Losse hoefijzers

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FonsR1150GS

Losse hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 08:56

Hallo

Ik heb al wel eens over Willem verteld.
Maar nog even voor de volledigheid, Willem is een tuigpaard ik ben niet de eigenaar, maar ik mag er wel op rijden.
Nu heeft Willen hoefijzers, links voor is hij al verloren, rechts voor is half afgebroken, en achter zitten ze los.
Ik heb al voorgesteld om op mijn kosten de hoefijzers er af te laten halen en de hoeven te laten bekappen, maar dat vindt de eigenaar niet nodig, hij zegt de hoefijzers vallen er wel van zelf af. Boos!
Kan ik nu op Willem door blijven rijden? Ik merk niet echt dat hij er last van heeft, maar zeker weten doe ik dat ook niet.
Ik ben wel bang dat het niet goed is zo door te rijden.

Groeten Fons

SteffiiY

Re: Losse hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:57

Dat ligt er helemaal aan hoe erg het paard zijn ijzers nodig heeft,aangezien er al eentje af is, kan het paard last krijgen met taktmatisch lopen.
En het ligt er ook aan HOE los de achterijzers zitten,maar je kunt beter geen risico lopen.

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 09:00

SteffiiY schreef:
Dat ligt er helemaal aan hoe erg het paard zijn ijzers nodig heeft,aangezien er al eentje af is, kan het paard last krijgen met taktmatisch lopen.
En het ligt er ook aan HOE los de achterijzers zitten,maar je kunt beter geen risico lopen.

Bedoel je met taktmatisch, onregelmatige draf? Dan zou ik dat toch moeten merken of voelen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:33

Dus rechtsvoor is het ijzer half afgebroken, en zit er nog maar een half ijzer onder? Is niet alleen slecht voor de benen van t paard, maar ook nog eens gevaarlijk. Ik zou sowieso zelf even de ijzers eraf trekken. Moet makkelijk lukken als ze al zo los zitten zoals jij zegt.
Losse ijzers eronder laten zitten is erg gevaarlijk. Als ze vanzelf half loslaten en een stukje draaien dan kan het paard em vervolgens weer scheef vasttrappen en een nagel in de zool of straal trappen, met als gevolg een flinke ontsteking of hoefzweer.
Ik vind het erg slecht van die eigenaar. Je kan het beste eens met hem overleggen. Vertel hem duidelijk dat het gevaarlijk is.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:47

Tjeetje, 1 kwijt, 1 half kwijt en 2 los. Daar kun je toch niet meer op rijden?!!
Met name die wat er al half af is: best gevaarlijk als je daar nog mee gaat rijden. Voorijzers zijn trouwens het belangrijkste: daar steunt het meeste gewicht op, die slijten dus het hardst. Vandaar dat je ook wel eens paarden ziet die alleen van voren beslagen zijn.
Een paard met losse ijzers rijden is gevaarlijk. Stel je rijdt er op, het ijzer schiet verder los en een nagel wordt het leven in gestampt. Dan heb je dus een kreupel paard. Ik zelf rijdt nooit lang verder met een los ijzer.
Afgelopen woensdag kwam ik uit het veld, de weg op en ik hoorde meteen dat er achter een ijzer los zat. Toen ik thuis kwam, heb ik meteen gekeken. Bleek dat het ijzer helemaal verdraaid onder de hoef zat. Dat is me nog nooit gebeurd. Kwam waarschijnlijk door die slechte landwegen , die na de laatste hagelbui helemaal zijn uitgesleten en we over een behoorlijke keienweg hebben moeten rijden.
Ik had dit niet verwacht, anders was ik onderweg afgestapt.

Dus...ik zou niet meer rijden totdat de voeten weer goed verzorgt erbij staan.Misschien voelt de eigenaar zich bezwaart om jouw voor de kosten te laten opdraaien. Ik weet niet of je perse ijzers nodig hebt. Anders stel je voor het paard alleen te bekappen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:24

zowiezo smid laten komen, paard zonder benen is gelijk een fiets zonder banden. de benen en voeten zijn zowat het belangrijkste aan een paard, dus hier dient altijd veel aandacht aan geschonken te worden. of je nu beslaat of enkel bekapt.

sasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:25

Nou, dat paard heeft niet zo'n fijne baas...eigenlijk is dit gewoon heel erg slecht!!! Boos!
Als ik jou was zou ik niet rijden.

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 09:32

Gisteren is het ons gelukt om het halve ijzer voor er af te krijgen, en de spijkers er ook uitgehaald.
Nu staat hij alleen achter op ijzers, en die zitten nog wonderwel goed vast. Dus ik heb al weer gereden.

Groeten Fons

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:37

Ik vind het echt schandalig!
Dat kun je je paard toch niet aandoen. Zelf koop je toch ook nieuwe schoenen als de oude versleten zijn? Je gaat toch ook niet met maar 1 schoen de straat op? Dat loopt toch niet lekker? Al heb je ze voor er nu allebei onderuit, en zitten ze achter nog goed vast, ik zou toch de smid laten komen.
Zo kun je toch geen paard houden?
Die eigenaar van het paard mag zich hard schamen.