Koude hoef + koot en kreupel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Koude hoef + koot en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 21:09

Hoi bokker,

2 weken terug is mijn paard bekapt en beslagen. Tijdens het rijden 1 dag later loopt ze opeens rechtsvoor kreupel. Afgestapt en haar been gevoeld. Niets geks of warms te voelen. Wellicht een spiertje verrekt was het idee, dus dan maar even weiderust. Inmiddels is dat 2 weken geleden en nog is ze kreupel. In stap gaat het, in draf mankt ze behoorlijk. Dus heb ik de hoeven aan een nadere inspectie onderworpen op warme plekken. Nu bleek echter haar kreupele been op de hoefwand en tot de koot (staleigenaar meent zelfs lichtelijk in het onderbeen) relatief koud aan te voelen! Overige 3 voetjes zijn mooi gelijkmatig warm en de kreupele hoef is koud. Staleigenaar had niet echt een idee. Ik wil de DA morgen gaan bellen, maar heeft iemand al een idee? Ik dacht zelf aan een doorbloedingsprobleempje. Kan dat door het beslaan zijn gekomen?

Groetjes

Aukelizzy

Re: Koude hoef + koot en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:11

Ik vind dit zo moeilijk te beoordelen maar wanneer mijn paard direct na het beslaan niet goed loopt hang ik bij mijn smid aan de telefoon.
Ik ga dan zeker geen twee weken wachten.
Nu zou ik, als ik jou was, de veearts even bellen voor advies.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 08:15

Ze liep voor de smids al linksvoor moeilijk, maar dat was verklaarbaar. Ze heeft een 'ietwat misvormde' hoef en een speciaal ijzer voor drukverlichting en ze was gewoon erg nodig aan de smid toe. Aangezien ze tijdens het rijden pas na een poosje begon te kreupelen, dacht ik dat ze zich verstapt had omdat ze van links nog last had (wat dus niet zo blijkt), ondanks het opnieuw beslaan. Vandaar dat ik het niet meteen aan het beslaan weet dat ze nu rechts kreupel is.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:17

Hoefzweer? Daar kunnen ze ook flink op kreupelen. Dit moet echter geconstateerd worden door een DA, is lastig vast te stellen vanachter een computer Lachen

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:17

Hoefzweer kan, heb ik zelf veel ervaring mee, maar dan wordt het been sowieso warm en dik. Denk dus niet dat daar het probleem zit.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:55

Mss zit het ijzer te krap. (knelt mss af, waardoor een slechtere hoefmechanisme, dus slechtere doorbloeding)?

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 12:00

zweren en ontstekingen stralen warmte uit zover ik weet en dat is precies niet wat ik nu voel... vandaar de verbazing. Maar de DA komt vanmiddag even kijken. Die kon er over de telefoon niet echt wat over zeggen

@Omaas: ja zoiets dacht ik ook wel, alle puntjes optellende, maar het oogt (voor mij, leek) niet anders dan anders, dus ik heb daar geen kijk op...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:03

ik dacht ook aan een te krap ijzer,inderdaad net wat omaas zegt.
ben benieuwd wat de dierenarts er van gaat zeggen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:50

En heb je de veearts er al bij gehad.
Ik ben wel erg benieuwd.
Vooral omdat het voetje,en de koot zo koud aanvoelt.
Ik hoop dat het allemaal mee viel.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 09:35

Nou zoals meestal wanneer je iets hebt en er dan uiteindelijk mee naar een arts gaat, was het koude voetje verdwenen. Waarom? Geen idee... de DA meent dat het wel eens vaker voorkomt, vergelijkbaar met koude hand of voet. Maar evengoed was mevrouw nog kreupel en dat verhaaltje wordt een stuk ingewikkelder. Dit grijpt waarschijnlijk terug naar het ongeluk van 10 jaar terug waar ze een slechte hoef aan heeft overgehouden. Dat is altijd een gevoelig plekje geweest, maar met een speciaal ijzer redde ze zich prima. Echter lijkt de emmer nu overgelopen, want het gevoelloos spuiten onderin haar voet verbeterde de kreupelheid met 90%. Dus daar zit de pijn. Daarom gaan er nu fotos gemaakt worden om alles binnenin eens te bekijken en zal er gekeken worden naar nieuwe beslgtechnieken om de belasting te verlagen op die voet. Niet zo'n goed nieuws eigenlijk. Maar we moeten maar afwachten nu.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:48

Sterkte er mee!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:22

Wat naar!
Dit is dus niet zomaar even op te lossen.
Houd je ons wel op de hoogte?