Hoefijzer(S!!) los door kalkoenen!?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAstrid

Hoefijzer(S!!) los door kalkoenen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 15:44

Toen wij de kalkoenen vanmiddag losdraaiden, zagen we dat 2 hoefijzers los zaten. Toen we ze er vanmorgen indraaiden, was dat nog niet zo. Kan het door de kalkoenen zijn gekomen? De hoefsmid is al gebelt. Ben erg benieuwd naar reacties. Nagelbijten / Gniffelen Wij dachten zelf; de grond waar we op reden was hard, zodat de kalkoenen stevig in de grond kwamen, en wat waarschijnlijk een erge druk op de hoefijzers heeft gehad.

Ben benieuwd naar wat jullie denken, en of jullie dit wel eens hebben gehad!

Liefs Astrid.

Pytje

Re: Hoefijzer(S!!) los door kalkoenen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:05

Ja het kan zeker, merk het zelf ook (vooral als mn paard weer aan een nieuw setje ijzers toe is). Door de kalkoenen kunnen ze de hoeven niet meer draaien over de grond. Deze beweging is maar heel klein, maar zorgt toch voor frictie tussen de hoef en het ijzer, waardoor het los gaat zitten.
Je zou kunnen proberen om met grotere kalkoenen aan de buitenkant van het ijzer en kleinere of geen (hangt van de bodem en de klasse waarin je rijd (dressuur/spring?)) kalkoenen.

xAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 13:26

Oke, dit wou ik even weten. Bedankt voor je reactie!

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 13:29

Ja, dat kan inderdaad. Onze pony heeft vrij slechte hoeven en onze hoefsmid raadde aan om, indien nodig, maar 1 prop/kalkoen per ijzer in te draaien; je hebt dan wel meer grip, maar het gaat niet 'wringen'. Bij slechte hoeven te vaak de ijzers moeten vastzetten is niet echt optimaal

xAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 15:20

Precies, hmm. Ik zal het de hoefsmid ook even vragen. Want, als dit vaker gebeurt...? Deze hoefijzers zijn er paar weken geleden in gedraait. En het was de 1e x dat we kalkoenen gebruikten met die hoefijzers.

Impssble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:06

Als je kalkoenen heel, strak indraait en er kracht bij moet zetten kun je het ijzer aardig loswrikken. Let ook op met tappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:04

Heb ik idd ook al meerdere keren gehad.
Bij te diep tappen of de kalkoenen te diep indraaien kan je het ijzer los trekken, vooral als ie wat dunner is geworden door het lopen op straat etc.
Ik kijk altijd goed uit dat ik niet te diep tab, en mijn kalkoenen niet te diep indraai. Ook draai ik bij een erg harde bodem maar 1 kalkoen in om wringen te voorkomen waardoor je ijzer ook los kan gaan zitten.

_Wouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:32

idd als je ze strak in draait zou het wel los kunnen zitten.
maar normaal gesproken hoort het niet

xAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 11:44

Oke! Dankje! Vorige week was de hoefsmid geweest, en we hadden dus gezegt, dat er een paar los zaten, en toen zei de hoefsmid; ze is ook wel aan nieuwe toe. Ja