droge hoeven... (denk ik)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Inèske

droge hoeven... (denk ik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 21:19

hoikes iedereen

me paardje heeft op zijn voorhoeven kleine scheurtjes... Ze zijn niet diep, niet lang, maar zijn wel in een groot aantal aanwezig.
Ik weet niet direct wat ik moet doen. Ik heb al gelezen dat ze droog kunnen zijn en ik dan niet met hoefvet ze mag inwrijven, omdat dat de hoef nog meer uitdroogt. Ik spuit ze nu al elke dag (sinds 3 dagen) af, maar ik zie geen verschil... Wat kan ik eraan doen waardoor die scheurtjes verminderen? (ele ik heb ze nog niet geteld, en ga er mijn werk ook niet van maken)

groetjes

Aukelizzy

Re: droge hoeven... (denk ik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:25

Zorgen dat de hoeven goed vochtig blijven.
Even de spuit erop helpt vaak niet genoeg.
Je kunt beter zorgen dat de plaats rond de waterbakken op het land goed nat blijft.
Doordat paarden verschillende malen per dag drinken staan ze elke keer met natte voeten.
Zorg dat je de rand van de hoeven netjes rond houdt met de vijl zodat ze niet verder scheuren.
Eventueel een supplement bij geven om de hoef kwaliteit te verbeteren(maar dat duurt een tijdje voor je resultaat ziet.)
Wat zegt je smid ervan?
Die kan zien of het oppervlakkige of diepe scheurtjes zijn.

Lama12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:35

Wat ook goed helpt is je paard per dag elke keer een paar keer tien minuten in de modder zetten!!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:36

de hoeven insmeren met levertraan helpt ook erg goed.

doen we bij mapke ook altijd en het werkt geweldig!

sylviej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:40

mijn pony had ook droge hoeven
nu staat ze op een weiland met redelijk hoog gras en s'nachts ook dus staat ze in het natte gras
na een dag kon je al verschil zien en voelen
de kroonrand moet echt vochtig worden
verder als je geen weiland met hoog gras ter beschikking hebt : de hoef eerst 5 minuten afspuiten en daarna direct nat invetten zo wordt het water sneller in de hoef getrokken

succes

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:43

Had ik ook last in.
Smeer ze nu 2 keer per dag in met Hoef Care balsem van het Merk Sectolin.
Helpt erg goed, ze scheuren veel minder.

marrie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:48

Je kan ook de hoeven nat maken en dan hoefvet erover heen dan krijgt het water de tijd om erin te trekken.
En een tijdje in het water zetten.
Of ik weet niet waar je woont maar naar het strand en dan lekker door de zee stappen

mek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:46

sectolin door het eten gooien!
En idd, nat houden!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:35

Die scheurtjes gaan niet vanzelf meer weg. Je kan wel zelf even bijwerken met een vijl. Als je hoefsmid er weer is kan hij/zij het je laten zien en misschien heeft de smid wel een oude vijl voor je. De hoeven goed natmaken en daarna hoefvocht bijvoorbeeld erop smeren van de paardendrogist helpt ook goed.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:38

ik heb bij de paardendrogist zojuist rainmaker besteld, schijnt goed te werken. Bij mijn paard zijn de scheuren echt gaten geworden, kon door het gat de bovenkant van het ijzer zien. De smid komt vanmiddag, hoop dat hij er nog iets aan kan doen en dat er nog een ander ijzer onder kan, ziet er echt niet meer uit. Ik ga vanaf nu dus die rainmaker er op smeren en hoop dat het dan beter gaat..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:20

scheurtjes en brokkels ontstaan doordat de hoefwand te lang wordt. In de zomer groeien de hoeven iets sneller dan in de winter, daarom denkt iedereen dat het door de droogte komt, maar het komt doordat de hoefwand te lang is.

_sannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:09

ik heb van de hoefsmid het advies gekregen om zonnebloemolie op de hoef te smeren, omdat mijn paardje ook droge hoeven had.
succes iig!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:31

Vetten en olien is helemaal niet goed en zeker niet de hele hoef zoals velen doen.
Allerbelangrijkste is vocht en ik doe dan 1 a2 keer per week laurierzalf op de kroonrand.
Goed onder die haartjes met een kwast en NIET de hele hoef insmeren met dat spul.
Ik bedoel ook geen hoefvet waar dan laurierzalf op staat maar gewoon echte laurierzalf, sommige paardenzaken hebben het.