Gewricht inspuiten (bij atrose) ja of nee?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ervaring inspuiten

Goed
13 (59%)
Matig
5 (22%)
Slecht
4 (18%)

Totaal aantal stemmen: 22

_Mir_

Gewricht inspuiten (bij atrose) ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 13:55

Wat is jullie ervaring met het inspuiten van gewrichten (bv de kogel) bij atrose?

- hoe lang helpt het
- hoevaak per jaar is het bij jullie paard nodig
- welke categorie atrose heeft jou paard (1-4)

sonjim

Re: Gewricht inspuiten (bij atrose) ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:06

ik heb er geen ervaring mee persoonlijk, maar ik heb gekozen om het niet te doen, omdat ik erbij te horen kreeg dat ze dan 6 weken boxrust moest en een keer springen het effect ongedaan maakte, nou ken ik mijn paardje en weet ik dat 6 weken in de box en alleen maar stappen niet gaat lukken.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:31

Mijn haf is wel ingespoten (in de kogel). Ze moest idd op stalrust, maar dat een verkeerde sprong alles ongedaan maakte heb ik nog nooit gehoord. Ze is er wel erg van opgeknapt, in combinatie met voedingssuplementen. Ik heb vorige week een rit van 10 km gemaakt, terwijl ze een half jaar geleden nog gruwelijk kreupel liep.

rooz1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:33

ik heb het bij mijn kwpn(21) ook gedaan, maar het werkte eigelijk niet egt heel erg goed.
maar inderdaad ook op stalrust.
maar nu hebben we zijn kogel nog eens gespoten en dan met samenwerking met glucosamine dat werk egt goed.
Laatst bijgewerkt door rooz1993 op 28-07-08 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 14:34

@ Petra_O Welk supplementen heb je gebruikt?
Laatst bijgewerkt door _Mir_ op 28-07-08 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

rooz1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:34

Glucisamine van GRoene Os

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:40

Mijn paard heeft spat. Omdat dit veroorzaakt werd door een ontsteking (artritis) is het gewricht één maal ingespoten met ontstekingsremmer (ik weet pas sinds april j.l. dat hij het heeft).
Daarnaast krijgt hij ook glucosamine complex speciaal van de Groene Os. Dit is ook een van de goedkoopste in gebruik even tussen haakjes.
Maar hij loopt echt weer super!! Voorheen was hij erg stijf en waren b.v. zijgangen gewoon niet meer te doen. En nu loopt ie ze d'r zo uit.

Daarnaast krijgt m'n andere paard (HKO en artrose) ook glucosamine complex speciaal van de Groene Os. Maar hem rijd ik niet meer heel vaak (hij is ook al 22 jaar). Maar ook hij loopt makkelijker.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 28-07-08 14:42, in het totaal 2 keer bewerkt

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:40

sonjim schreef:
ik heb er geen ervaring mee persoonlijk, maar ik heb gekozen om het niet te doen, omdat ik erbij te horen kreeg dat ze dan 6 weken boxrust moest en een keer springen het effect ongedaan maakte, nou ken ik mijn paardje en weet ik dat 6 weken in de box en alleen maar stappen niet gaat lukken.

Nee hoor heb het 1x gedaan wilde ook niet meer het is alleen maar uitstellen en kost veel geld. Ik heb hem 2 weken moeten stappen en erna kon ik weer opbouwen. Leys heeft hier ruim 4/5 jaar meegelopen en erna vond ik het klaar (16 jaar). Regelmatige beweging en niet te zware bodem kan hij jaren mee. Crossen en springen heeft niet de voorkeur.

Ik HAAT het woord boxrust een da moet dit wel ERG goed kunnen onderbouwen willen ze mij dit zeggen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:06

Bij mij geldt hetzelfde, alleen als ik dat advies krijg met erbij dat een gekke sprong het effect weg is, dan doe ik het zowiezo niet. Daarbij mijn haf is 20, toen 19 en loopt al 6 jaar langer dan in eerste instantie gedacht was (ivm artrose), ik heb haar op pensioen gezet en dat gaat goed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:34

Ik heb ja ingevuld, maar ik weet nog geen resultaat op langere termijn...

Bij mijn paard is pas kogelartrose in lichte mate geconstateerd.
Ze is 3,5 week geleden voor de 1e keer ingespoten en afgelopen donderdag voor de 2e keer en heeft ze ook een injectie Adequan in de hals gekregen.

Volgens de veearts boeken ze veel goede resultaten met inspuiten van de gewrichten in combinatie met elk half jaar een injectie Adequan.
Ik heb hem ook gevraagd naar het risico van inspuiten in een gewricht, omdat je toch vaak hoort dat mensen het voor het risico niet doen.
Volgens hem is het percentage waarbij er daadwerkelijk een ontsteking ontstaat door inspuiten heel klein, en bij hun op de kliniek nog heel weinig/zelden voorgekomen.
Daar ga ik dan ook maar vanuit...

Ik moet nu nog 2,5 week 2x per dag aan de hand stappen en dan gaan we volgens een aangegeven schema het werk weer heel voorzichtig opbouwen.
Ik heb er wel vertrouwen in!

edit;
Mijn paard moest eigenlijk ook boxrust naast het stappen aan de hand.
Ik heb er voor gekozen om haar buiten op een klein stukje te zetten, zodat ze wel iets kan bewegen, lekker kan rollen en de andere paarden kan zien, waardoor ze rustiger blijft.
De veearts vond het op deze manier ook prima, omdat ze zich dan waarschijnlijk rustiger houdt dan alleen op stal...

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 15:39

@ Nouvel Wat is de werking van Adequan precies, ik heb er nog nooit van gehoord...

Hebben ze bij jouw paard ook foto's gemaakt om atrose te constateren? En wat was de rede dat je naar de da gegaan bent, liep ze kreupel?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:18

_Mir_ schreef:
@ Nouvel Wat is de werking van Adequan precies, ik heb er nog nooit van gehoord...

Hebben ze bij jouw paard ook foto's gemaakt om atrose te constateren? En wat was de rede dat je naar de da gegaan bent, liep ze kreupel?

Adequan bevat hoofdzakelijk glucosamine, dat is goed voor de gewrichten en het kraakbeen.
Je kunt het ook door het voer geven, maar dus ook 2x per jaar in laten spuiten, schijnt dat dat een goed effect heeft...

Mijn paard liep onregelmatig op de harde volte.
D.m.v. verdovingen kwamen ze uit op de kogel en d.m.v. verdoven in het gewricht kwamen ze uit op echt het kogelgewricht.
Er zijn foto's van het gewricht gemaakt waarop hele lichte artrose te zien was.

Ik heb een topic gestart over kogelartrose, omdat ik er zelf (gelukkig) nog helemaal niet mee bekend was.
Misschien dat je daar nog wat aanvullende info uit kunt halen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:33

Inspuiten waarmee? Corticosteroide of hyaluronzuur (adequan)?

Corticosteroide ben ik geen fan van.. uiteindelijk (na meerdere injecties) gaat het gewricht daar alleen maar aan kapot. Ik heb het bij mijn pony 1 keer laten doen in een uiterst noodgeval en in combinatie met andere behandelingen, ze was zo ernstig kreupel dat het anders waarschijnlijk op inslapen aan zou komen. Ik weet niet of de injectie er aan mee heeft geholpen, maar ze is er wonder boven wonder wel bovenop gekomen.

Over hyaluronzuurinjecties hoor ik veel goeds! zowel in het gewricht als in de bloedbaan. Volgensmij moet dat 1 of 2 keer per jaar gedaan worden en is het niet zo gek duur.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:39

Ireen_ schreef:
Inspuiten waarmee? Corticosteroide of hyaluronzuur (adequan)?

Corticosteroide ben ik geen fan van.. uiteindelijk (na meerdere injecties) gaat het gewricht daar alleen maar aan kapot. Ik heb het bij mijn pony 1 keer laten doen in een uiterst noodgeval en in combinatie met andere behandelingen, ze was zo ernstig kreupel dat het anders waarschijnlijk op inslapen aan zou komen. Ik weet niet of de injectie er aan mee heeft geholpen, maar ze is er wonder boven wonder wel bovenop gekomen.

Over hyaluronzuurinjecties hoor ik veel goeds! zowel in het gewricht als in de bloedbaan. Volgensmij moet dat 1 of 2 keer per jaar gedaan worden en is het niet zo gek duur.

Mijn paard is in het gewricht ingespoten met hyaluronzuur in combinatie met een ontstekingsremmer.
In een spier in de hals heeft ze Adequan (glucosamine) ingespoten gekregen.
De injectie in het gewricht heeft ze 2x gehad met 3 weken ertussen, de Adequan-injecties moet ze elk half jaar hebben.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 23:04

_Mir_ schreef:
@ Petra_O Welk supplementen heb je gebruikt?

primeval gelatinaat en Glucosamine van de kruidvat Haha!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 23:19

Hey
Mijn 13jarige Deens warmbloedmerrie heeft artrose graad 2 in haar linkerknie. Ze heeft dit al op vroegtijdige leeftijd door verkeerde belasting bij de vorige eigenaar en meerdere blesssures, ook is ze een keer op haar kniëen op beton bij de vorige eigenaar gevallen.
Ze krijgt nu iedere 6 maand een inspuiting in het kniegewricht.
Ook krijgt ze NAF SuperFlex 5 Star met glucosamine, msm zwavel, chondrointine en L-glutamine in. Ik bestel het op de paardendrohist maar het is nogal duur. Toch blijf ik deze geven want tot nu toe geeft deze het beste resultaat. Heb ook al andere varianten geprobeerd. Hangt ook van het paard af denk ik.
Ik wil de PrimeVal Gelatinaat eens uitproberen in combinatie met haar NAF SuperFlex 5 Star.
Ik heb matig aangeduid. Omdat ze op koude, natte dagen toch wel last heeft en omdat galopperen op de linkerhand op de cirkel heel moeilijk is voor haar.
Wat ook goed helpt is je paard rechtrichten. Ik probeer zoveel mogelijk op de Antoine De Bodt manier te rijden. Wil ook eens gaan lessen bij hem maar zoek nog de geschikte locaties en vervoer.
In de winter krijgt ze ook een kruidenmengsel voor de gewrichten bij met Duivelsklauw in. Duivelsklauw is een natuurlijk pijnstiller, is ontstekingsremmend en vochtafdrijvend.
Bij mijn merrie zit er ook op de plaats waar artrose zit vlak onder de huid veel vocht. Elke keer als de DA komt laat hij het eruit lopen ...
Antoine zelf vind trouwens het inspuiten van het gewricht en speciale ijzers onder de hoeven slecht ...
Ik zelf ben er niet uit ...
Wel weet ik dat artrose helemaal niet het einde hoeft te betekenen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:49

Onze merrie, voormalig springpaard, heeft ook kogelartrose. Ze loopt 24.7 buiten, krijgt glucosaminesulfaat indien nodig en we rijden haar op harde ondergronden met Smit hoefschoenen die de schokdemping compenseren die haar eigen gewrichten missen.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:06

Ik heb niks dan goede ervaringen met inspuitingen in de gewrichten.
Heb dan ook Goed gestemd.

Begrijp alleen sommige reactie's niet goed...6 weken stalrust na infiltratie???Nog nooit gehoord...één gekke sprong en de behandeling is om zeep???
Hier bij ons was het 1 dag boxrust.Enkele dagen stappen aan de hand en daarna terug lichtjes beginnen werken.
Adequan is bij mijn weten geen half jaar werkzaam na inspuiting.Tildren daarintegen wel.

Gewrichten inspuiten met cortisonen word volgens mij ( en godzijdank) zo goed als niet meer gedaan.
Hyaluronzuur wordt volgens mij bijna altijd gebruikt nu.

Een gewricht inspuiten is eigenlijk zoals de olie verversenvan een auto.Sommige auto's verbruiken meer olie dan anderen.Sommige auto's hebben sneller vervuilde olie dan anderen.
Dus eigenlijk is het niet meer dan normaal dat sommige paarden af en toe nood hebben aan een inspuiting in het gewricht.Ze hebben te weinig,te veel of een slechte kwaliteit van gewrichtsvocht.

Die van mij heeft alleen maar baat gehad bij infiltratie van z'n gewrichten.Hij had anders nooit zo lang mee gekunnen in de sport.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:29

giotto schreef:
Ik heb niks dan goede ervaringen met inspuitingen in de gewrichten.
Heb dan ook Goed gestemd.

Begrijp alleen sommige reactie's niet goed...6 weken stalrust na infiltratie???Nog nooit gehoord...één gekke sprong en de behandeling is om zeep???
Hier bij ons was het 1 dag boxrust.Enkele dagen stappen aan de hand en daarna terug lichtjes beginnen werken.
Adequan is bij mijn weten geen half jaar werkzaam na inspuiting.Tildren daarintegen wel.

Gewrichten inspuiten met cortisonen word volgens mij ( en godzijdank) zo goed als niet meer gedaan.
Hyaluronzuur wordt volgens mij bijna altijd gebruikt nu.

Een gewricht inspuiten is eigenlijk zoals de olie verversenvan een auto.Sommige auto's verbruiken meer olie dan anderen.Sommige auto's hebben sneller vervuilde olie dan anderen.
Dus eigenlijk is het niet meer dan normaal dat sommige paarden af en toe nood hebben aan een inspuiting in het gewricht.Ze hebben te weinig,te veel of een slechte kwaliteit van gewrichtsvocht.

Die van mij heeft alleen maar baat gehad bij infiltratie van z'n gewrichten.Hij had anders nooit zo lang mee gekunnen in de sport.

Precies wat jij zegt !
6 weken boxrust na een infiltratie ? Heb ik ook nog nooit gehoord ...
De eerste keer dat mn merrie werd geïnfiltreed mocht ik 4 dagen niet rijden, dan de 5de dag stappen en daarna terug normaal rijden.
De 2de keer dat ze geïnfiltreerd werd mocht ik 2 dagen niet rijden en daarna gewoon weer wel.
Boxrust mag ik haar juist niet geven. Paard met gewrichtsproblemen mag niet stil staan. Mijn DA is tegen boxrust in zulke situaties, het liefst ziet hij paarden met gewrichtsproblemen buiten op de wei. Ja

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:32

Niisj : de belgische veeartsen zullen misschien anders werken dan de Nederlandse...
Maar dat er zoveel verschil zit op de diagnose en nabehandeling vind ik maar vreemd...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:54

Mijn paard moet na inspuiten van het gewricht 3 weken 2x per dag stappen aan de hand.
Ze staat op een klein afgezet stukje, zodat ze geen gekke dingen kan gaan doen.
Ik moet 2x (met 3 weken er tussen) in laten spuiten, mag daarna het werk weer rustig op gaan bouwen.

Volgens de veearts is 2x per jaar inspuiten met Adequan voldoende voor mijn paard...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 00:04

Mijn paard is ingesspoten met een ontstekings remmer volgen de artsen. Dit was kenacort.

Kent iemand dit?? Valt dit ook onder de gewrichtsinspuitingen bij artrose??

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 00:14

Volgens mij heeft mijn pony hetzelfde gekregen als die van Santos. Ze heeft ook echt lang op boxrust gestaan. Ik heb haar na een maand of twee tegen het advies van de DA zelf weer buitengezet. Dit was advies van de kliniek in Bodegraven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:29

Petra_O schreef:
Volgens mij heeft mijn pony hetzelfde gekregen als die van Santos. Ze heeft ook echt lang op boxrust gestaan. Ik heb haar na een maand of twee tegen het advies van de DA zelf weer buitengezet. Dit was advies van de kliniek in Bodegraven.

Mocht jij ook niet stappen aan de hand?

Volgens mijn veearts is het stappen aan de hand juist heel belangrijk in de eerste periode...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:39

Het stappen aan de hand was volgens mijn da ook heel belangrijk, maar zet een 24/7 weidepaard op stal en probeer dan rustig te stappen. Dat lukt niet. Ik weet niet meer wat ze in wilde spuiten, wel dat het het laatste redmiddel was en dat ze het in meerdere gewrichten moest krijgen (maar dat heeft te maken met de plaatsen waarop bij haar de artrose zit, meerdere gewrichten). Bij mij speelde voor een 19 jarige die ook met inspuiten nooit meer belast kon worden zonder kreupelheid ook het kostenplaatje mee, rond de €400,- per gewricht.

Eerder is ze al eens ingespoten in een kogel met hyaluronzuur, dat had toen dezelfde behandeling, boxrust, maar werkte niet (voor mijn gevoel mede door de boxrust). Vanaf het moment dat ze 24/7 buiten loopt loopt ze stukken beter, ik heb haar na de eerste inspuiting op de wei gezet en nog 5 jaar gereden, nu is ze op de wei pijnvrij met gluco/msm van het kruidvat en verder niks speciaals, rijden is voor haar geen optie meer, maar pijnvrij is meer dan ik had durven hopen.

Mijn zus heeft het overigens bij haar 6 jarige merrie wel laten doen en die is weer helemaal rad.