Het duurde lang voordat we wisten wat het was want mijn paardje blijkt dus een hele hoge pijngrens te hebben waardoor de dierenarts zeker niet dacht aan een peescheur , pas na 2 maanden , nadat we alle andere mogelijke problemen konden uitsluiten heeft de dierenarts een echo van het been gedaan en zagen we dus dat ze een serieuze peesscheur had.
Het draaide uit op 10 maanden , dag en nacht , op stal !!
Terwijl ze gewoon was om bijna elke dag buiten gezet te worden en met zeer goed weer zelfs dag en nacht.
Om de 6 weken kwam de dierenarts nieuw spierweefsel in haar pees spuiten..
En na 10 maanden kon ik dan geleidelijk aan alles rusig beginnen opbouwen.
Maar spingen mag ze sindsdien nooit meer doen. Omdat het spierweefsel te broos is en terug zou kunnen scheuren.
Nu heb ik op de forums hier en daar ook wat opgezocht over peesscheuren en blijkt dat iedereen dat anders oplost.. De ene laat zijn paard wel op de wei , de andere blijft er zelfs gecontroleerd mee rijden en nog iemand anders zet zijn paard dan weer volledig stil of doet speciale dingen ivm de pees , zwemmen of lasertherapie..
Nu vraag ik mij af wat eigenlijk het beste zou zijn? Hoe zijn die paarden nu allemaal? Wat zijn de voor-en nadelen die jullie hebben gedaan en geprobeerd? Hoelang heeft het paard in kwestie niet meer gereden?
Het valt mij ook op als ik nu met mijn paardje een dag lang in het bos ga wandelen en ik doe een beetje onvoorzichtig (bv , serieus lang galoperen of toch een klein boomstammetje spring) dat ze daarna weer een tijdje serieus onregelmatig loopt. Zou dit dan teken kunnen zijn dat het terug wat gescheurd is of..?
En hebben jullie dat ook?
Moet ik dan vanaf nu altijd supervoorzichtig zijn?
Wat denken jullie van getten en bandages? Heb de indruk dat wanneer ik dat bij mijn paardje aandoe dat ze dan slechter loopt dan normaal.
Zijn er toevallig mensen tussen die ook niet meer mochten springen of waar dat bij afgeraden werd en die dat toch terug doen? Leg mij dan eens uit hoe het nu gaat..
Of zijn er mensen tussen die ook een paardje met een peesscheur hebben gehad en nu ook terug springen?
Ik weet niet meer wat ik moet doen.. Geef me aub alle raad die je maar kan geven..!
Groetjes ,
Jana && Soraya