natural balance ijzers

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jantie

natural balance ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 19:13

Tanja

Re: natural balance ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:59

VSW-->BEH

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 23:29

Hmm, lijkt een beetje op Cytek.... alleen wat meer "open", niet zo zoolbedekkend. Ik heb er geen ervaringen mee, maar hier op Bokt is al wel heel veel gezegd over Cytek. Misschien even de zoekmachine gebruiken, wellicht dat je dat iets verder brengt?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 23:31

ik vind dat de nagelgaten wel erg ver naar achter doorgetantst zijn. Als je ook echt daar nog het paard gaat nagelen is er geen ruimte meer voor het hoefmeganisme.. Het paard is wel vrij om af te wikkelen, maar verder is de hoef opgesloten..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:25

Mijn paard staat er ook op ivm met een eerdere peesblessure.
Hij staat iets toontredend en kan door dit beslag alle kanten op gemakkelijk afwikkelen.
Ik ben toevallig voor controle naar DAP Bodegraven geweest en heb hun mening over dit ijzer gevraagd.
Ze vonden het voor bepaalde paarden heel goed en gebruiken het zelf ook als het nodig is.
En Casca heeft gelijk met de nagelgaten, mijn smid gebruikt de verste ook echt niet want dat belemmerd idd. het hoef mechanisme.
Ook is dit beslag niet geschikt voor alle paarden.
Volgens mijn smid kan een paard dat een zwaar gebouwde voorhand (bv.fjord) er soms niet mee uit
de voeten.
Het beslag ligt nl. iets verder terug dan normaal beslag.
Maar ik vind het voor mijn paard een ideaal beslag.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 13:14

Aukelizzy schreef:
Volgens mijn smid kan een paard dat een zwaar gebouwde voorhand (bv.fjord) er soms niet mee uit
de voeten.

dan struikelen ze misschien sneller ?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:41

Ze krijgen dan een te snel voor been dat te makkelijk afwikkelt.
De voorbenen gaan dan te snel waardoor ze zich zelf over lopen zeg maar.
Ja ik denk wel dat ze dan ook kunnen struikelen want het zwaartepunt onder de hoef ligt iets verder naar achter dan bij een normaal ijzer.
Mijn paard heeft daar geen last van trouwens.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:33

ik heb ook ervaring met Natural Balance ijzers... Mijn paard heeft er ivm beleren voor de wagen, 6 weken op gelopen. Werd al wel op de natural balance manier bekapt. Hij liep er super op!!!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:44

@silas; 6 weken op gelopen? Nu niet meer dus? Waarom niet?

Ik ben erg benieuwd naar foto's van een hoef waar deze ijzers onder zijn geslagen, Heeft iemand die?

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:46

omdat ik een dag later een merrie te dekken had staan....de ijzers zaten er nog super onder!!
ben echt 300% tevreden!!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:48

aha, vandaar Tong uitsteken je mooie vent moest zn genen doorgeven Knipoog

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:50

precies Knipoog maar hij liep er super op...

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:50

Bij het gebruik van Natural Balance ijzers gaat het niet alleen om het ijzer maar ook om de manier van bekappen. Zie het als een manier van natuurlijk bekappen welk aangevuld wordt met een hoefijzer. Ook hier zit weer een hele filosofie achter welk voor en nadelen heeft.

Hoe dan ook: het gaat niet om het ijzer wat onder de voet geslagen wordt maar om de smid die ze eronder slaat.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:51

Hoeftniet schreef:
Bij het gebruik van Natural Balance ijzers gaat het niet alleen om het ijzer maar ook om de manier van bekappen. Zie het als een manier van natuurlijk bekappen welk aangevuld wordt met een hoefijzer. Ook hier zit weer een hele filosofie achter welk voor en nadelen heeft.

Hoe dan ook: het gaat niet om het ijzer wat onder de voet geslagen wordt maar om de smid die ze eronder slaat.

Natural balance = GEEN natuurlijk bekappen...
dat zijn echt 2 verschillende dingen

zie bijv. http://www.filipa.nl/cms/

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:53

@Hoeftniet; ben ik het absoluut met je eens, maar ik vind aan dit ijzer al te zien dat de nagelgaten ver naar achter zitten doordat de voorkant vrijgelaten word. Ik ben benieuwd hoe het nou onder een hoef word geslagen zonder het mechanisme te belemmeren. De smid is belangrijk, maar met een niet passend ijzer kan de beste smid van de wereld een paard nog niet aan het lopen krijgen.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:56

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:44

hmm, aan die foto kun je niks zien, het kon net zo goed een gewoon ijzer zijn dat breed gesmeed is naar de voet Knipoog Tong uitsteken ben benieuwd naar detailfoto's, op die site hebben ze ook nergens foro's van onder een hoef...

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 06:56

Afbeelding
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:09

Zo te zien op de foto's is het ijzer in z'n geheel afgerond.
Heb je dan niet te weinig draagvlak als een paard veel op het harde loopt, waardoor het onvaster loopt?

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:21

mijn paard heeft er juist mee voor de wagen gelopen!!!
daar heeft hij juist de grip nodig en die had hij zeker!!!

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:34

Mijn paard heeft er ook een blauwe maandag op gelopen. Mijn paard staat toontredend, en met haar linkerbeen zo erg dat dat been zelfs ietsje krom is (altijd al zo geweest). Toen dachten ze dat Natural Balance misschien wel en idee was. Helaas was dit een regelrechte ramp. Ze heeft nog nooit zo slecht gelopen. Een paard wordt met deze ijzers min of meer gedwongen om recht af te wikkelen. Aangezien mijn paard met de zijkant afwikkelt, en dit haar hele leven al zo gewend is, ging het op deze ijzers mis.

Toch ben ik er van overtuigd, dat als je een paard met een normale beenstand hebt, dit misschien wel fijn is voor het paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:53

silas schreef:
mijn paard heeft er juist mee voor de wagen gelopen!!!
daar heeft hij juist de grip nodig en die had hij zeker!!!

Oke, ja dat is natuurlijk ook weer zo, die extra grip!
Ik las laatst ergens iets op internet over geheel afgerond beslag dat dat te weinig draagvlak heeft, maar dat ging volgens mij ook over een ander ijzer hoor.
Maar omdat ik het hier zag was ik even benieuwd...

Ik had het er vanmiddag nog met mijn hoefsmid over toen die er was, hij heeft ook een periode heel veel paarden met NB beslagen, maar nu niet een meer...
Het schijnt dat op een of andere manier veel mensen er (om wat voor reden dan ook) weer op terug komen...
Ik heb er zelf totaal geen ervaring mee, ben dus altijd erg benieuwd naar verschillende ervaringen!
Bij mijn paard is pas artrose in de kogel geconstateerd, en dan ga je toch wat rond zoeken naar mogelijkheden om het lopen zo makkelijker mogelijk te maken...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:30

Takkel schreef:
Mijn paard heeft er ook een blauwe maandag op gelopen. Mijn paard staat toontredend, en met haar linkerbeen zo erg dat dat been zelfs ietsje krom is (altijd al zo geweest). Toen dachten ze dat Natural Balance misschien wel en idee was. Helaas was dit een regelrechte ramp. Ze heeft nog nooit zo slecht gelopen. Een paard wordt met deze ijzers min of meer gedwongen om recht af te wikkelen. Aangezien mijn paard met de zijkant afwikkelt, en dit haar hele leven al zo gewend is, ging het op deze ijzers mis.

Toch ben ik er van overtuigd, dat als je een paard met een normale beenstand hebt, dit misschien wel fijn is voor het paard.

Grappig om te lezen dat jouw paard slecht liep met dit beslag. Zo zie je maar dat ieder paard er anders op reageert. Mijn paard staat toontredent en loopt juist op dit beslag goed. Wie heeft jou vertelt dat een paard met deze ijzers gedwongen wordt om recht af te wikkelen? Zowel mijn hoefsmid als de artsen in Bodegraven vertelden juist dat het paard door middel van dit beslag alle kanten op kan afwikkelen en daardoor het lopen voor mijn paard makkelijker maakte.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:38

Aukelizzy schreef:
Zowel mijn hoefsmid als de artsen in Bodegraven vertelden juist dat het paard door middel van dit beslag alle kanten op kan afwikkelen en daardoor het lopen voor mijn paard makkelijker maakte.

Dat lijkt mij inderdaad ook aannemelijker, omdat het ijzer aan alle kanten afgerond is...

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:37

Het lijkt aan de voorkant wel ronder gemaakt dan aan de zijkanten, dus het zal wel soepeler afwikkelen als ze recht gaan.

Ook vind ik toch dat ze bij de nagels heel dicht tegen het breedste punt van de hoef zitten (al dan niet een klein stukje eroverheen). Ik zou eerder willen zien dat ze net 1 nagelgat naar voren blijven. Maar het is moeilijk omdat je geen foto van de zijkant hebt Lachen misschien dat die nog wel beschikbaar zijn??
Ik zou namelijk ook graag willen weten of de teen is afgerond of niet?

Verder vind ik het eruit zien als een goed vriendelijk ijzer. Er komen steeds meer dat soort ijzers die het paard goed laten afwikkelen, goede ontwikkeling Haha!

edit: nog vergeten; wat is de theorie achter het dikkere stuk bij de teen?? dat het daar wat naar binnen loopt?