Stukje hoef waar hoefzweer heeft gezeten, is afgescheurd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Stukje hoef waar hoefzweer heeft gezeten, is afgescheurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 13:21

Een maand of 2 geleden heeft mijn paardje een verstuikt voetje gehad. De dierenarts is toen gekomen en hij zei dat er waarschijnlijk nog een blaar zou komen in de hoef. Die kwam er dus ook, maar die zat in de hoef, waardoor ik die niet heb gezien. Paard mankte niet meer, zag er goed uit.
Een paar weken geleden heb ik de smid gebeld. Ik zag een barstje/klein gaatje in de hoef en dat vond ik toch apart. De hoefdsmid kwam en zei dat het dus een hoefzweer/-blaar was geweest, maar dat de hoef weer mooi aan het genezen was. Hij vroeg al of de DA die had uitgesneden, omdat het er proper uitzag. Niet dus, maar goed. Het randje van de barst heeft hij glad geveild en hoefjes gewoon gekapt zoals gewoonlijk.
En nu, een week of 2-3 later is dat stuk hoef vanaf die barst dus ineens afgescheurd. Ik had wel gezien dat het stuk precies los aan het komen was, maar niet dat het dus zo los zat. Nu is het dus ineens afgescheurd.

Ik heb er ook een foto van gemaakt. Ziet dit er vrij normaal uit? Ik heb geen ervaring met hoefzweren, maar naar wat ik kan zien, ziet het er toch niet vies uit. Het lijkt mij ook dat de hoefsmid er weinig aan kan doen en dat het gewoon terug moet groeien, of zie ik dat verkeerd?

De hoef is in ieder geval in zijn geheel mooi droog. Ik zie nergens etter of andere viezigheid, op een beetje modder na.

Afbeelding

Afbeelding

xChamberlain

Re: Stukje hoef waar hoefzweer heeft gezeten, is afgescheurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:25

Ik denk dat je dit gewoon het beste aan de dierenarts of aan de hoefsmid kan vragen, die weten dit altijd het beste.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:25

Dat is toevallig, mijn paard heeft dit momenteel ook. Weliswaar iets minder diep. Hij heeft een gecompliceerde hoefzweer gehad een aantal maanden geleden, die er uit gesneden is. Het gat groeide door en tja, dan breekt het af.......

Kan er even een foto van zoeken. Mijn NBer was sowieso niet blij met het uitsnijden van de DA (hij had er liever een pamper met trekzalf om laten doen, vertelde hij), maar goed, het is wat het is en we moeten verder. Ik doe er een anti schimmel middel op (mix Dettol/appelazijn), op aanraden van mijn bekapper. Verder mogen we de weg voorlopig niet op. Ik moet zeggen dat het vrij snel aangroeit en ik hoop maar dat er geen ellende in komt. Mijn paard staat 24/7 op het land, maar ik rij en grondwerk wel gewoon met hem. Ik hou dagelijks zijn voet goed in de gaten.
Zal even een foto op proberen te zoeken.....

Nee, het is geen mooi gezicht, ik weet het.... Ben er ook niet blij mee, want die van mij heeft juist prachtige voetjes en dan zoiets. Verdrietig

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:26

het ziet er naar uit dat het aan het genezen is....als het mijn paard was zou hij s'nachts op stal staan met een heeele schone hoef in een heeeele schone stal....maar misschien moet je de natuur ook z'n gang laten gaan,en ben ik wel een beetje overdreven...

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:27

Misschien had hij wel een infectie aan de hoefwand. het ziet er namelijk wel zo uit.
Maar ik vind dat het er wel netjes uitziet. die zweer heeft misschien daar zijn uitweg wel gevonden

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 13:32

Ja, hier is dus niks mee gedaan toen, omdat het blijkbaar vanzelf verdween. Liever zo dat de hoef afscheurt dan dat de zweer blijft zitten, denk ik dan wel.
Mijn paard zijn hoeven groeien gelukkig wel vrij snel en slijten even snel af (gemakkelijk: hoeft niet vaak gekapt te worden Clown). Hij staat ook 24u op 24 in de wei en met die droogte is het niet zo heel erg vochtig. Gisteren heeft het geregend en nu is er een beetje modder, maar dat is bijna weer weg. Dus als het droog is, zal er ook minder gevaar zijn op schimmels oid.
De weg op doen we de laatste tijd niet, omdat we voorlopig geen les nemen.
Hij staat thuis, dus ik kan hem ook goed in de gaten houden.

Maar het kan dus geen kwaad dat het zo is?

Schone stal heeft hij, maar hij staat er niet graag in Bloos Hij is echt een buitenpaard. Hij slaapt ook onder de bomen en zo... Hij staat alleen in de stal als er te veel dazen zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:35

Een stal is onhygienischer dan de wei, hoor. Knipoog

Dus daar zal ik me niet druk over maken. Ik kan die foto niet vinden, dus zal binnenkort een nieuwe foto maken, maar mijn paard heeft zo ongeveer hetzelfde, maar dan iets minder diep, denk ik.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 13:37

Dan laat ik het voorlopig maar zo, denk ik. Hij stapt gewoon goed en hij heeft er dus geen last van. Pushen om sneller te groeien, kan toch niet Clown

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:39

Nadya schreef:
Een stal is onhygienischer dan de wei, hoor. Knipoog

Dus daar zal ik me niet druk over maken. Ik kan die foto niet vinden, dus zal binnenkort een nieuwe foto maken, maar mijn paard heeft zo ongeveer hetzelfde, maar dan iets minder diep, denk ik.

mijn stal niet......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:40

Ik maak zijn hoeven dagelijks schoon en spuit er dus een goedje van Dettol en appelazijn op (verhouding 20/80) tegen eventuele schimmels. Maar ik zie dat het redelijk hard aangroeit gelukkig. We moeten er even doorheen... Jullie ook. Als je paard verder goed in zijn vel zit, goed eet, komt het vanzelf wel goed. Maar ik herken je gevoel, ik was ook behoorlijk bezorgd, want zijn voeten zijn me heilig.... Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:41

geerke schreef:
mijn stal niet......

Op stal staan ze in hun eigen uitwerpselen of gaat die van jou naar de wc? Knipoog
Mentale gezondheid is ook in het belang van het paard en als het paard van Tieneke het nou niet fijn vindt op stal? Net zoals de mijne?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 13:42

Ja, het ziet er behoorlijk raar uit en ik had tot nu toe nog geen ervaring met hoefzweren. En als je dan sommige verhalen op Bokt leest...
Hij zit wel goed in zijn vel, toch zeker als het buiten niet te heet is, zoals gisteren en vandaag. Hij eet heel goed, gaat goed bij het rijden en is vrolijk als het hem uitkomt Clown

Als ik hem op stal zet, wordt hij echt doodongelukkig. Hij gaat dan in een hoekje staan en reageert nergens op. Hij heeft ook altijd buiten gestaan, dus logisch dat hij een stal niet leuk vindt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:46

Die van mij gaat enorm ijsberen en wil gewoon de stal uit. Hij wordt zelfs chagerijnig (oren plat in zijn net), iets wat je hem echt nooit ziet doen. Hij is juist zo vrolijk altijd!!

Destijds met de hoefzweer was het een rampentijd. Ik ging elke dag met buikpijn naar huis als ik hem in die stal met die zak om zijn voet achter moest laten. Hij kon niet met zak op het land, want het land was toen te nat (januari/februari) en hij zou die zak zo verliezen. Ik heb nog een hele nasleep gehad van hoefzweer-op stal-op het land-tweede hoefzweer (DA had 'm niet goed uitgesneden)- weer op stal- weer op het land. Dat heeft er bij Sam enorm ingehakt, dus dat wil ik nooit meer zo, als het even kan (maar ik kon hier niets aan doen). Hij hoort buiten en met deze hoef loopt hij nu zo'n kleine 2 maanden rond en het groeit er prima uit.

Sterkte ermee en het kan nooit kwaad je hoefsmid of DA even om advies te vragen. Dat zou ik wel even doen (heb ik ook gedaan destijds).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:50

Nadya schreef:
geerke schreef:
mijn stal niet......

Op stal staan ze in hun eigen uitwerpselen of gaat die van jou naar de wc? Knipoog
Mentale gezondheid is ook in het belang van het paard en als het paard van Tieneke het nou niet fijn vindt op stal? Net zoals de mijne?

ik had het over s'nachts op stal,dan is de hoef even schoon,en ik neem toch aan dat als je hem op stal zet dat het even duurt,ongeveer tot de volgende ochtend voordat het een vieze zooi is en er poep ligt...of heb ik hele schone paarden?
daarbij zei ik ook dat mijn manier wel overdreven was,ik overgens nog nooit een hoefzweer gehad,wel een zoolperforatie,door een hoefbevangenheid,die is nooit gaan ontsteken,ik denk dat ook kwam door mijn overdreven hygiene....toch nog ergens goed voor.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 13:53

Ok, dan ga ik even bellen...
Heb ik blijkbaar wel geluk dat die hoefzweer vanzelf open gegaan is, blijkbaar...

's Nachts zet ik hem helemaal niet graag op stal. Hij slaapt zo graag onder een boom, klinkt heel penny, maar daar is hij kalm en daar is hij ook graag. Ook kan hij voor het moment vanuit de stal zijn vriendjes (ezels) niet zien en dan is hij helemaal niet gelukkig... Hij wordt niet compleet zichtbaar gek, maar het is een paard dat het dan mentaal heel zwaar krijgt. En dat merk je dan echt in de omgang.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 14:00

Ok, heb gebeld. Hij zegt dat als Falco droog kan staan, dat ik het dan zo kan laten. Ontsmetten kan ik altijd doen, maar als de hele boel er mooi droog uitziet, is dat niet echt nodig.