wegglijden met hoefijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

wegglijden met hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 15:31

Graag wil ik jullie het volgende vragen misschien zijn er mensen die dit probleem ook kennen.
Afgelopen zondag ben ik met mijn paard onderuitgegaan, omdat hij op van die kleine gele straatklinkers uitgleed.
Laatst ook al een keer met mijn andere paard bijna, dat liep gelukkig net goed af en vond haar balans gelukkig weer terug.
Mijn paard had echt het haar van zijn "knieen"af, maar ik ben behoorlijk geschrokken en gelukkig liep dit goed af, maar hij had zijn benen wel kunnen breken.
Zou het van de droogte komen? Lange "tenen"kunnen het eigenlijk ook niet zijn, want heb het probleem met twee van mijn paarden en de ene stond net weer nieuw op ijzers.
Eerlijk gezegd zit ik nu bij elke buitenrit telkens te kijken wat voor wegdek we hebben en of ik misschien nog wel een drafje aandurf. Graag zie ik jullie reacties tegemoet Pling

Feiko

Re: wegglijden met hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:08

ik ga dit ff volgen, heb er ook last van, zowel op de straat als op het gras...

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:09

Ik denk dat het aan de klinkers lag. Vooral als de weg een beetje bol loopt door de vele auto's die eroverheen gegaan zijn kan dit erg glad zijn. Met ijzers is het denk ik zelfs nog wel een stukje gladder.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 17:53

ja dat klopt inderdaad, de weg liep op het kruispunt wat bol.........

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:24

Als her lang droog is of bijna niet regent kan er een olieachtig laagje op het wegdek komen. (Als het eenmaal gaat regenen wordt het in de eerste instantie helemaal glad). Als je paard altijd glijd kunnen eventueel widiapuntjes op je ijzers uitkomst bieden.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:31

Ja herkenbaar, mijn paard staat éénmalig op ijzers omdat haar hoeven te kort werden en we eigenlijk op trektocht zouden gaan en dat zouden ze niet halen.

Behalve dat ik haar met springschoenen moet rijden achter omdat ze anders zichzelf aan gort loop net boven de kroonrand slieren we werkelijk alle kanten op. Ook gewoon op een polderweg (teer met kleine grind ofzo?) Als ze op de rem schiet slieren we nog een meter door en vandaag toen ze totaal onverwachts opzij sprong lagen we bijna languit voor een auto omdat ze wegslierde, groot gat in de springschoen.

Ijzers was dus écht eenmalig heb het er helemaal mee gehad, binnenkort gaan ze er van onder en dan ga ik wel voor hoefschoenen als het nodig is. Ik vind het doodeng.

Met de Shetlander heb ik nooit problemen gehad eigenlijk op ijzers, behalve dat ze één keer languit op een spoorweg overgang heeft gelegen omdat ze uitslierde, maar daar zat gelukkig niemand op.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:35

Ik wou m'n haf misschien ook wel op ijzers zetten,omdat ik wel vaak buitenritjes maak,en haar hoeven dus best snel slijten,maar als ik die verhalen hoor over 't uitglijden dan denk ik van laat maar zitten...
Ik moet maar proberen om zeveel mogelijk in de bermen te gaan rijden Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 07:31

Hier hebben ze enkele jaren terug een ruiterpad met (oude versleten) klinkers aangelegd
zodra ik daar opkwam, ging mijn paard bijna onderuit
op het gedeelte ernaast dat een fietspad is (met stoeptegels) had ze vrijwel geen last..
1 keer gleed ze achter zo erg uit, dat we samen bijna vielen Boos!
Ik durfde dan ook niet goed meer op de klinkers te rijden
En heb o.a. om deze reden besloten om de ijzers eraf te (laten) halen
En nu glijd ze nooit meer uit.
En ook handig...ze verliest ook geen ijzers in het land meer. Clown
Misschien iets om over na te denken..

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:11

Als t lang droog is geweest word de weg ook glad van alle olie en remstof van de auto's. Als t na een periode van droogte gaat regenen zie je die witte waas ook over de weg. Dat is ook die olie enzo.

Mijn paard heeft er ook last van. Sommige klinkers wel en anderen niet. En sommige stukken asfalt zijn zelfs glad!

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:27

Lien 2: wat zijn widiapuntjes ?? zijn dat een soort proppen??

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:47

daantje99 schreef:
Lien 2: wat zijn widiapuntjes ?? zijn dat een soort proppen??

Wideapuntjes zijn staafjes van een paar mm, worden in het normale hoefijzer gezet en zijn van heel hard staal (harder dan staal v/h hoefijzer). Een paar mm steekt uit. Het zit permanent in het ijzer en kunnen dus niet zoals proppen (of kalkoenen) verwijderd worden. De widiapuntjes hebben voor en tegenstanders. Het beperkt slijtage en uitglijden, maar er wordt ook beweerd dat het niet goed zou zijn voor de gewrichten. (Maar persoonlijk lijkt mij in splagaat liggen ook niet lekker voor gewrichten en banden, maar dat terzijde). Een goede smit kan adviseren over het gebruik van widia.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:04

Bij mijn weten is Widia een industrie-diamant...snoeihard,slijtvast maar heel breekbaar Bloos

Mijn paard staat achter dus op Widiapunten (dit zijn dezelfde stifjes die ook in kalkoenen zitten) het geeft meer grip en scheeld in de slijtage.Voor heb ik dat niet omdat het wat lastig is voor hem met afrollen.

Ik rij voornamelijk op de weg en heb geleerd dat je die weg dus verschrikkelijk goed in de gaten moet houden.Als je denkt dat het glad wordt en je kunt echt geen stuk berm oid vinden,ga dan "heel licht"zitten...steun voornamelijk met je voeten in de beugels zodat je je paard niet hinderd als hij glist.
Ik rij vaak een asvalttaluut naar beneden en doe dat op deze manier...af en toe glissen ze wel maar ze kunnen zich makkelijk corrigeren.
Bobbels of schuine plekken vermijd ik zoveel mogelijk en stelton-platen en metalen platen standaard...daar stap ik evt af of zoek een gedeelte op waar zand opligt.

Met droogte en plotesling regen moet je idd even opletten ivm de evt olie op de weg Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:08

Het kan inderdaad aan de klinkers in de straat liggen, maar ook aan je hoefijzers. Je schrijft dat je paard net op nieuwe ijzers stond toen hij uitgleed. Mijn pony gleed met nieuwe ijzers de eerste dag tot 3 dagen ook wat meer dan met ijzers die er al wat langer onder zaten. (komt ws meer doordat ze weer aan de kortere voeten moeten wennen dan aan de ijzers zelf)

FleurBscht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:38

Sinds we een nieuwe smid hebben bij mijn verzorgpaarden glijden ze nu opeens een stuk meer dan voorheen. Wij hebben het vooral op sommige stukken afvalt, als we bijvoorbeeld moeten oversteken. Op sommige klinkers ook wel, maar op die normale fietspaden hebben we weer helemaal geen last.
Ook glijden ze verschrikkelijk in het gras, als het lang niet meer heeft geregent. De ondergrond is dat hard, en daardoor hebben ze minder houvast.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:04

Mijn paard staat ook rondom op ijzers en vind het dood eng :p nu moet ik als ik naar het bos wil een best stijl (vind ik dan he :p ) geasfalteerd dijkje af.Ik hou mn hart dan al vast. terwijl ze nog geen een keer uitgegleden is ofzo, ja soms schuift ze een beetje maar dat is meer als ze niet op let :p op gras heeft ze er helemaal geen last van en gewone stukken asvalt gelukkig ook niet. Denk dat het gewoon aan het soort weggetje heeft gelegen waar je op reedt, maar kan me indenken dat je flink geschrokken bent.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:04

Mijn paard gleed ook met ijzers. Als ik weer beslag zou nemen ga ik voor kunststofbeslag. Bijvoorbeeld de Easy-Walkers. Een vriendin heeft deze voor haar paard en we rijden samen buitenrijden en haar paard kan draven en galoperen en wegspringen zonder erg uit te glijden. zowel op de verharde weg als op gras.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:57

aliealie schreef:
Eerlijk gezegd zit ik nu bij elke buitenrit telkens te kijken wat voor wegdek we hebben en of ik misschien nog wel een drafje aandurf. Graag zie ik jullie reacties tegemoet Pling

Ik draaf zowieso nooit over de weg. Veel te hard voor de benen. Ik draaf alleen maar over de (grove) landwegen. Natte stukken landweg met klei ondergrond draaf ik ook niet meer, sinds ik een keer met paard en al op de grond heb gelegen (ik ernaast in een plas water en Isabel met haar hoofd plat in de blub, zodat de zand in haar neusgaten zat, ocharm).

Maar ik zit ook altijd te loeren naar die glimmende (natte) stukken asfalt. Daar ga ik liever met een boogje omheen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 23:33

joyce B schreef:
Mijn paard gleed ook met ijzers. Als ik weer beslag zou nemen ga ik voor kunststofbeslag. Bijvoorbeeld de Easy-Walkers. Een vriendin heeft deze voor haar paard en we rijden samen buitenrijden en haar paard kan draven en galoperen en wegspringen zonder erg uit te glijden. zowel op de verharde weg als op gras.

Of hoefschoenen, die kunnen tenminste ook weer úit na het rijden Sigaar

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 07:55

Arabesk schreef:

Is ook niet echt een oplossing als je die dagelijks 1,5 tot 2 uur om moet houden... Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:31

Waarom niet?

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:42

ik ken het probleem! mijn paard liep vaak zelfs wat verkramp op de straat... puur door ook het steeds weer wegglijden. vooral als een weg wat bol liep. narmaal rij ik zonder ijzers maar omdat we zo veel hadden gereden waren ze te kort! Jens staat nu weer rond om op Easy Walkers (kunstof) en ik vind het helemaal geweldig. bootst veel meer de blote hoef na. in alle opzichten, en ik kan er gewoon mee over de straat galloperen als ik zou willen.... ook in de regen. dus ik zweer er bij Haha!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 10:31

Kun je me ook vertellen wat dat speciale beslag zo ongeveer kost? Easy walkers noem je dat? En wat moet ik me daar bij voorstellen? Sta open voor alle tips! Pling Pling Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:39

Wat apart dat het ene paard er wel veel last van heeft en de ander niet. Mijn paard is rondom beslagen en ik rijd vaak buiten op verschillende soorten ondergrond. Maar glijpartijen heb ik dus echt nog nooit meegemaakt

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:44

Mijn pony had daar ook erg last van. Daarom heb ik de ijzers er oneruit laten halen vorige week.
Wij zijn nooit echt onderuit gegaan, maar toch vond ik het doodeng.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:51

Arabesk schreef:
joyce B schreef:

Klopt, maar voor wedstrijden zijn die niet zo handig omdat ze niet toegestaan zijn en de hoefschoenen die ik heb gekocht voor mijn pony waren nogal lomp, gingen schuren en verdraaiden wat. (die van jouw advies met de sok Tong uitsteken) Het was teveel gedoe voor kleine ritjes, en niet geschikt voor langere ritten.
Ik heb de paarden het liefst op blote voeten, maar als ik er weer iets onder moet hebben, dan liever dat. En als ze zulk " beslag" nou ook zouden kunnen plakken en dat het goed blijft zitten, dan dat nog liever, want dan komen er geen nagelgaten in de hoefwand.

http://www.easywalker.at/index.php?opti ... 49&lang=en
De website over de easywalkers met gegevens van de hoefsmeden die ze gebruiken (kijken bij Benelux)