Welke deskundige bij kreupelheid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Welke deskundige bij kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 15:08

Mijn paard had 3 weken geleden opeens last met lopen linksvoor. Aangezien ze een 'misvormde' hoef heeft en dus een speciaal ijzer onder heeft wat dringend een smid moest gaan zien, wijdde ik die kreupelheid aan een pijnlijk drukplekje.

Klein weekje later is de smid geweest. Alles weer netjes bekapt en beslagen e.d. Dus ik er weer vol goede moed op. Eerste 10min ging prima, maar toen begon ze RECHTSvoor opeens te manken, behoorlijk ook. Wat de oorzaak is? Geen idee. Ik voel geen warme plekken op het been of iets dergelijks. Inmiddels staat ze dus al 2 weken weer stil (beweging op het land). In stap gaat het redelijk, in draf mankt ze nog behoorlijk en sjaggie is ze ook.

Ik vermoed dat dit meer in de schouder zit. Mijn stalbaas meldde mij al, dat als dit nog lang aanhield, hij het ijzer er onderuit zou halen. Hij denkt dus dat het wellicht verkeerd genageld zit ofzo.

Brengt mij eigenlijk op de vraag: hoelang kijk je een dergelijke kreupelheid aan en vooral: welke deskundige laat jij het eerst naar je paard kijken wanneer deze kreupel is? Een smid, DA of osteopaat?

Groetjes

Ireen_

Re: Welke deskundige bij kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:43

Als het direct na het beslaan van de hoefsmid is ontstaan, zou ik de smid even opbellen.

Zo niet, dan zou ik als er na 2 weken nog geen vooruitgang in zit een veearts er bij halen. Het liefst ga ik bij kreupelheid gewoon naar de kliniek, de kans is groot dat ze er niet zo veel mee kunnen als de veearts langs komt (tenzij het inderdaad een vernageling of hoefzweer is) en dat je er alsnog mee naar de kliniek moet. De wat grotere dierenklinieken hebben meestal een eigen hoefsmid, zodat veearts en hoefsmid samen naar je paard kunnen kijken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:32

Ik zou een veearts laten komen als mijn paard kreupel loopt.

Alleen is het nog nooit voorgekomen Sigaar

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:08

Als je stalbaas denkt aan vernagelen moet je er direct de smid weer bij halen.
Maar in dit geval denk ik dat er iets anders aan de hand is en zou ik zeker even een veearts laten kijken.
Het liefst in een kliniek omdat ze daar beter kunnen kijken.
Je bent nl. nu al dik twee weken bezig, het verbeterd niet en je paard is narrig.
Niet te lang mee modderen zou ik zeggen.
Succes

XSeOnie_Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:27

Ik zou veearts erbij halen als het echt te lang duurt.
Ik zou het been ook 2 keer per dag afspoelen met koud water,
dat helpt meestal.
Suc6