Andere Hoefsmid zoeken of niet...?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ranny

Andere Hoefsmid zoeken of niet...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 13:05

De hoeven van mijn paard groeien best snel en om de 10 weken bekappen duur te lang en hierdoor krijgt hij telkens Scheuren in zijn hoeven. Nu heb ik mijn hoefsmid gevraagd of hij wel om de 8 weken wil komen, maar hij vertelde mij dat de andere 2 paarden die ook door hem bekapt worden dan ook om de 8 weken bekapt moeten worden. Dat wil de eigenaar van de andere paarden niet omdat de hoeven van deze paarden niet zo snel groeien (kan ik me wel voorstellen). Maar nu wil mijn hoefsmid gewoon niet voor 1 persoon komen. Wat vinden jullie hier nu van?

Tallie1979

Re: Andere Hoefsmid zoeken of niet...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:06

Een ander zoeken die wel iedere 8 weken wil komen, heel simpel Lachen

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:13

kan me wel wat bij voorstellen, hoefsmeden hebben het erg druk, en als ze dan gemiddeld elke 5 weken op de zelfde stal moeten komen en dan maar voor een of twee paarden dan zou ik ook niet blij zijn.
miss kan je aan je hoefsmid een oude rasp vragen en vragen hoe je er mee om moet gaan, en dan tussendoor het zelf bij houden zodat een in de 10 weken voor jou ook voldoende is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:15

Ik vind 10 weken eerlijk gezegd ook best lang.
Ik maak met mijn hoefsmid altijd na het beslaan gelijk een nieuwe afspraak voor over 8 weken, en mocht het anders worden bel ik hem.
Als je langer dan 8 weken wacht verandert de stand vaak te veel...

Kun je de eigenaren van de andere paarden niet vragen of ze die van hun ook iets eerder willen laten doen?
En anders misschien dan toch op zoek naar een andere hoefsmid...

succes!

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:16

Sorry, Barbar, dat vind ik echt een raar antwoord.
Een hoefsmid is een beroep waar service voorop zou moeten staan. Als je paard een ijzer heeft verloren, wil je toch ook niet tien weken wachten omdat hij dan pas normaal komt?!
Als je paard elke acht weken gedaan moet worden, dan zou ik een andere hoefsmid zoeken. Als een paard te lang doorloopt met hoeven die gaan splijten, kun je nog wel eens andere problemen krijgen die veel geld kunnen gaan kosten.
Volg je eigen gevoel hierin en zoek een hoefsmid die wel wil luisteren naar jouw wensen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:16

Ik zou toch kijken naar een ander hoefsmid en niet zomaar zelf met de rasp bezig gaan.
Ik heb het geleerd bij de opleiding en vond het niet meevallen, en die hoeven zaten niet eens aan een levend paard.
De gezondheid van je paard hoort voor te gaan, ook bij de hoefsmid.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:19

indd.. ik vind ook dat een hoefsmid service moet bieden en gewoon moet komen. dus in dit geval een andere hoefsmid zoeken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:23

Ik vind 10 weken tussen 2 bekappingen zoiezo te lang... helemaal geen slecht plan om alle paarden om de 8 weken te laten bekappen. Mocht dat geen optie zijn, dan zou ik idd eens vragen of je de hoeven in de tussentijd niet zelf kan bijhouden. De smid kan je uitleggen hoe en wat je moet doen.

Een goede smid is moeilijk te vinden, en als je verder tevreden bent en de paarden altijd goed lopen na de bekapping, dan zou ik niet zomaar van smid gaan veranderen. Voor je het weet heb je een slechte te pakken, en is je paard daar de dupe van..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:26

Ik zou ook een andere hoefsmid zoeken hoor!! Belachelijk dat je hoefsmid niet wil komen om de 8 weken. En dat alleen omdat jou paard dan de enigste is, nou en?

Mijn hoefsmid komt ook gewoon als ik hem bel dat mijn paard een ijzer kwijt is.
En die nieuwe van mij moest in eerste instantie in delen bekapt worden. dus hij kwam nu voor de voor voeten en 2 weken later voor de achtervoeten. Dat is pas service.

Meid zoek een andere hoefsmid.
Staan jullie maar met 3 paardjes op stal?
Anders kan je kijken of je met de rondes van een ander mee kan. Dan zijn hoefsmeden eerder geneigd nog nieuwe klanten aan te nemen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:26

Maar het lijkt me ook slecht als de hoefsmid niet voor haar paard 1x in de 8 weken wil komen. Vooral als die hoeven zo snel groeien..

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:27

Mijn paard wordt soms pas eens in de 16!! weken bekapt, ik snap ts dus heel goed. Dat komt omdat haar hoeven extreem langzaam groeien. Echter krijgt mijn paard, helemaal door dit weer, toch barstjes en scheurtjes. Zodoende komt hij elke 4 weken. De rest van de paarden op stal gaan ook nog op twee verschillende tijden, hij maakt er geen probleem van en het kost ons echt niet heel veel voorrij kosten. En in mijn ogen moeten alle hoefsmeden zo zijn. Gewoon een andere zoeken dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:29

Ik vind het raar van de hoefsmid, maar goed.
Je kunt een paar dingen doen:
- zelf tussendoor de hoeven bijhouden door ze regelmatig te vijlen
- meer op verharde ondergrond rijden (bijv. asfalt) waardoor de hoeven wat meer slijten
- een andere hoefsmid nemen die wel elke 8 weken wil komen

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:45

roosje78 schreef:
Sorry, Barbar, dat vind ik echt een raar antwoord.
Een hoefsmid is een beroep waar service voorop zou moeten staan. Als je paard een ijzer heeft verloren, wil je toch ook niet tien weken wachten omdat hij dan pas normaal komt?!
Als je paard elke acht weken gedaan moet worden, dan zou ik een andere hoefsmid zoeken. Als een paard te lang doorloopt met hoeven die gaan splijten, kun je nog wel eens andere problemen krijgen die veel geld kunnen gaan kosten.
Volg je eigen gevoel hierin en zoek een hoefsmid die wel wil luisteren naar jouw wensen.

als een paard een ijzer verloren is, is dat een heel ander verhaal, dan moet een hoefsmid gewoon komen.
echt goede hoefsmeden vind je niet zomaar en als deze hoefsmid verder heel goed is zou ik niet zomaar een andere zoeken, daarom zou ik voor de oplossing gaan die ik hierboven beschreven heb.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:53

Nou ik vindt het met een afspraak maken belachelijk als mijn hoefsmid zegt dat hij niet alleen voor mij komt! Belachelijk!!

Ranny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 14:14

Ik denk dat ik toch maar eens ga kijken of ik een andere hoefsmid kan vinden. Dat hij niet voor 1 paard wil komen is niet het enige. Als er iets aan de hand is en ik bel hem dan krijg ik vaak zijn vrouw aan de telefoon en die zegt dat hij geen tijd heeft om te komen, vraag ik hem om terug te bellen, dan belt hij vaak niet terug. Krijg ik hem zelf aan de telefoon dan zegt hij dat het niet erg is en komt gewoon niet langs. Heb laatst al een andere smid gebeld omdat mijn smid niet wou komen. Die heeft toen een scherp stuk van de hoef weggewerkt. Er zat nl. een scheur aan de zijkant van de hoef en dat stuk was naar buiten omgeklapt en scheurde de verkeerde kant op.
Afgelopen vrijdag is mij eigen smid nog langsgeweest voor het bekappen, mijn paard loopt nu al de hele week gevoellig omdat hij hem te kort bekapt heeft. Heb hem daar ook op aangesproken en hij zij doodleuk dat het normaal was.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:17

Je paard hoort niet gevoelig te lopen na dat hij naar de smid is geweest. Dat is echt onzin. Ik weet niet waar je zit maar anders kan ik je wel een nummer van een hoefsmid geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:26

Kortom, andere smid nemen! Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:34

dan idd zo snel mogelijk een andere smid zoeken. Zo te horen heb je aan deze echt helemaal niets... niet komen als je dat wilt, moeilijk doen over op kortere termijn komen, een paard dat gevoelig loopt... nee, deze hoefsmid is echt niks...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:36

Hopelijk vind je snel een goede hoefsmid

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:41

De mijne timmert er binnen 1 dag een nieuw ijzer onder Lachen Dát vind ik idd service. En dan moet hij ook voor één paard op de hele stal (sta op een manege) komen, en maakt er dan gratis een nieuw ijzer onder Lachen (Als hij er écht te vroeg onderuit is gegaan Knipoog )

Ik zou ook een nieuwe zoeken Ja Zeker na al die andere akkefietjes.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 18:59

het is idd niet normaal dat hij niet komt als het "spoed" is.
gevoelig lopen kan een keertje gebeuren als de hoefsmid is geweest, maar het is gek dat je hoefsmid dan zegt dat dit heel normaal is.
mijn advies is dan nu ook een ander zoeken.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:32

Andere zoeken.

Mijn paard zijn hoeven groeien verschillend afhankelijk van het seizoen! Maar meestal rond 8 weken gaat ie naar de smid

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:41

Misschien kun je met je paard ergens naar toe gaan in de buurt waar hij wel eerder moet zijn?

Als je paard iedere 8 weken gedaan moet worden en de anderen elke 10 dan krijg je ze nooit gelijk. Tenzij hij na 5 weken ergens in de buurt moet zijn, dan zou hij je paard even kunnen bijwerken dus dat je nog 5 weken vooruit kunt en gewoon met de rest mee kan rouleren.

Even goed nadenken voordat je je vertrouwde hoefsmid aan de kant zet. Overleg het nog eens met hem wat de mogelijkheden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:45

Hoeftniet schreef:
Even goed nadenken voordat je je vertrouwde hoefsmid aan de kant zet. Overleg het nog eens met hem wat de mogelijkheden zijn.

Zo vertrouwd istie niet hoor. Effe teruglezen:
Ranny schreef:
Ik denk dat ik toch maar eens ga kijken of ik een andere hoefsmid kan vinden. Dat hij niet voor 1 paard wil komen is niet het enige. Als er iets aan de hand is en ik bel hem dan krijg ik vaak zijn vrouw aan de telefoon en die zegt dat hij geen tijd heeft om te komen, vraag ik hem om terug te bellen, dan belt hij vaak niet terug. Krijg ik hem zelf aan de telefoon dan zegt hij dat het niet erg is en komt gewoon niet langs. Heb laatst al een andere smid gebeld omdat mijn smid niet wou komen. Die heeft toen een scherp stuk van de hoef weggewerkt. Er zat nl. een scheur aan de zijkant van de hoef en dat stuk was naar buiten omgeklapt en scheurde de verkeerde kant op.
Afgelopen vrijdag is mij eigen smid nog langsgeweest voor het bekappen, mijn paard loopt nu al de hele week gevoellig omdat hij hem te kort bekapt heeft. Heb hem daar ook op aangesproken en hij zij doodleuk dat het normaal was.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:36

Succes!