Soorten zooltjes

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Soorten zooltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 14:26

Anouar krijgt na iedere wedstrijd horizontale scheuren in z'n hoeven, in elke hoef één, zo rond de 4 cm breed. Hij heeft dit al een aantal jaar (sinds de afstanden op wedstrijd groter worden), in begin wist ik niet wat het was en kwamen er zelfs al (natuurlijk) bekappers die zeiden dat het verbening van het hoefkraakbeen was. Gelukkig is dat helemaal niet waar en de smit doe ik nu heb heeft er eindelijk een verklaring voor, overbelasting van de hoef wat te verhelpen zou zijn met een zooltje voor betere schokdemping.
Dat kan wel kloppen, hij krijgt ze na elke wedstrijd, behalve toen hij op kunststof stond (ook met blote voeten, dus kunststof heeft duidelijk een betere demping dan blote voeten)

Mijn smid staat overal voor open, hij wil alles wel proberen en houdt helemaal niet vast aan wat volgens hem het beste is (gelukkig), vandaar dat ik me afvraag wat voor soort zooltjes er allemaal zijn.
Ik wil het liefst iets dat niet de hele hoef afsluit, maar het moet natuurlijk wel een goede demping hebben. Ik heb een keer zooltjes gezien met in het midden (dus bij de zool en de straal) een soort van rooster (wel zelfde materiaal als de rest, maar met gaatjes) Weet iemand wat voor zooltjes dit zijn?
Kan je ook alleen iets tussen het ijzer en de hoef maken of blijft dat niet zitten?

Met welke zooltjes hebben jullie ervaring en hoe is die ervaring?

Redrumfox

Re: Soorten zooltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:30

Ik had voor mijn paard eerst zooltjes die helemaal afgesloten waren, je kon er bij de straal wel in kijken. Hij had al rotstraal door slecht onderhoud bij de vorige eigenaar en doordat het afgesloten was werd dit alleen maar erger. Toen hebben we ze eraf gehaald - was sowieso niet meer nodig- en toen was het ook zo gebeurd met de rotstraal. Dit kan ik dus niet zo aanraden, het schijnt nogal te broeien. Voor het probleem heeft het wel goed geholpen maar voor de verdere hoefconditie was het niet bevorderlijk. Ik zou dus zeker voor open zooltjes gaan. Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 14:32

Dat denk ik dus ook. Ik wil dat de hoef gewoon kan luchten. Met z'n stralen en zolen is niets mis en dat wil ik graag zo houden.
Vandaar dat ik benieuwd ben naar andere mogelijkheden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:38

Je hebt ook ringen ipv hele zolen die alleen onder het ijzer zitten, misschien is dat een optie?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:02

Vettec schijnen veel lange afstandruiters erg tevreden over te zijn.
Maar als-ie het goed doet op kunststofjes, waarom zet je hem niet terug op kunststofjes?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 13:17

Omdat die er om de twee weken onderuit vielen. Niet goed voor de hoeven en niet goed voor de portemonnee Haha!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:47

Wat raar... 2 weken maar?
Dat is inderdaad niet zo joepi de poepi.

Hoe waren die kunststofjes genageld?
Ik nagel ze er vet onder. Dat wilt zeggen 3-om-3 of zelfs 4-om-3 en goed verdeelt over de hoef... niet alleen voor in de teen zal maar zeggen.
Paardje van mij met dunne wand: gaat goed.
Andere paardjes gaan ook goed. Maar ja, die hebben een minder dunne wand.

Kunststofjes zijn lichter dan ijzers. De kunststofjes zouden er dus theoretisch langer onder moeten liggen. Nou ja, je begrijpt wel wat ik bedoel Tong uitsteken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:47

Er zijn ook endurance ruiters die wedstrijden rijden met hun paard op hoefschoenen, is dat geen optie?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 17:09

Wie rijden er 160 met hoefschoenen?
Dat is wat ik volgend jaar wil en ik denk niet dat dat gaat lukken met hoefschoenen. Bovendien had hij met blote voeten precies dezelfde scheuren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:18

Lenneke_ schreef:
Wie rijden er 160 met hoefschoenen?
Dat is wat ik volgend jaar wil en ik denk niet dat dat gaat lukken met hoefschoenen. Bovendien had hij met blote voeten precies dezelfde scheuren.

In NL wellicht nog niemand, maar in de VS en australie wel. Een voorbeeld dat ik even snel gegoogled heb (er zijn er wel meer hoor)

Citaat:
Duncan McLaughin riding Ginge and Rachel Reid riding Franshar Park K Shar finished in a tie for first place on The Rock 160 km (100 miler) on May 12, 2007. Their winning time was 10 hours and 33 minutes. Duncan's horse Ginge also received the Fittest Horse Award! Shar used two Easyboot Epics and two Easyboot Bares for the entire distance. Ginge used four boots for 125 of the 160 km and then two boots (fronts) for the remainder of the ride.

http://www.easycareinc.com/Our_Boots/ea ... ics41.aspx

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:32

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:56

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 21:25

Die zien er idd goed uit. Ik ga het eens met m'n smid overleggen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:41

Ik zou dan keerder voor kunststof gaan dan voor leer.

Hij staat (met vies weer) met z'n voeten in de blub, leer word nat, droogt op. En wat doet leer wat opdroogt? Word hard, dus de demping gaat er uit. Dit zelfde is ook van kunststof te knippen en dat kan de smid als het goed is ook zo krijgen.