andere optie dan ijzers

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

andere optie dan ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 08:09

ik heb een fjordje, en op aanraden van de veearts(na een aantal x kreupel te zijn geweest) moest ze van heb vor op ijzers blijven. Het is dus zo dat ze zeer langzaamgroeiende hoeven heeft, die ook nog eens vrij plat zijn aan de onderkant, er zit dus geen diepte in, waardoor ze altijd op de zool loopt. (alleen voor, omdat de voorhand zwaarder is)

Nu is ze een paar x op ijzers geweest, en ze trapt ze vrij makkelijk af. Nu vroeg ik me af of er ook een andere optie was als ijzer? Zou jeje paard ook altijd met hoefschoenen aan kunnenlaten lopen, dus niet alleen tijdens het wek, maar ook daarna(mischien hele domme vraag?)

Anoniem

Re: andere optie dan ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:10

Ik zou met je hoefsmid gaan overleggen wat het beste is Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:11

lijkt mij niet goed om je paard altijd op hoefschoenen te laten lopen. waarom niet in de wei (stal???) zonder en buiten hoefschoenen als je over de weg moet ofzo?

wat ik heb geleerd is dat de hoeven net zo snel aangroeien (als het niet sneller is) als afslijten als het maar constant hetzelfde is.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 08:14

daarom vraag ik het ook, hih, omdat ik dus ook niet weet of het wel of niet kan.

In princiepe zou ze ook wle zonder kunnenop de wei en op stal, maar ben zo bang dat ze adn weer kreupel gaat lopen. Weten jullie ook een adres voor hoefschoenen?

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:18

Ik rijd een fjord die ook hoefschoenen heeft, al een aantal jaar zelfs! Eigenaresse is Nobbygaard hier op bokt, misschien kun je haar een mailtje sturen! Lachen

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:20

Devon (tinker) is ook snel zijn ijzers kwijt met de standaard ijzers, ook slijt hij ze erg snel.
Nu heeft hij er de dikste ijzers onder en de zwaarste/grootste nagels en sindsdien kan hij ook een hele tijd met zijn ijzers doen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 08:21

Mariannedeb schreef:
Ik rijd een fjord die ook hoefschoenen heeft, al een aantal jaar zelfs! Eigenaresse is Nobbygaard hier op bokt, misschien kun je haar een mailtje sturen! Lachen

ok! doe ik wel even via fw!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:22

Waarom wil je geen ijzers?
Het aftrappen kan je smit zo iets aan doen (toon van de voorhoeven iets korter maken zodat ze weg zijn voordat het achterbeen er aan komt)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:23

Voer je al biotine? of iets anders wat de groei kan verbeteren?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:24

Lenneke_ schreef:
Waarom wil je geen ijzers?
Het aftrappen kan je smit zo iets aan doen (toon van de voorhoeven iets korter maken zodat ze weg zijn voordat het achterbeen er aan komt)

Of de takken korter maken (heeft die van mij) en springschoenen eroverheen kan ook veel schelen.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:26

http://www.hoeftotaal.nl

dit is mijn hoefsmid en deze doet ook met kunstof plakijzers die er niet afgetrapt kunnen worden. Ook hij doet moet hoefschoenen.
Wellicht is dit een optie voor je!! hij weet ook overal wel een antwoord of oplossing voor.
Succes!!!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:34

Ik heb Smitjes en die kun je in noodgevallen wel lang aanlaten.

Mijn pony heeft er een week of 4 iedere dag 7 a 8 uur mee in de wei gestaan en dat ging prima, hoeven prima bijgekomen, geen schuurplekje te vinden. Voor het rijden vindt ik ze weer niet ideaal en zoek ik naar een beter alternatief.

Maar uiteindelijk moet een paard toch wel zonder schoenen of ijzers op de wei kunnen. Heb je al eens biotine geprobeerd? Of Kerabol, dat werkt bij veel paarden die langzaam groeien heel goed.

Iets er onder plakken was bij mijn pony echt geen succes, het bleef amper 5 dagen zitten. Toen het er af kwam (2 op een dag) kwamen er ook hele stukken hoef mee en was ik nog verder van huis. Spijt als haren op mijn hoofd dat ik niet gelijk de schoenen geprobeerd had, maar ik dacht dat dat niet goed zou gaan en was bang voor schuurplekken.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:15

Als je het mij vraagt vallen ijzers onder symptoombestrijding. Er zijn genoeg dingen die je kunt doen om te zorgen dat de hoeven beter gaan groeien en weer sterk en gezond worden.

Ik zou eens kijken op de site die Susy_Q je geeft. Een bekapper die overal raad mee weet, wellicht kan hij je helpen?!

Succes in ieder geval en hou ons op de hoogte van de vorderingen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 09:29

@dani62: het is niet zo dat ze nu enorm slechte hoeven heeft, die nergens naar lijken, maar het is zo dat ze niet snel groeien, en plat zijn vanonder, en dus loopt ze snel gevoeliger. Nu zou ik graag willen dat ze niet het hele leven op ijzers hoeft, en zoek dus een alternatief.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:31

Het probleem met ijzers is dat het hoefmechanisme wordt belemmerd en daardoor de groei nog langzamer wordt.
Dit merk ik heel erg bij mijn merrie, ze moest eerst elke week gevijlt worden en nu staat ze 12 weken op 1 set ijzers.
Helaas moeten de ijzers omdat ze gecorrigeerd wordt en dit blootvoets of met hoefschoenen niet ging.
Ik ben nu begonnen met biotine te voeren, ben benieuwd of het aanslaat.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:30

12 weken? Das lang! Die van mij moet juist vaker naar de smid sinds ze op ijzers staat. Voorheen ging ze zo eens in de acht weken, nu is het maximaal zeven, maar vaak korter. Zo zie je maar hoeveel dat verschilt per paard!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:40

mylittlejoy schreef:
12 weken? Das lang! Die van mij moet juist vaker naar de smid sinds ze op ijzers staat. Voorheen ging ze zo eens in de acht weken, nu is het maximaal zeven, maar vaak korter. Zo zie je maar hoeveel dat verschilt per paard!

De smid is vorige week geweest en heeft alleen ff 2x 4 nagels vervangen bij de achterijzers.
De afspraak om die te vervangen staat gepland over 3 weken dus dan staat ze 14 weken op de achterijzers.
Nu na 11 weken kan ik nogsteeds amper met de hoevenkrabber onder de takken komen bij de hoefballen Huilen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:08

Shyla25 schreef:
Nu na 11 weken kan ik nogsteeds amper met de hoevenkrabber onder de takken komen bij de hoefballen Huilen

Als na 11 weken de hoef niet gegroeid is, dan is er een goeistoornis. Doordat er ijzers onder zitten is er geen slijtage van de hoornwand en dus wordt die langer, net als jouw vingernagels. Zo niet, dan is er iets abnormaals.
Als jij 11 weken je nagels niet hoeft te knippen terwijl je geen graafwerk met je nagels doet, is er een groeistoornis.

hc

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:16

Of het dier is volledig fout bekapt en liggen de ijzers er verkeerd onder waardoor er geen of nauwelijks hoefmechanisme plaats vind.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:37

Mijn merrie heeft altijd blootvoets gelopen en toen was er al een probleem met de hoefgroei.
Ze belast daarbij haar voeten ook nog verkeerd doordat ze dat heeft aangeleerd in een periode met pijn.
Ze is namelijk 5 jaar geleden verkeerd bekapt voor haar voetstand, dit heeft al voor veel problemen gezorgt.
Nu staat ze dus ter correctie op ijzers en om te corrigeren is er ruimte nodig.
Haar hoefgroei is idd nog slechter geworden met de ijzers maar ze loopt nu wel zonder pijn (moet toch kiezen wat nu beter is).
De ijzers liggen er ruim onder en ze staat er niet erg vast genageld op, dus de nagels zo ver mogelijk in de teen gehouden en de lipjes er los tegenaan ipv in de hoef gesneden en geslagen.

Op dit moment is een pijnvrije pony mij belangrijker dan een blootvoetse wat wel ons doel is Knipoog

ps ze krijgt nu dus ook sinds een week biotine, we hopen dat het aanslaat maar het effect is pas over een maand of 3 a 4 te zien.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:41

Natuurlijk bekappen (dus niet gewoon bekappen) zou ook een optie kunnen zijn. www.hoefnatuurlijk.nl voor meer informatie. Lachen

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:53

dorientjuh schreef:
Natuurlijk bekappen (dus niet gewoon bekappen) zou ook een optie kunnen zijn. http://www.hoefnatuurlijk.nl voor meer informatie. Lachen

Been there done that Knipoog
Haar beenstand is stijl en door het natuurlijk bekappen is ze te kort in de verzenen geworden met alle gevolgen van dien.
Het is niet de oplossing voor ieder paard.

Maar goed ff ontopic: Is er al een oplossing gevonden tegen het aftrappen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:11

Shyla25 schreef:
Haar hoefgroei is idd nog slechter geworden met de ijzers maar ze loopt nu wel zonder pijn (moet toch kiezen wat nu beter is).

Ik heb dit dilemma nu al 7 jaar met een merrie die na een decennium rondom beslagen op stal bij ons kwam.
Ze heeft prima hoeven nu doch het blijven ten opzichte van de rest zeer gevoelige hoefjes. Hoefschoenen zijn een niet probleemloos compromis waar we haar mee proberen te ´helpen´. Dit helpen tussen aanhalingstekens want het probleem zijn wíj. 24/7 in de wei in de groep zijn de hoeven probleemloos. Wíj willen echter ook met haar rijden.
Ik vind het ethisch acceptabel dat ze werkt, maar niet dat ze daarbij pijn lijdt.
Ik hóóp dat de vervangings-gaiter er volgende week zijn.

Blijft een lastig punt dat ménsenprobleem Knipoog

hc

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 17:58

Je hebt een aantal opties om de hoef te beschermen anders dan met 'gewone' ijzers. Alles heeft zijn voor- en nadelen en wordt aangepast aan de leefomstandigheden van het paard. Ik quotte Huertecilla uit een ander topic: "De hoef van een paard is immers een afgeleide van de leefomstandigheden. Het benodigde hoefonderhoud van een rijpaard is een afgeleide van het verschil tussen wat de leefomstandigheden vormen en wat de ruiter vraagt.".

*Kunststof hoefbeslag:
Voordelen: schokdempend, gaat even lang mee, beschermt de hoef.
Nadelen: niet voor elk paard geschikt (ligt aan de hoefvorm en manier van lopen), lastiger om een hoefsmid te vinden die het doet, toch nog nagels in de witte lijn en hoefwand.

*Kunststof of aluminium plakbeslag:
Voordelen: hoef wordt niet beschadigd, wordt beschermd en het zit zo'n 6/7 weken.
Nadelen: het is vreselijk DUUR!!, ook weer; niet alle smeden 'doen' dit, belemmert toch weer iets meer het hoefmechanisme omdat de hele hoef aan het kunststof/alu zit vastgeplakt.

*Hoefschoenen:
Voordelen: beschermt de hoef, paard hoeft ze aleen aan als je met hem over harde ondergrond gaat rijden.
Nadelen: Elke keer aan- en uittrekken, past niet altijd even goed (draaien, schuurplekken), de hoef moet zeer regelmatig bekapt worden zodat de schoenen niet 'te klein' worden.

*Ander soort beslag dan standaard beslag:
Denk aan bijv. Equilibrium, Hoofcare Breakover beslag, Natural Balance beslag etc met zooltje.
Voordelen: zorgt voor een snellere afrol en betere demping van de voet.
Nadelen: dezelfde nadelen die alle hoefijzers hebben.

*IJzerloos:
Voordelen: de hoeven worden niet beschadigd door hoefnagels, hoef heeft een betere doorbloeding dan mét beslag.
Nadelen: helemaal aan jezelf. Wil jij met platte hoeven dagelijks op het harde rijden, of maar iets doen met je paard, en de hoeven kunnen dit niet aan dan heb je een gevoelig/pijnlijk paard die niet gebruikt kan worden. Hoeven moeten de tijd krijgen om bij te komen, de nagelgaten moeten uitgroeien en de hoeven moeten zeer regelmatig bekapt worden. Brokkels, scheuren en pijn als dit niet lukt.

Misschien dat iemand mijn lijstje met argumenten aan kan vullen/verbeteren, mijn eten staat aan te branden Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:12

SpikyBlue schreef:
Wil jij met platte hoeven dagelijks op het harde rijden, of maar iets doen met je paard, en de hoeven kunnen dit niet aan dan heb je een gevoelig/pijnlijk paard die niet gebruikt kan worden. Hoeven moeten de tijd krijgen om bij te komen, de nagelgaten moeten uitgroeien en de hoeven moeten zeer regelmatig bekapt worden. Brokkels, scheuren en pijn als dit niet lukt.

Je kan dan kiezen voor beslag of hoefschoenen, maar ook nastreven dat jouw paard op gezond model hoeven staat op een ondergrond die de hoeven vormt naar dezelfde omstandigheden waar je op wil rijden.

Bij voldoende geschikte leefomstandigheden is maar beperkt hoefonderhoud nodig. Ik noem die methode van het streven van zelfonderhoudende leefomstandigheden Niet Bekappen.
Ja dat is idealistisch, maar waarom zou je zo´n mooi ideaal niet als doel voor ogen hebben?!
Nee, ik heb dat ook niet bereikt doch ik hoef hier maar erg weinig te bekappen, soms máánden, tot wel een half jaar NIETS.
Kan dagafstanden tot 60 km. over granietsplit door pittig gebergte rijden met >10 km/uur uit en thuis.
Geen pijnlijke voeten, geen brokkels, ´geen´ hoefonderhoud Lovers
Heerlijke methode dat Niet Bekappen ;)

Ja, beslag is soms nodig en ja blootsvoets geeft vaak beperkingen maar nogmaals; dat is 100% een ménsenprobleem Knipoog
Door ménsen veroorzaakte hoefbeperkingen en door ménsen gestelde eisen aan die hoeven...

hc