bandages, peesbeschermers of niets met peesblessure

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LinZZZZ

bandages, peesbeschermers of niets met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 20:29

Hey Bokkers,

Mijn (nu nog lease) pony heeft een peesblessure. Ik heb hier nog niet zo heel veel verstand van... maar zou graag willen weten:
Wat is het beste met rijden??
Ik denk....
Peesbeschermers:
voordeel, beschermd de pees
Nadeel, de pezen zijn al verschrikkelijk warm na het stappen. En ja zijn ze nu op dit moment wel nodig? Ze schaaft niet en natuurlijk spring ik er niet mee.

Bandages
Voordeel, geven steun
nadeel, pezen worden ook heel warm (heb ik in bit gelezen) en moeilijke of wendbare oefeningen doe ik toch niet.

Ik het dan het beste om maar gewoon zonder alles te rijden?
Hebben jullie nog tips of ervaringen met peesblessures? Ik hoop echt dat het goed komt. Over 4 weken komt een andere arts een scan maken. Want de arts die eerst was geweest kwam eigenlijk voor de aankoopkeuring en toen ontdekte we de blessure. Deze arts kon alleen geen scan maken.
De dierenarts zei dat ik wel mocht rijden stap, draf, galop (geen moeilijke oefeningen). En elke keer afspuiten na het rijden. Maar als een paard een (lichte) blessure heeft, is dit dan wel juist??

Groetjes,
Lindsey

Blablabla11

Re: bandages, peesbeschermers of niets met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:32

mijn merrie heeft ook een peesblessure gehad.. ze stond op speciaal beslag met een soort wigje en siliconen.. dit om de pezen te ontlasten zodat het kon genezen.. ik ree wel met peesjes.. nu ook weer met bandages.. maar ze is nu alweer genezen

ps begon wel pas weer met rijden nadat ze een aantal maanden stil had gestaan
Laatst bijgewerkt door Blablabla11 op 06-07-08 20:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:32

Als het paard een gat in de pees heeft, of de pees gescheurd is mag je helemaal niks. Ook niet rijden. Knipoog
Als je paard een peesblessure gehad heeft, dus gewoon slappe pezen, kan je gewoon rijden. Met PEESbeschermers.
Als je het niet weet, DA afwachten! Anders vern.euk jij de pezen en kan je NOOOIT meer rijden.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:33

onze pony met peesblessure heeft 3 in 1 beschermers om,van peesbeschermers liep hij onregelmatig en bandages geven volgens mij niet veel bescherming,na het rijden goed koelen en dan doen we er nog koeling down gel op gaat prima

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 20:35

Carmenn_ schreef:
Als het paard een gat in de pees heeft, of de pees gescheurd is mag je helemaal niks. Ook niet rijden. Knipoog
Als je paard een peesblessure gehad heeft, dus gewoon slappe pezen, kan je gewoon rijden. Met PEESbeschermers.
Als je het niet weet, DA afwachten! Anders vern.euk jij de pezen en kan je NOOOIT meer rijden.

Er is dus een DA geweest. Toen hij in het midden van haar pees kneep trok ze haar been tot een paar keer toe weg. Hij zegt dat het geirriteerd is maar ik mocht wel gewoon rustig rijden. Het kan dus ook zijn dat ze die blessure al eerder heeft gehad en dat de pees nog slap is.

Wat is dan wijsheid?

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:54

Het heeeel rustig ''opbouwen''

Als jij nu begint met om de dag 3 kwartier rijden, is dat al veeeel te veel. Echt met minuten opbouwen!

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 21:11

Carmenn_ schreef:
Het heeeel rustig ''opbouwen''

Als jij nu begint met om de dag 3 kwartier rijden, is dat al veeeel te veel. Echt met minuten opbouwen!

Dus eigenlijk niet doen wat die arts zegt dan?

Ik vind het ook wel raar dat hij zij dat ik gewoon mocht rijden. Stappen, draven en zelfs galopperen dat allemaal wel rustig aan.
Ik weet niet of hij kan voelen hoe ernstig het is. Misschien kan hij dat wel maar volgens mij alleen met een echo toch? De DA heeft er in ieder geval meer ervaring in als ik. Het was geirriteerd, dat is wat hij heeft gezegd. Over 4 weken komt een andere arts een scan maken. Dan heb ik tenminste duidelijkheid. Want de ene zegt dit en de andere dat... Ik heb daar al een mail naar verstuurd en gevraagd of ze het met deze DA eens waren, na de situatie te hebben uitgelegd.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:08

Nou, ik zou als ik jou was niet het risico lopen. En het risico is paard verneuke.n!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:17

Mijn paard is herstellende van een beschadiging van de tussenpees en een peesschede ontsteking. 's Nachts en met rijden hebben we een bandage met onderlap om, dat vindt de VA de beste ondersteuning. Heb het hem vanmiddag nog gevraagd toevallig. Verder, zo lang je niet weet of er echt iets beschadigd danwel alleen maar geirriteerd is zou ik voorlopig even niet teveel doen. Misschien een paar keer per dag stappen op het harde, dat is alleen maar goed bij een peesblessure. Verder zeg je het zelf al, een scan geeft je duidelijkheid en daar kan je de revalidatie op afstemmen.