hoe ernstige rotstraal behandelen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoe ernstige rotstraal behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:41

op het moment heb ik een 4 jarige erbij te rijden en dit dier heeft zeer ernstige rotstraal

ik heb al vanalles geprobeerd, maar na 3 weken op vakantie te zijn geweest en slecht onderhoud door anderen is het weer een hel.

Wat zijn nu echt DE middelen?

en wat voor andere tips zou je me nog kunnen geven?

Het dier gaat iig vanaf morgen op minimaal stro en iedere dag 2x uitmesten.
Ze staat ongeveer 2 uur per dag op de wei, die wel wat nat is.

wie heeft voor mij de gouden tip?

tamary

Re: hoe ernstige rotstraal behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:45

Stappen op het harde (betere doorbloeding en meer zuurstof in de voet) en hoefsmid erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:46

daar heb ik bijzonder weinig aan......

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:48

Toch is het eerste wat ik ook dacht: Hoefsmid bellen en laten kijken..

Ik weet wel dat Egyptische zalf erin ook helpt.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:49

de aangetaste delen weg laten snijden door de hoefsmid. Je kunt ook de benen in een emmer doen met soda of biotex. dan week je de evt infectie eruit. daarna wel goed afdrogen en ik behandel t altijd met hoef en zool van de paardendrogist. Geen teer gebruiken!
als ie kreupel loopt en/of zwelling heeft zou ik de dierenarts erbij halen.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:50

Wij gingen ze elke dag teren (en daarna in zand stappen), daar zitten veel minder bacteriën in dan in de mest op stal.
Van de hoefsmid ook een groen spuitbusje (kan even niet op de naam komen) om op de straal te spuiten. Vast wel iemand die weet waar ik het over heb. Mssn op de vochtige plekken zo'n "schoen" aantrekken?
Maar als het echt heel erg is zou ik toch raad vragen aan een hoefsmid of dierenarts.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:52

waarom geen teer kaatjemuts???

ik zou even overleggen met je hoefsmid, idd slechte delen weg laten halen en evt behandelen met egyptische zalf

groen spuitbusje kan acederm zijn (is groen met wit) heb ik ook vaak gebruikt met goed resultaat

stitchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:53

De roote plekken er inderdaad uit laten snijden door de hoefsmid.
Daarna geweekt in de soda of biotex. Heel goed droogmaken.
En bewegen is ook belangrijk
Zorgen voor een droge stal en ik spoot het in met TCT heet het geloof ik is blauw spul en werkt prima.

Duende01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:53

Ik behandel mijn paard met rotstraal met betadine........eerst wassen met betadineshampoo met een borstel zodat er zuurstof bij kan, de bacterie kan nl niet tegen zuurstof. Laten drogen en dan betadineoplossing in de straal groeven spuiten.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:55

tot voor kort hadden wij ook zo eentje! Alles geprobeert, egyptische zalven, alles wat zogezegd goed zou helpen, niks hielp! Onze smid was ook ten einde raad, hij had het op drie benen en vooral in de middenste straalgroeve, mooi diep natuurlijk Boos!
Stallen waren heel droog, elke dag uitgemest.

Opeens ben ik dan maar beginnen improviseren en ze verklaarden mij bijna zot. Ik ging 's morgens om de hoeven uit te krabben en dan spoot ik er oxytetracycline spray op (opletten voor je handen, dat blauw spul gaat er moeilijk af, ik gebruikte rubber handschoenen), dat herhaalde ik nog eens 's avonds. Na een tijdje werd alles mooi hard en begon mooi op te drogen, dan deed ik enkel nog maar 's morgens sprayen en 's avonds gewoon uitkrabben. Je moet het redelijk lang volhouden tot er weer gezonde hoorn is gegroeid en de smid kan moet het mooi bijwerken maar het helpt echt super.
Ik ben zo 4 maand bezig geweest met mooi resultaat en na 4!!! jaar eindelijk weer gezonde voeten.

Ik gebruikte oxytetracyclinespray ipv chloortetraspray omdat de eerste veel vloeibaarder is en mooi tussen alle spleten kruipt, misschien eens het proberen waard, het kost je wel wat maar het is de moeite waard!

TennoTenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:56

Mijn vriend is hoefsmid. Hij snijdt zoveel mogelijk de vieze plekken weg zodat er zuurstof bij kan komen (daar kunnen de bacteriën niet tegen). Teer is echt funest! Ik dacht vroeger dat dat hielp (van horen zeggen), maar de bacterien die rotstraal veroorzaken gedijen het best als er geen zuurstof bij kan komen. Als je het dan afsluit met teer, hebben ze helemaal feest!
Gelukkig heb ik geen paarden met rotstraal. Een droge stalbodem is inderdaad belangrijk. Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:59

de smid komt dinsdag weer, die is nu op vakantie

zowiezo gaat ze iedere 8 weken naar de smid

op het moment doe ik idd uitwassen met betadineshampoo. Dan afdrogen met handdoek.
Dan spuit ik er van dat blauwe spul op, lichtblauw schuimend.

gebruik zowiezo geen teer!

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:09

TennoTenno schreef:
Mijn vriend is hoefsmid. Hij snijdt zoveel mogelijk de vieze plekken weg zodat er zuurstof bij kan komen (daar kunnen de bacteriën niet tegen). Teer is echt funest! Ik dacht vroeger dat dat hielp (van horen zeggen), maar de bacterien die rotstraal veroorzaken gedijen het best als er geen zuurstof bij kan komen. Als je het dan afsluit met teer, hebben ze helemaal feest!
Gelukkig heb ik geen paarden met rotstraal. Een droge stalbodem is inderdaad belangrijk. Succes ermee!

teer helpt om rotstraal te voorkomen, vanwege de uitdrogende werking. maar als er al rotstraal is dan sluit je idd de ontsteking af, er komt geen lucht meer bij en het rottingsproces krijgt dan de ideale omgeving om zich uit te breiden (warmte, geen zuurstof, vochtigheidsgraad enz)

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:10

Ik heb er met mijn vorige paard ook last van gehad. Ik had vanalles geprobeerd, maar niets hielp. Ik heb een holistische dierenarts ernaar laten kijken en ik kreeg 2 soorten tabletjes (welke weet ik niet meer) was wel homeopatisch, Deze moest ik 2x dgs geven en de voet spoelen met biotex 3 weken later had ik geen rotstraal meer. Wel tussentijds de smit laten komen om de weke delen eruit te snijden hoor. De acederm enz, mocht ik niet gebruiken van de smit, doordat de straal daar superhard van wordt.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:13

vonneke schreef:
de smid komt dinsdag weer, die is nu op vakantie

zowiezo gaat ze iedere 8 weken naar de smid

op het moment doe ik idd uitwassen met betadineshampoo. Dan afdrogen met handdoek.
Dan spuit ik er van dat blauwe spul op, lichtblauw schuimend.

gebruik zowiezo geen teer!

weken met soda of biotex heeft even een beter effect, omdat je t dan ff goed ontsmet en t smerigheid eruit weekt.... gewoon ff 10 min met zijn voet in de emmer laten staan...
ik zou, als je t aandurft, anders (zolang de hoefsmid er nog niet is) de losse stukjes straal erafhalen met een mes ofzo. niet in de straal zelf gaan snijden, maar alleen de losse stukjes dus, je kunt ze er meestal ook wel aftrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:19

ik zat er al aan te denken dat losse stukje straal eraf te knippen/snijden.

ik zal der vanaf morgen in een sodabadje gaan zetten.

is het erg om er iedere dag dat blauwe spul op te smeren?

ik heb ook nog een gele fles met een rode 'spuit' erop. weet niet of dat werkt?

stitchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:26

Ik spoot het er 2 x per dag in.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:54

Tandpasta op de straal smeren. Geeft echt een wonder!!

anna_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:05

hoi ik heb bij mijn merrie ook rotstraal gehad. Eerst behandeld met teer, elke dag trouw aan het teren geweest. De bovenste laag was keihard, maar daaronder dus nog zeer zacht zelfs nat. Hoefsmid er weer bij gehad. Nu staat ze op ijzers met zooltjes. daartussen een mengsel van hennep en teer. Ze heeft nergens meer last van.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:08

Ik moest destijds elke dag teren, en de open stukken waarin je niet goed met teer kon komen, moest ik watjes in doen met teer.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:12

Duende01 schreef:
Ik behandel mijn paard met rotstraal met betadine........eerst wassen met betadineshampoo met een borstel zodat er zuurstof bij kan, de bacterie kan nl niet tegen zuurstof. Laten drogen en dan betadineoplossing in de straal groeven spuiten.

Ja zo hebben wij dat ook gedaan, en op het laatst 1x per week teren, maar dan alleen de straal niet de hele hoefzool.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:52

Mijn paard had ook rotstraal,
is door de hoefsmid weggesneden,Toen 4 dagen 2x per dag in de soda gezet daarna blauwspray erop en na een week was het weg. NOOIT TEREN, dat sluit alles af, dus bac blijven erin

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 07:50

Aan je DA een middeltje vragen, ik weet niet de naam maar het is PAARS en werkt echt onwijs goed!!
Als je vraagt naar een paars medicijn dan weet je DA het wel, met een kwasje aanbrengen (pas op voor je handen want paars is geen modieuze kleur)
Verder nooit teren, dat is bij de meeste gevallen heel erg slecht!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:45

De hoefsmid de rotte delen laten wegsnijden en de 1e week dagelijks inspuiten met CTC spray, verkrijgbaar bij de DA. Na deze week om de 3 dgn herhalen en daarna afbouwen tot 1x per week als het nog nodig is. Meerdere mensen hebben hele goede ervaring met deze spray. Het wordt ook gebruikt tegen Mortellaro en stinkpoot bij koeien en ook hier werkt het super!

barri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:03

Ik sluit me bij suffie aan.
Ben ook met rotsraal bezig. Goed laten opleggen door de hoefsmid en ddarna een keer per dag: ctcspray(ook wel paarse spray genoemd) opspuiten en been opgetild oplaten drogen.
Daarna tweede laag eropspuiten weer laten drogen.
Helpt echt ! Even volhouden maar na een paar dagen zie je al resultaat !!

Succes ermee!