lengtescheur in pees

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

lengtescheur in pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 08:28

mijn paard heeft een lengtescheur in een pees linksachter, wat vrij slechte perspectieven schijnt te bieden op genezing. Er zijn mij drie opties voorgelegd, nl. weidegang en afwachten of er verbetering in zit, op de pijnstillers en met gecontroleerde beweging afwachten of het beter wordt of stuk gaat, een operatie om losse floddertjes die voor extra irritatie en vocht zorgen te verwijderen (peesschede wordt schoongemaakt) met vervolgens alsnog optie 1 of 2. Een operatie lost het probleem dus niet op, maar kan zijn leven verlengen. Omdat van buitenaf niet te zien is hoe erg de scheur/rafeltjes is/zijn, is het ook niet te voorspellen in hoeverre de operatie helpt en voor hoe lang het eventueel zijn leven zou verlengen.

Wegens andere medische klachten vind ik weidegang geen optie voor mijn paard, ik kan dus kiezen uit hem stuk rijden met of zonder operatie en aarzel een beetje of de nadelen van een operatie opwegen tegen de (onzekere) voordelen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze diagnose?

[edit] overigens is de operatie orthopedisch gezien een vrij lichte. Er worden drie gaatjes gemaakt in de peesschede om erbij te kunnen en that's it. Vervolgens 2 weken boxrust en 2 weken revalideren en hij kan weer 'aan de slag'.

Marije_jiplover

Re: lengtescheur in pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:00

MD-->BEH

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:37

Is dit niet iets voor jouw paard?
http://www.paardenzwembad.nl
Geloof dat de resultaten met zwemmen zeer goed zijn met revalideren van peesproblemen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:47

Vriendin van mij had paard met ernstige peesblessure, die heeft een stamcellenoperatie laten doen. Dan brengen ze stamcellen uit het borstbeen in in de pees, zodat die nieuw peesweefsel aan gaat maken ipv bindweefsel. Kans op herstel is dardoor aanmerkelijk vergroot. Operatie is goed geslaagd, en de pees ziet er goed uit. Revalidatie met gecontroleerde beweging + beperkte weidegang - maar dat kon omdat het een superrustig paard is in de wei. Operatie was niet echt vreselijk duur, weet niet meer hoeveel, maar viel me toen wel mee.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 14:26

mm als een peesblessure al niet meer medisch is vraag ik me een beetje af wat wel.. maargoed.

zahlina: die reactie heb ik al eerder gehad op topics, maar behalve dat het me een kostbaar en tijdrovend grapje lijkt, lijkt het me ook niet zo van toepassing aangezien het probleem niet de revalidatie op zich is, maar meer het feit dat deze blessure niet meer geneest. Het is geen 'normale' peesblessure waarbij sprake is van een horizontale scheur in het weefsel.

Kendra: weet je wat voor peesblessure dat precies was? Het beperkende aan deze blessure is het feit dat peesweefsel zich voornamelijk herstelt in de richting waarin trekkracht wordt uitgeoefend, aka slecht tot niet bij verticale scheuren. Aangezien ik van mijn veearts weet dat hij op de hoogte blijft van nieuwe onderzoeksresultaten denk ik namelijk niet dat dat hier van toepassing is..

kari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:14

Je kunt je paard in laten spuiten in de scheur met P.R.P. maar dit moet snel gebeuren voordat er litteken weefsel komt want door deze spuit komt er bindweefsel terug [peesweefsel] . Utrecht is er ook al mee begonnen . het kost ongeveer 600 euro .
Mijn paard is hierdoor genezen dat kun je aan de dierenarts Henk op de Linge hoeven vragen .
Hij had in november een gat in zijn band om zijn pees en is al weer 2 maanden helemaal genezen .
Ik heb hem al weer ingeschreven voor de wedstrijd .

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 10:07

kari schreef:
Je kunt je paard in laten spuiten in de scheur met P.R.P. maar dit moet snel gebeuren voordat er litteken weefsel komt want door deze spuit komt er bindweefsel terug [peesweefsel] . Utrecht is er ook al mee begonnen . het kost ongeveer 600 euro .
Mijn paard is hierdoor genezen dat kun je aan de dierenarts Henk op de Linge hoeven vragen .
Hij had in november een gat in zijn band om zijn pees en is al weer 2 maanden helemaal genezen .
Ik heb hem al weer ingeschreven voor de wedstrijd .

Wat ik begreep online was dat dat vrijwel direct na de blessure moet gebeuren. Sowieso heeft het bij mijn paard een aantal weken geduurt voor hij gescand is omdat men er niet geheel van overtuigd was dat het probleem niet uit de kogel of rug kwam en hij op twee poten slecht was. Daarna is hij iets verbeterd voor hij weer verslechterde en is met behulp van nog een inspuiting geprobeerd het probleem te verlichten omdat de vooruitzichten voor het herstel van een lengtescheur zo slecht zijn. Tevens begreep ik dat met PRP een revalidatieperiode te verwachten valt die hetzelfde is als voor een 'standaard' peesblessure; dat is voor mij geen optie meer met dit paard. En ik vraag me eigenlijk ook af wat je kan verwachten bij die behandeling bij een lengtescheur, aangezien het probleem lijkt te zijn dat peesweefsel zich vrijwel niet in die richting herstelt....
Ik zal het maandag in ieder geval navragen, want ik ben wel benieuwd, dank je Lachen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:14

je bent van harte welkom in ons peesblessure topic:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=933290

De link verwijst naar de 1 pagina van het tweede topic, op die eerste pagina hebben we zoveel mogelijk info proberen te plaatsen, ervaringen delen we in het topic zelf.

kari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:46

Hoe het zit met een lengte scheur weet ik niet .
Maar mijn paard had een groot gat en is 5 weken na de blesure ingespoten .
2 en halve maand verder was het gat dicht .
Dat is toch veel sneller dan normaal !
Hij kreeg de blesure in november is in december ingespoten en eind februari was het gat al dicht
ik heb toen 2 maanden gewandeld en daarna opgebouwd .
hij kan nu weer alles .

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:09

Waarom is het alternatief van weidegang het kapot rijden van het paard?
Waarom wil je geen intensieve revalidatieperiode in die normaal voor peesblessures staat?
Wat zijn de medische gronden om niet voor weidegang te kiezen?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe zo'n verticale peesblessure er op de scan uitziet Bloos

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:57

Breghje schreef:
je bent van harte welkom in ons peesblessure topic:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=933290

De link verwijst naar de 1 pagina van het tweede topic, op die eerste pagina hebben we zoveel mogelijk info proberen te plaatsen, ervaringen delen we in het topic zelf.

Ik heb de link even bekeken Lachen Daar staat vermeld dat jullie ervaring hebben met Bioscan, maar ik kan geen info ontdekken. Daar ben ik nou wel benieuwd naar Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:59

Persoonlijk zou ik het dier een jaar op het land zetten.......... maar dat is mijn mening Lachen Lachen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:02

Aimee schreef:
Breghje schreef:

Ik heb de link even bekeken Lachen Daar staat vermeld dat jullie ervaring hebben met Bioscan, maar ik kan geen info ontdekken. Daar ben ik nou wel benieuwd naar Lachen

Omdat er maar 1 persoon ervaring heeft met de bioscan, vond ik het niet zo relevant het erop te zetten. Wel hebben we een overzicht gegeven van alle gebruikte methodes, dus als je die ervaring zou willen lezen, zal ik even voor je nagaan in het topic wie het ook weer was die dat had gedaan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:05

Breghje schreef:
Omdat er maar 1 persoon ervaring heeft met de bioscan, vond ik het niet zo relevant het erop te zetten. Wel hebben we een overzicht gegeven van alle gebruikte methodes, dus als je die ervaring zou willen lezen, zal ik even voor je nagaan in het topic wie het ook weer was die dat had gedaan.

Oh okee. Ik ben daar wel benieuwd naar ja Ja

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 20:03

botwoekering in de rug, artrose voor en rechts in het bekken. Normaal gesproken loopt hij na een dag 3 uur op het land de volgende dag kreupel voor. wanneer ik hem een dag rust geef en hij los heeft gelopen en 1 of 2 uurtjes in de wei indien mogelijk is hij de volgende dag stijf in zijn rug. Heeft hij om medische redenen 3 dagen rust gehad dan bijt hij naar me vanwege de pijn in zijn rug. Aka paard niet loswerken vind ik geen optie; dat kan met longeren of onder het zadel en aangezien hij het met rechte stukken voor beter doet dan constant voltes kies ik voor rijden. Tevens is het een behoorlijk intelligent paard wat iets te doen wil hebben wil je hem vrolijk houden; ik vind het qua karakter geen paard wat je een plezier doet om alleen in de wei te zetten.
Daar mag iedereen het zijne over denken, maar is niet wat hier ter discussie staat.
Omdat het paard gedurende zijn leven bij elkaar opgeteld denk ik ruim 2 jaar zo geen 3 heeft stilgestaan wegens blessures, het beestje nu sinds ca. november vorig jaar ca. 4 weken naar zijn zin heeft kunnen lopen en verder aan het revalideren is geweest, gecombineerd met bovenstaande problemen die voortvloeien uit boxrust/niet kunnen werken wil ik niet aan een revalidatieperiode van 3/4 jaar beginnen, hij staat er nu al depressief bij omdat hij niks mag. ik heb genoeg peesblessures gezien om te weten dat je dat je er echt wel 3/4 jaar mee kwijt bent.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 20:10

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:24

Okee, dergelijke rugproblemen zijn inderdaad problematisch als het paard niet losgewerkt kan worden. Daar heb ik ook ervaring mee Lachen

Het moeilijke aan een peesblessure blijft dat training de blessure waarschijnlijk zal verergeren. Of kun je ook loswerken enkel in stap?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:27

Jade schreef:
breghje: neem aan dat dat dit apparaat is? http://www.bioscanlight.com/

Ja, daar gaat het om Lachen

Het schijnt het genezingsproces enorm te versnellen en door de dollarkoers is het redelijk gunstig te verkrijgen Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:10

Jade schreef:
botwoekering in de rug, artrose voor en rechts in het bekken. Normaal gesproken loopt hij na een dag 3 uur op het land de volgende dag kreupel voor. wanneer ik hem een dag rust geef en hij los heeft gelopen en 1 of 2 uurtjes in de wei indien mogelijk is hij de volgende dag stijf in zijn rug. Heeft hij om medische redenen 3 dagen rust gehad dan bijt hij naar me vanwege de pijn in zijn rug. Aka paard niet loswerken vind ik geen optie; dat kan met longeren of onder het zadel en aangezien hij het met rechte stukken voor beter doet dan constant voltes kies ik voor rijden. Tevens is het een behoorlijk intelligent paard wat iets te doen wil hebben wil je hem vrolijk houden; ik vind het qua karakter geen paard wat je een plezier doet om alleen in de wei te zetten.
Daar mag iedereen het zijne over denken, maar is niet wat hier ter discussie staat.
Omdat het paard gedurende zijn leven bij elkaar opgeteld denk ik ruim 2 jaar zo geen 3 heeft stilgestaan wegens blessures, het beestje nu sinds ca. november vorig jaar ca. 4 weken naar zijn zin heeft kunnen lopen en verder aan het revalideren is geweest, gecombineerd met bovenstaande problemen die voortvloeien uit boxrust/niet kunnen werken wil ik niet aan een revalidatieperiode van 3/4 jaar beginnen, hij staat er nu al depressief bij omdat hij niks mag. ik heb genoeg peesblessures gezien om te weten dat je dat je er echt wel 3/4 jaar mee kwijt bent.

mischien wat bot.............. maar zou je uberhaupt nog gaan sleutelen ?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 07:44

KiWiKo schreef:
mischien wat bot.............. maar zou je uberhaupt nog gaan sleutelen ?

dat is inderdaad een beetje de vraag.
op zich is hij nu al een jaar of 4 vrij stabiel wat betreft antrose en rugproblemen, maar bij het bekijken van zijn achterbenen is zoveel slijtage gevonden dat hij ook zonder peesblessure niet meer dan een paar jaar zou hebben. Ik begreep dat de operatie in het gunstigste geval hem ca. anderhalf jaar extra geeft. Dat vind ik toch wel de overweging waard voor een paard wat nog zo levenslustig is..

aimee: ik kan hem onvoldoende loswerken in stap.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 07:51

hoe oud is het paard?ik zou denk ik overwegen om hem te laten gaan,hij heeft al zoveel te lijden...en ik en echt niet zo snel van het opgeven,maar als ik zo lees wat het paard allemaal heeft en nu depressief begint te worden,ik denk dat hij op de eeuwige groene weides beter tot zn recht komt.
heel veel sterkte met het besluit dat je ook neemt.

ps: ik ken paarden die een "peesschede-operatie" hebben ondergaan,die zijn nooit meer terug gekomen onder het zadel.
en waarom het dier "kapot" rijden,wat heb je daar zelf voor plezier aan?je weet dat het einde verhaal is.
Laatst bijgewerkt door timilon op 14-07-08 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 07:52

misschien een rare vraag,hoe komt hij aan zoveel problemen?
als het inderdaad z'on werklustig paard is,doe je hem geen plezier met zolang rust,waarschijnlijk word hij daar doodongelukkig van,en dan nog begrijp ik dat het uitstel van executie is......dus....misschien een misplaatste opmerking,maar ik bedoel het in het belang van het paard,misschien in laten slapen?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 08:08

timilon: paard is 15. Het is echt niet zo dat hij er normaal gesproken ongelukkig bij staat; vlak voor de peesblessure liep hij enthousiast een uur het bos door en kwam hij nog steeds fris op stal. Terrorriseren van voetgangers door rodeosprongen en andere acrobatiek kwam met enige regelmaat voor, dus het is echt niet zo dat hij zo verschrikkelijk lijdt met al zijn blessures.

Hij is op het ogenblik niet blij omdat hij al een aantal maanden gewoon heel weinig kan doen, niet zo heel verbazingwekkend. Het 'doel' van het kapotrijden is dan ook niet zozeer het kapotrijden zelf, als wel het paard een leuk einde geven. Het is niet te bedoeling door te rijden tot hij ook met pijnstillers niet meer kan, maar om hem gewoon nog een paar weken lol te geven. Naar mijn idee is het voor het paard niet haalbaar om met pijnstillers op nog jaren door te fietsen, als hij geen pijn voelt wil hij gewoon meer doen en gaat hij snel stuk.

geerke: de botwoekering in zijn rug is een combinatie van aanleg door dunne tussenwervelschijven en verkeerde training. De artrose voor is een gevolg van een chipje linksvoor (operatief verwijderd) die een kraakbeenbeschadiging heeft veroorzaakt. Was toendertijd nog niet zo gebruikelijk als nu om die onmiddellijk te verwijderen, men dacht dat het niet zoveel kwaad kon. Hij is er ook mee goedgekeurd. Artrose rechtsvoor is door ontlasting linksvoor. De slijtage in het bekken is door het compenseren voor zijn problemen linksvoor en die in zijn achterbenen vermoedelijk vanwege zijn grote lopen, gecombineerd met compensatie voor linksvoor, en hij slaat tegen de achterwand van zijn box tijdens het voeren, dat heeft vast niet geholpen.

de betreffende operatie is zoals gezegd relatief eenvoudig; de peesschede wordt niet helemaal opengelegd waardoor herstel en revalidatie kort zijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:24

Hmmmm.... lastig, heb je al eens contact opgenomen met Gerry van Oossanen? www.equireva.nl
Wellicht dat zelfs een telefoongesprek je al een eind op weg helpt als je je verhaal vertelt Lachen

Hoe is deze peesblessure ontstaan, als ik vragen mag?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 08:32

het paard is al onderzocht en behandeld, ook door een fysio, en daar revalideren zie ik niet zitten. Ik zet niet meer zo makkelijk iemand anders op mijn paard. Het is niet duidelijk hoe hij aan deze peesblessure komt.