door de hoef in te vetten sluit je de hoef af zodat er geen water de hoef binnen kan dringen en dit is juist wat we wel willen, het is dus beter om niet te vetten, beter kan je de hoeven regelmatig nat maken (emmer of modderbad).

En zo is het. Teren doe je alleen bij rotstraal, daar heb je speciaal spul voor. Mijn bijrijdpaard heeft snoeiharde, gezonde hoeven terwijl het landje waar hij overdag staat flink modderig kan worden als het heeft geregend (kleigrond) Voor ons geen spulletjes en smeerseltjes op zijn voeten

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:30

hestejente schreef:
Ashley__ schreef:

En zo is het. Teren doe je alleen bij rotstraal, daar heb je speciaal spul voor. Mijn bijrijdpaard heeft snoeiharde, gezonde hoeven terwijl het landje waar hij overdag staat flink modderig kan worden als het heeft geregend (kleigrond) Voor ons geen spulletjes en smeerseltjes op zijn voeten

Precies!!