scheuren in hoef

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmy19

scheuren in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 12:44

weten jullie misschien hoe je best wel grote scheuren gokje 5 cm omhooglopend , zo snel mogelijk weg kan krijgen???
mijn paard staat nu op ijzers en heeft een poedertje biotine , op aanraden van de dierenarts maar hebben jullie misschien nog andere raad. hoe ze aan de scheuren komt is voor ons alle een raadsel

Ninx

Re: scheuren in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:47

je maakt de hoef een stuk sterker en harder met een spulletje waar wij met z'n allen op stal groot fan van zijn, het heet: Foot Perfect.
Je kunt het krijgen bij de veearts, maar misschien ook op internet?
Het is echt een wondermiddel!!!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:03

ff een stipje..
mijn pony heeft dat ook, in haar achterhoef..

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:08

Is het misschien een bacterie welke het scheurtje veroorzaakt? Of is dat uitgesloten?
Het zou ook 'n (verkeerde) stand van de hoef kunnen zijn, door de kracht die er op komt er dus een scheurtje in komt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:09

Een scheur moet uitgroeien, dus die gaat net zo snel weg als dat de hoef groeit. Daarbij is het natuurlijk van groot belang dat de hoefsmid zorgt dat de scheur ontlast wordt, zodat de hoef niet verder scheurt en de scheur daadwerkelijk uit kan gaan groeien.
Hoe is de vorm van de scheuren?
Zijn ze voor of na het beslaan ontstaan?
Hoe is de conditie van de hoeven verder?
Hoe is de voedingstoestand van het paard en wat krijgt het paard te eten?

Pingui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:53

Een scheur in de hoef kan meerdere oorzaken hebben, bijvoorbeeld door uitdroging, stand, bacterie.
Je moet er iig voor zorgen dat de hoef niet verder doorscheurd. Dit kan je (of de hoefsmit) doen door een klein gaatje te boren boven aan de scheur. Op den duur zal de scheur dan uitgroeien.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:56

Ik vond persoonlijk MSM hier beter voor helpen dan biotine. Biotine wordt door een gedeelte van de paarden niet opgenomen en MSM eigenlijk door alle paarden. Voorts is de kwaliteit van biotine nogal wisselend, daar mee bedoel ik hoeveel biotine er per gram in het potje zit.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:07

Ja, en in welke verbinding biotine aanwezig is in het supplement. Alleen een organische verbinding wordt goed opgenomen.

Een gaatje boren is volgens mij een wat achterhaalde methode Bloos

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:11

biothine of iets anders is natuurlijk wel handig maar verhelpt het scheurtje nu niet, het zorgt er volgens mij alleen voor het nieuwe gedeelte van de hoef wat er dus van bovenaf bijgroeit sterker is. Ik zou inderdaad de hoefsmid even om advies vragen, denk dat die er meer van weet dan een DA

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:14

Waar zitten de scheuren precies? Aan de zijkant of voorkant? Bij de nagelgaten of op andere plekken?

Een hoef groeit ongeveer 1 cm per maand, dus het zal sowieso 5 maanden duren voordat de scheuren zijn uitgegroeid..

Nynnnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:48

Ik denk dat de dierenarts het het beste weet:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:57

hoefsmid bellen,laten uitvlakken en vrij leggen van dracht.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:03

je kunt ook je voer eens onder de loep nemen mijn paardje had ook altijd scheuren in haar hoeven ik ben toen om andere redenen van voer verandert maar ik merkte ook dat haar hoeven bij mijn nieuwe voer niet meer zo snel scheurde succes

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:06

veel met water afspoelen? doe ik iig altijd maar zei heeft geen ijzers

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:09

als de scheur komt door white-line disease , moet je zorgen dat het droog blijft. white line disease word veroorzaakt door een schimmel of bacterie of beiden...schimmels zijn dol op vocht.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:27

geerke schreef:
als de scheur komt door white-line disease , moet je zorgen dat het droog blijft. white line disease word veroorzaakt door een schimmel of bacterie of beiden...schimmels zijn dol op vocht.

oke dat wist ik niet Knipoog maar door het droge weer komen er nogal vaak scheuren in de hoeven en moet ik het altijd even met water afspuiten

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:47

geerke schreef:

Vloeibare Dactarin wil dan ook wel eens helpen. De scheur moet je dan wel schoonhouden zodat er zuurstof bij kan. Maar ga er niet vanalles op doen, eerst weten wat de oorzaak is.

Ps. www.hoofcare.nl is wel een goede en duidelijke site, staan wel minder leuke plaatjes bij Misselijk

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:45

wat heel goed tegen scheuren schijnt te helpen, is om de scheur in te smeren met HONING. Het schijnt heel goed te helpen tegen het verder scheuren. hopelijk heb je er wat aan