bescherming in de wei of paddock wel of niet? Wat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

bescherming in de wei of paddock wel of niet? Wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 14:55

mijn paard staat nu al een half jaar met een peesblessure. Gelukkig zijn we bijna aan het eind van de behandeling en is ze bijna genezen. Tot die tijd staat mijn paard dag en nacht in de paddock op een harde ondergrond. Zij het niet dat ik haar 2dagen geleden met een voorbeen vol schaaf wonden eruit haalde. Het schijnt dat ze een beetje druk heeft staan doen. Een paard kan zich altijd bezeren! Toch ben ik opzoek naar methodes voor wei en paddock te reduceren. Vooral na de peesblessure ben ik erg voorzichtig geworden! Mijn vraag dus; wat zijn jullie ervaringen met bescherming wat is een aanrader wat niet?

8nnemiek

Re: bescherming in de wei of paddock wel of niet? Wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:58

Gewoon zorgen dat er nergens iets uitsteekt, nergens houtsplinters of ijzeren pinnetjes en schroeven.. Rondom schriklint is ook erg veilig. Verder vind ik het persoonlijk erg fijn als er in een paddock een flinke laag zand ligt, of rubberen matten. Daar kunnen ze ook lekker zacht op liggen.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 15:05

Wat jij noemt is er zowiezo wel. Maar ik bedoelde meer bescherming voor het paard...
Springschoenen, peesbeschermers noem het maar op.
Daar zijn vast ook voor en tegenstanders van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:13

Mijn paard heeft 2 peesblessures gehad en staat nu gewoon kaal op de wei.
Ik ben er geen voorstander van om paarden met allerlei bescherming op de wei te zetten. Een wondje geneest weer en een peesblessure zal niet voorkomen worden door bescherming om de benen.

Maar dat is mijn mening, je moet doen waar jij je lekker en goed bij voelt Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:19

de mijne heeft meerdere keren met blesures gestaan en kan zo ontzettend gek doen dat ik soms echt mijn hart vasthoudt...
maar hij staat gewoon kaal op de weide...
kan me voorstellen dat je echt nu zoiets hebt van ik pak mijn paard in.
maar of het verstandig is als ze zo lang met peesbeschermers om staan dat denk ik niet..

was toch zo dat de temperatuur er onder te hoog zou worden wat weer blessures in de hand zou werken?

en bovendien..al pak je ze in,dan heb heb je risico dat je paard een glijder maakt en juist met een schouderblessure de wei uitkomt...en dat is moeilijk inpakken Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:39

Ook ik ben er geen voorstander van om een paard helemaal in te pakken. Beenbescherming veroorzaakt inderdaad te hoge temperaturen aan de benen. En springschoenen kunnen ook wondjes geven, of zelfs zorgen voor dikke, opgezette benen als er per ongeluk eentje scheef gaat zitten en gaat klemmen.

Wat wel goed kan helpen om blessures te voorkomen is je paard ijzerloos houden. Maargoed ik neem aan dat hij sowieso al ijzerloos staat als ie een half jaar stil heeft gestaan. Zonder ijzers hebben paarden namelijk veel meer gevoel in hun voeten, en veel meer grip op gladde grond en nat gras, en zullen daardoor minder snel struikelen of uitglijden. En sowieso ook veiliger als ze zich eens met een achterbeen tegen een voorbeen aan tikken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:46

beide paarden van mij hebben een peesblesure gehad, en stonden bij revalidatie gewoon kaal op de weide/stal/paddock, en het liefst nog paddock of weide.
Ik zou het niet doen, maar dat is mijn keuze.

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:49

Ik doe bij mijn pony peesbeschermers om als ik hem in de wei zet (als hij 's nachts binnen staat). Als hij dan rustig is haal ik ze er weer af. Zo worden ze niet warm, maar heeft hij toch wat bescherming als hij druk de wei in rent. Nu staat hij dag en nacht buiten dus doe ik geen peesbeschermers meer om, omdat hij dan rustig is. Als je peesbeschermers om doet is er natuurlijk iets minder kans op weer een peesblesure, maar een te warm been door peesbeschermers zorgt weer voor plekjes. Zo blijf je het natuurlijk altijd houden. Daarom doe ik als hij 's nachts binnen staat peesbeschermers om als hij dan de wei in gaat (dan is hij erg druk en laat hij zien dat hij de baas is) en als hij dan rustig is haal ik ze er weer af.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:55

Ik zou ook zeker geen bescherming omdoen op de wei. Ik weet niet hoe lang jouw paard in de wei komt, maar zoals eerder aangegeven, stijgt de temperatuur van de pees onder de beschermers en bij langdurige hoge temperatuur kan dit aanzienlijke schade veroorzaken. Afgelopen week lag de temperatuur 2 dagen boven de 30 graden, daarbij is het onder de peesbeschermer nog eens een stuk warmer, waardoor het weefsel af kan sterven..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:58

Er zijn véél paarden juist gebleseerd geraakt door beenbescherming in de weide!
In veel gevallen wordt de doorbloeding van de onderbenen verstoord.

Ik denk altijd maar zo - als de pezen in vrije natuur meer bescherming nodig hadden gehad, dan waren paarden wel met peeskapjes om geboren.

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:44

Gewoon oppassen dat er niks gevaarlijks uitsteekt in de paddock, wei of ergens anders waar je je paard neer zet, maar inderdaad geen peesbeschermers.

elfj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:49

ik ben niet zo'n voorstander van bescherming in de wei of paddock, gewoon lekker kaal en zorgen dat hij zich nergens aan open kan halen.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:44

Mijn merrie heeft ook al alle mogelijke blessures gehad.

Desnoods kan je voor je eigen idee alleen het eerste uurtje bescherming om doen en daarna gewoon eraf halen.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 20:33

Ja dat is ook wel een goeie denk ik.
Eerst had ik haar dag en nacht op de paddock staan maar gezien het noodweer gister heb ik besloten haar vannacht binnen te laten.
Dit ook vanwege haar angst voor onweer. Dan gaat ze straks weer gek lopen rennen en ben ik nog verder van huis.
En omdat mijn paardje een kou kleum is en niet goed tegen die harde regen op haar lijf kan.
Misschien moet ik dan als ik haar morgen ochtend in de paddock zet het eerste half uurtje even peesjes omdoen.

sjorsias

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:17

zou ook niet te vaak peesbeschermers gebruiken nee, als je ze vaak omdoet gaan de spieren van het been van het paard aan deze 'versterking' wennen, waardoor je ze niet zomaar meer af kan doen.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:43

Als het op de wei erg nat en glad is krijgen ze springschoenen aan,omdat met al dat geglibber de ijzers er nog al eens onderuit komen.Dit doe ik eigenlijk liever niet omdat het kan gaan schuren.

Als het kan zou ik als ik jou was eerst een stukje wei afzetten (ongeveer 10 bij 20 ofzo) zodat ze niet meteen kan gaan racen door de wei.Dan kan je dit steeds een beetje opbouwen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:35

Mijn paard is een jaar geleden flink kreupel geweest door een ontstoken schieffel. Die in die tijd ook nog eens flink dik was. Advies van de DA was nadat ze weer goed was om haar beenbescherming om te doen wanneer ze buiten staat. Ik heb dit bewust niet gedaan omdat bij ons de paarden meerdere uren zoniet dag en nacht op de wei staan. Ik heb ook wel eens gespannen gekeken wanneer ze gek ging doen in het land. Maar laat haar liever zonder beenbescherming gelukkig zijn.
Gewoon zorgen voor een veilige omgeving (geen uitstekende scherpe delen of extreem gladde ondergrond).

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:53

Vierkant in de springschoenen en Eskadron Allround beschermers (harde maar flexibele kappen), paard staat tweemaal daags 1 tot 2 uur buiten. Bij warm weer ook vliegendeken met hals en vliegenkap. Incognito Haha!
Ziet er niet uit, maar werkt wel!

Maareuhm... staat dit wel goed?

lientje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:28

ik zou je paard geen bescherming voor langere tijd dan 1a2 uur omdoen juist voor temp. enz..
en verder als je de bescherming niet te strak doet (wat ik vaak zie) is er ook weinig gevaar voor
doorbloeding en afknelling..

ik zou idd als je haar buiten zet t eerste uur ofzo bescherming omdoen en als je ziet dat ze rustig staat het eraf halen.. en in paddock desnoods hooi/kuil verspreiden dat ze de hele dag door beetje
wat kan doen..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:31

MD-->BEH

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:36

Geen bescherming is de beste bescherming... onder de bescherming worden de benen altijd warmer, en die warmte kan maar moeilijk weg. Gevolg: schade aan de pezen....

JUIST bij een paard met een peesblessure moet je NIET aan bescherming gaan beginnen. Hooguit springschoenen als het paard met ijzers staat, maar zeker niets om de pezen zelf.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:47

Ik ben tegen bescherming om de benen zeker als het om een aantal uur gaat.
Onder de bescherming loopt de temp aardig op wat vaak een heel grote kans geeft op overhitte pezen en dus ook peesblesure.
Je kan daar wat omheen doen om dat been maar dan zul je zien dat hij een schaafwond heeft op zijn knie of bovenbeen.
Ho u goed voor ogen dat het een paard blijft, het kan toch niet zo zijn dat je je paard de rest van zijn leven in wil gaan pakken als hij de neus buiten de deur steekt.
En als dat paard sinds langere tijd op een verharde paddock staat waar hij niet kan rennen is het niet zo gek dat hij gek gaat doen en misschien is uit gegleden.
Kun je hem niet op een klein stukje wei zetten, waar die niet kan rennen maar wel wat kan grazen en als hij weer meer mag rennen vergroot je iedere dag dat stukje een beetje, zodat hij niet ineens uit zijn plaat gaat.
Maar iets om de benen doen zou ik dus niet doen, misschien de eesrte keer als hij weer op de wei komt voor het eerste uurtje wel even maar daarna echt niet meer.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:48

snater schreef:
Vierkant in de springschoenen en Eskadron Allround beschermers (harde maar flexibele kappen), paard staat tweemaal daags 1 tot 2 uur buiten. Bij warm weer ook vliegendeken met hals en vliegenkap. Incognito Haha!
Ziet er niet uit, maar werkt wel!

Maareuhm... staat dit wel goed?

Tjonge mag die wel nog een beetje paard zijn???????????????????

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:00

Ja, als de mijne buiten gaat om eens lekker gek te kunnen doen (bv na het weekend als de manege is gesloten) doe ik hem zijn springschoenen aan vanachter omdat hij anders de binnenkant van zijn benen wat kwetst door zijn ijzers. Maar als hij gewoon lekker staat te relaxen mag hij gewoon zonder bescherming. Je kan ze toch niet altijd beschermen en als je al die bescherming te lang laat zitten is eerder nadeling voor je paard.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:19

Heel leuk al die opmerkingen over pezen die beschadigd raken door hitte onder de beschermers... maar hoe komen jullie aan die wijsheid? Ik zou wel eens willen weten wat uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek hierover zijn.

Mijn vorige paard heeft zich een peesblessure geschopt toen hij in de wei stond zonder beschermers. Tegen zijn eigen voorbeen aan geslagen waarbij hij een pees flink geraakt heeft. Zulke peesblessures zijn dus eenvoudig te voorkomen met goede beschermers. Bovendien trapt hij zijn ijzers af en op de ballen van zijn voeten als hij zonder springschoenen staat. Hij kan heel uitbundig buiten spelen Cool

En ja, mijn paard mag paard zijn. Vind-ie leuk!