elke dag hoefjes krabben?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jessy82

elke dag hoefjes krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 20:45

Wij hebben een shetje en die heeft een beetje een hekel aan hoefjes krabben.
Is het nodig dat dit elke dag gebeurd,of zou een paar keer per week ook genoeg zijn?

LiVetime

Re: elke dag hoefjes krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:24

Elke dag is echt niet nodig hoor. Paar keer in de week is ruim voldoende. Wel handig om ff te weten of t dier op t land staat of op stal. Neem aan gewoon lekker buiten, maar je weet t nooit Knipoog Loopt ze lekker op t land dan is zo vaak hoeven uit krabben echt niet nodig. Staat ze dag en nacht op stal dan zou ik wel regelmatiger de hoeven uitkrabben om de troep eronder vandaan te halen.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:50

het licht eraan of ze gevoelig is voor rot straal,
als ze altijd buiten staat, zou ik het wel om de dag doen,als ze in stal staat zou ik het elke dag doen.

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:55

Het is wel beter om het elke dag te doen, maar als hij op stal staat maakt het niet zo veel uit.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:58

elke dag krab ik zn hoeven uit..
Er zitten wel eens steentjes in, en dat lijkt me niet bepaald prettig..
Ook heeft mijn pony snel last van "stinkvoeten" dus ik maak ze elke dag schoon.
Zo heb ik gelijk kijk op zn stralen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:13

Voetjes krabben is belangrijk...of ze nu op stal staan of buiten.Er kan van alles inkomen wat pijn kan veroorzaken of rotstraal.Als de shet het niet leuk vind heeft ie pech en went er maar aan,hoort gewoon bij de opvoeding Bloos
Wij moeten ook wel eens dingen doen die we niet leuk vinden en het is tenslotte maar een klusje van niks...hooguit 5 minuten Knipoog

XSeOnie_Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:43

ik doe het eens in de 2 dagen en mijn paard staat op het land.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:44

Ik krab elke dag de hoeven uit. Vooral omdat mijn paard een klein half jaartje geleden hoefzweer heeft gehad.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:46

Tinky12 schreef:
Voetjes krabben is belangrijk...of ze nu op stal staan of buiten.Er kan van alles inkomen wat pijn kan veroorzaken of rotstraal.Als de shet het niet leuk vind heeft ie pech en went er maar aan,hoort gewoon bij de opvoeding Bloos
Wij moeten ook wel eens dingen doen die we niet leuk vinden en het is tenslotte maar een klusje van niks...hooguit 5 minuten Knipoog

helemaal mee eens Knipoog
ik krab elke dag de hoeven uit na het rijden of longeren

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:46

Het is niet nodig om het elke dag te doen.,.

Ik heb een verzorgpony en die heeft een trauma, dus je mag haar niet aanraken bij hgaan achterbenen.. En haar hoeven zijn dus nog nooit uitgekrabt... aan de achterkant...
Maar als het kan zou ik het wel doen...

jessy82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 20:49

Ze staat 24/7 buiten(met schuilstal),maar ik vroeg het me af omdat ze voorheen in een kudde heeft gelopen en ik denk niet dat de fokker elke dag die pony ging vangen om de hoefjes te krabben! Tong uitsteken
Maar ik ga wat meer met haar oefenen. Achter vind ze heel vervelend, dan trekt ze telkens haar hoef weg.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:53

jessy82 schreef:
Ze staat 24/7 buiten(met schuilstal),maar ik vroeg het me af omdat ze voorheen in een kudde heeft gelopen en ik denk niet dat de fokker elke dag die pony ging vangen om de hoefjes te krabben! Tong uitsteken
Maar ik ga wat meer met haar oefenen. Achter vind ze heel vervelend, dan trekt ze telkens haar hoef weg.

Dat is een kwestie van wennen en opvoeden,laat haar maar even spartelen en geef niet meteen toe als ze trekt.Wel goed belonen (met je stem)als ze ophoud met trekken Ja
Dat komt wel goed hoor...ook de smid zal je dankbaar zijn Knipoog

jessy82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 21:10

over een paar weken komt de smid,dus ik moet er echt mee aan de slag ja!!

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:23

gewoon goed belonen als ze het wel doet, en met heel veel geduld, suc6

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:25

ik krab die van mijn shetje maximaal 1 keer per week uit en van mn paard ook alleen maar als ik gerden heb. ze is niet gevoelig voor rotstraal en staat de hele dag buiten/ inloopstal

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:29

ik krab ook elke dag de hoeven uit als ik er ben.. voor het rijden en na het rijden. op mijn werk krabben we ook elke dag de hoeven uit voor het rijden.

Lama12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:35

Hoeven krabben wordt bij ons niet dagelijks gedaan, zo af en toe om te kijken hoe de hoeven eruit zien is meer dan genoeg!!

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:41

Ik doe het wel elke dag, net zoals borstelen. Niet perse omdat het schoon gemaakt moet worden, maar temeer om mijn paard elke dag te controleren op verwondingen/gebreken. Voor de hoeven geldt dat ook. Je kan er beter zo snel mogelijk achterkomen als er iets in de hoef vast zit, of als er een verwonding aan de hoef is ontstaan.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:44

Het is beter om het iedere dag te doen, maar las je het om de dag doet kan het ook best.

Chesky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:54

Misschien overdreven maar ik krab mijn paard der hoeven 2 keer op een dag. Als ik der uit de wei haal en na het werk. Om de dag maak ik ze ook nog schoon met water. Ik ben gewoon erg zuining op de hoeven van mijn paard, ze moet der toch de hele dag door op staan en lopen.

Al hoewel het naar mijn idee ook niet elke dag zou hoeven, maar toch wel met regelmaat.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:40

In de stralen van een paard behoort zand te zitten. Knipoog Als er zand in zit is er ook minder kans dat er iets in de hoeven komt. Oftewel: elke dag krabben is zeker niet nodig, maar 1x in de week is het wel handig voor controle. Lachen

xNicky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:42

Elke dag is niet nodig.
maaar wel paar keer per week.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:09

dorientjuh schreef:
In de stralen van een paard behoort zand te zitten. Knipoog Als er zand in zit is er ook minder kans dat er iets in de hoeven komt. Oftewel: elke dag krabben is zeker niet nodig, maar 1x in de week is het wel handig voor controle. Lachen

Nieuw voor mij (ik neem aan dat je de straalgroeven bedoeld Knipoog ) die mening deel ik niet met je op de 1e plaats alleen al omdat niet iedereen een meuk zand voorradig heeft om erin te stoppen Clown bovendien onttrekt zand vocht aan de hoeven maar alleen droog zand en dat blijft er dus niet inzitten Tong uitsteken
Mijn paarden staan op klei grond en dat haal ik er wel degelijk uit vooral als het droog is,dan werkt het niet bevordelijk voor het hoefmechanisme (natte klei overigens wel) .
Voeten moeten schoon zijn en bij een normale ondergrond (redelijk droge wei)en goed bekapte voeten is dit ook het geval.
Als je met een paard gaat werken moet je gewoon voor en na het rijden even controleren,kleine moeite en kan je paard een hoop ellende besparen Knipoog

Ik kan mij voorstellen als je een hele kudde hebt staan op het land dat je eens in de zoveel tijd een check doet maar als je een beperkt aantal paarden hebt en ijzers onder dat je het minimaal om de dag doet.
Bij jonge en/of lastige paarden elke dag...liefst 2 of meer om ze te leren dat het een routine klus is die zo klaar is.Beter voor de smid,beter voor het paard.

Wil wel nog even opmerken dat ik het hier echt alleen over het uitkrabben heb...met enkel water en een borsteltje schoonmaken kan ook maar gebruik geen hard materiaal om de voet schoon te schrobben.
Je beschadigd hiermee de kroonrand en de beschermlaag van de voet wat ook ernstige gevolgen kan hebben.Enkele keer kan wel maar dagelijks is schadelijk voor de voet.Vooral al je ook dagelijks gaat lopen smeren met olie en vet.

Dus uitkrabben en evt afspoelen met water= OK dan!
Nooit krabben of elke dag schoonschrobben met hard materiaal en smeren=

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:19

Haha straalgroeven bedoel ik ja. Van de natuur uit behoort er wel zand in de straalgroeven te zitten, waarom denk je anders dat er altijd zand in zit? Dat de mens dat niet altijd voor handen heeft, is een ander verhaal. Lijkt me sterk dat niet-droog zand vocht onttrekt aan de hoeven. Voor droge hoeven is de remedie water, geen hoevenkrabber. Knipoog Volgens mij zijn er niet bijster veel te droge hoeven te vinden bij ''wilde'''paarden, waarvan de hoeven dus niet worden uitgekrabt. Dat paarden alleen op klei staan is natuurlijk ook niet natuurlijk (:D). In dat geval zou ik de hoeven inderdaad wat vaker uitkrabben.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:28

Het is het beste om het dagelijks te doen en voor jouw pony lijkt het me een goede oefening.