Hoefsmid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xRomanxMir

Hoefsmid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 14:49

hallo allemaal !

ik kom steeds vaker reacties tegen over hoefsmeden die nogal bot reageren tegenover het paard.
schoppen uit delen etc.

zelf heb ik het ook meegemaakt :

: de hoefsmid is een paard aan het bekappen, het paard stijgerd en krijgt gelijk een ongelovelijke schop in zijn maag.

: de hoefsmid bekapt daarna een shetlander.
de shetlander is nog jong en houdt er niet van dat zijn achterbenen worden gedaan.
shetlander maakt bewegingen van vooruit, achteruit, vooruit, achteruit met zijn been.
hoefsmid trekt het hele been omhoog, waardoor de shetlander begint te trillen en warm word.
een heel 'gevecht' doet zich voort en de hoefsmid blijft het been omdraaien tot dat het been letterlijk op de rug van de
shetlander ligt en de shet omvalt.
kreupel en met bloedende hoef loopt de shetlander terug naar haar stal.

en dan las ik iets van een ander :

: hoefsmid slaat paardje met ijzeren tang.

wat vinden jullie ervan ?

Sorry als het verkeerd staat, ik weet niet waar het anders moet.

mvg, miriam.

Melis_Heidi

Re: Hoefsmid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:02

Ik vind dat een hoefsmid wel zijn werk moet kunnen doen. In zo verre dat hij het paard best op zn plek mag zetten, voordat het gevaarlijk wordt. Of als hij echt niet verder kan. Maar met een voorwerp slaan, of hard handelingen aangaan vind ik dus echt niet kunnen. Een hardere stem opzetten of gewoon een klap tegen de borst of een andere normale straf is goed.

M'n eigen hoefsmid zet gewoon een strenge stem om of geeft dr een por als ze echt te ver gaat. Hij laat ook gewoon los op het goede moment als ze zich probeert los te wringen. Als het meerdere keren gebeurt wordt die ook echt wel bozer, maar hij beloont ze altijd uitgebreidt nadat ze het goed doen. Volgens mij wordt een paard alleen maar bang als je zo handelt, ook bij de volgende keer het paard veel banger worden lijkt mij. Wat hierboven staat vind ik echt niet normaal, menn spoort die gast wel, sorry hoor.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:16

als een paard steigert of dergelijke, mag je hem eronder schoppen.. dat is geen correct gedrag.. van mij mag een paard nooit op 2 benen gaan staan, onder het zadel niet, en onder de man niet, in wat voor situatie dan ook..
en met voorwerpen slaan.. sja..
ik heb het laatst nog gezien, da beest is goed afgeranzelt om het zo te zeggen,(ik overdrijf wel wat nu:p gewoon een paar klappen met een praamdie hij toen in zijn hand had) maa dat beestje had geen respect voor de mens en was gewoon gevaarlijk..
maar je moet de situatie zien, om te kunnen zeggen of het op het moment correct is of niet.. en daarbij verschillen nog veel meningen over slaan.. ik ben neit tegen slaan, als je maar slaat op de momenten dat het nodig is, en ook beloont..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:22

Ik zorg er mede daarom dat ik er altijd bij ben,ik ben dan degene die corrigeert en niet de smid.Het is niet erg als ze sommige wat aanpakken,maar sommige smeden gaan daarin idd te ver.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:24

Elisa2 schreef:
Ik zorg er mede daarom dat ik er altijd bij ben,ik ben dan degene die corrigeert en niet de smid.Het is niet erg als ze sommige wat aanpakken,maar sommige smeden gaan daarin idd te ver.

Precies Ja ik zorg zelf dat ik erbij ben en zelf mijn paard op de plaats zet, maar de hoefsmid mag van mij ook gerust een schreeuw en een por geven. Echt slaan / schoppen / andere handelingen hoeven bij mij echter niet te gebeuren ; dan mogen ze per direct vertrekken.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:30

Een hoefsmid hoord zij werk gewoon normaal te kunnen verichten.
Nou ben ik niet van mening dat je bij elke beweging maar moet gaan rammen.
Maar vind wel dat als een paard echt onterecht bezig is hij wel een tik kan krijgen of een por.

Met voorwerpen slaan komt er bij mij niet in die hoefsmid zal ik zelf dan nog wel even een trap na geven maar een corrigerende tik of por kan geen kwaat lijkt me.

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:02

Melis_Heidi schreef:
Ik vind dat een hoefsmid wel zijn werk moet kunnen doen. In zo verre dat hij het paard best op zn plek mag zetten, voordat het gevaarlijk wordt. Of als hij echt niet verder kan. Maar met een voorwerp slaan, of hard handelingen aangaan vind ik dus echt niet kunnen. Een hardere stem opzetten of gewoon een klap tegen de borst of een andere normale straf is goed.

M'n eigen hoefsmid zet gewoon een strenge stem om of geeft dr een por als ze echt te ver gaat. Hij laat ook gewoon los op het goede moment als ze zich probeert los te wringen. Als het meerdere keren gebeurt wordt die ook echt wel bozer, maar hij beloont ze altijd uitgebreidt nadat ze het goed doen. Volgens mij wordt een paard alleen maar bang als je zo handelt, ook bij de volgende keer het paard veel banger worden lijkt mij. Wat hierboven staat vind ik echt niet normaal, menn spoort die gast wel, sorry hoor.

helemaal mee eens,
een normale straf moet kunnen, maar zo hard handelen kan gewoon niet !
ben het helemaal met jouw hoefsmid eens !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:18

Als het echt link is om een paard te bekappen, dan vind ik dat je als hoefsmid tegen de klant moet zeggen dat ie dit paard niet bekapt en dat hij/zij z'n paard eerst moet leren om voetjes te geven (en niet te vergeten: vertrouwen opbouwen). Als hoefsmid behoor je niet op een dier in te gaan beuken, heel simpel.

Als eigenaar van het paard behoor je dan ook nog niet een hoefsmid erbij te gaan halen. Je bent zelf verantwoordelijk voor het feit of je paard zich wel of niet rustig laat bekappen. En als je als eigenaar toestaat dat de smid op je paard inbeukt, ben je ook niet goed bezig.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:22

Mijn buurman heeft een hengst en die geeft heel lastig voetjes, traumatischer ervaringen.
moet die gekapt worden en de hoefsmid loopt achter hem langs, maar omdat er een vlieg onder zijn buik zat 'sloog' hij naar zijn buik. en die hoefsmid vliegt zijn stal in en denkt dat hij hem wou trappen en schopt hem een aantal keer. Dat vind ik dus niet kunnen. het is al een paard met traumatische ervaring dus juist voorzichtig mee zijn! maar nee hoor Gestoord

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:27

Pliensdream schreef:
Mijn buurman heeft een hengst en die geeft heel lastig voetjes, traumatischer ervaringen.
moet die gekapt worden en de hoefsmid loopt achter hem langs, maar omdat er een vlieg onder zijn buik zat 'sloog' hij naar zijn buik. en die hoefsmid vliegt zijn stal in en denkt dat hij hem wou trappen en schopt hem een aantal keer. Dat vind ik dus niet kunnen. het is al een paard met traumatische ervaring dus juist voorzichtig mee zijn! maar nee hoor Gestoord

dat vind ik dus echt belachelijk !

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 18:03

FEST schreef:
Pliensdream schreef:

dat vind ik dus echt belachelijk !

Jeej, die hoefsmid's vind ik gewoon echt onredelijk.
Kijk, als het paard niet luistert geef je hem wel een stootje.
Maar niet dat je het beest helemaal verrot schopt.
dat is echt niet normaal!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:10

Pliensdream: dat komt helaas zo vaak voor,naar het paard word nauwelijk gekeken.Sommige smeden stompen ook zo af dat ze ieder paard ruw behandelen.Daarom altijd zorgen dat je er bij bent en ingrijpen als het nodig is.En daarnaast is er zeker een verantwoordelijkheid voor de eigenaar om het paard netjes op te voeden.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:15

Ik vind dat echt niet kunnen.
Vooral niet met een paard van een ander. maar zoiezo zo doe je niet tegen een pony/paard.
Zelf wil ik later ook hoefsmid erbij leren ma no wayy dat ik een paard ga slaan ofzo never niet..

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:15

Ik vind het wel terecht als ze een verdiende tik verkopen , als ze daarna ook maar belonen ,
Ik heb nu een goed smid ,
Hij is toenstraks toevallig geweest , en mijn paard was niet braaf ,
Hij verkoopt ze een mep , en hij bekijkt me van , " die vindt het echt niet erg als ge die slaat he "
Ne meneer , het kan haar niets schelen , het enige dat helpt is haar met respect behandelen en veel belonen of heeeeeel hard schoppen ,
maar dat vind ik dan weer zielig , ( hoewel , als het gevaarlijk wordt dan vind ik dat het gewoon moet , maar dat is uitzonderlijk )
En erna heeft hij haar gewoon genegeerd als ze stout was , en ze beloond als ze braaf was ,
Heerlijk zo n smid die luistert !

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:21

Nou die van mij is de rust zelve tenzij het echt te gek wordt en het paard dominant-agressief wordt. Dan laat hij wel even weten wie de baas is. Maar met jonge onervaren paarden blijft hij rustig, ook al lukt het even niet. Het mooie is dat hij voor mij helemaal vanuit Nunspeet naar Vriezenveen rijd (echt een lang eind) maar ja, dat vind ie niet erg zegt ie.. Als iemand wil weten wie het is: www.hoeftotaal.nl .. zo meteen reclame voor hem gemaakt Knipoog

Melis_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:22

Sorry maar een paard is niet een voorwerp wat je zomaar kan afranselen al vind die wat eng en al loopt die nog te klooien. Een leraar/lerares slaat jou toch ook niet als jij je niet aan de regels houd. Als een paard echt iets engs vind moet dat het laten blijken en dan niet gelijk in elkaar getrapt worden. Behalve als je zeker weet dat het gewoon loopt te klieren.
Maar dan nogals vind ik het respectloos. Een maag is ook een gevoelige plek. Dan gaat een paard toch alleen maar meer omhoog al schop je hem van onderen in zn maag?

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:25

Al met al, vind ik het toch vreemd dat mensen een hoefsmid laten komen, zonder het paard hierin zelf eerst een training te geven Blond

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:26

-> BEH

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 19:47

Melis_Heidi schreef:
Sorry maar een paard is niet een voorwerp wat je zomaar kan afranselen al vind die wat eng en al loopt die nog te klooien. Een leraar/lerares slaat jou toch ook niet als jij je niet aan de regels houd. Als een paard echt iets engs vind moet dat het laten blijken en dan niet gelijk in elkaar getrapt worden. Behalve als je zeker weet dat het gewoon loopt te klieren.
Maar dan nogals vind ik het respectloos. Een maag is ook een gevoelige plek. Dan gaat een paard toch alleen maar meer omhoog al schop je hem van onderen in zn maag?

Ja, idd.
Pling

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 19:48

Miesjex schreef:
Ik vind dat echt niet kunnen.
Vooral niet met een paard van een ander. maar zoiezo zo doe je niet tegen een pony/paard.
Zelf wil ik later ook hoefsmid erbij leren ma no wayy dat ik een paard ga slaan ofzo never niet..

Je moet je paard dan wel straffen als die niet luistert, maar echt niet helemaal onder de buik schoppen, en ook helemaal niet de been omdraaien, alleen maar omdat de het pony/paard bang is.

SuusJj_tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:54

Precies!
Ik ben er ook altijd bij als mijn paarden worden gedaan, mijn vriend is dan wel hoefsmid, maar dat maakt niks uit.
Ik ben de baas over mijn paarden, en als ik vind dat ze iets fout doen corigeer ik zie.
En vind ik het niet nodig dat de smid ze een klap geeft. De keer daarna worden ze alleen maar vervelender, en worden ze bang voor de smid.

Nee, ik ben erbij als ze gedaan worden!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:02

Als ik bij een paard geroepen wordt om te bekappen vraag ik altijd eerst of het paard voetjes kan geven. Zo niet dan kom ik eerst langs om de eigenaar te leren hoe ze het 't paard het beste kunnen leren. Ik ga niet meer staan martelen, voor het paard niet fijn, voor mijn rug nog erger niet fijn.

Een van mijn klanten belde me twee weken terug half overstuur dat de smid haar paard in de buik had geschopt met z'n schoenen met stalen neuzen Boos!

Dan denk ik 'denkt een smid nou dat een paard na zo'n trap wel ineens rustig blijft en mee gaat werken?'. De meeste paarden vinden het gewoon heel eng om een voet te geven. Sommige paarden die het niet gewend zijn worden paniekerig als je hun hoef tussen jouw benen neemt. Ze denken dan dat ze vast zitten en zich los moeten rukken.

debiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:17

Misschien moeten jullie ook is kijken vanuit de hoefsmid die mensen hangen dag in dag uit onder de lastigste rotbokken omdat de eigenaren ze niet opvoeden.Hoe vaak hoor je niet mijn paard is lastig en doet eng met voeten opbeuren, ik wacht wel tot de smid komt en als die hem dan een keer een klap verkoopt is de smid een banketstaaf omdat het zo zielig is dat hij het paard slaat.
Ik zeg niet dat een smid een paard in mekaar moet slaan, maar als hij het paard een keer een goede klap verkoopt ik kan het begrijpen.
En nu zullen er wel mensen zeggen dat is het risico van het vak of dan moet hij dat paard niet bekappen aan het aan het eind van de dag moeten deze mensen ook brood op de plank hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:26

een paard dat niet opgevoed is moet je gewoon niet aan willen beginnen. Geef die mensen een clicker, een boekje over clickertraining en je telefoonnummer met het verzoek om over een paar weken nog eens te bellen. Extreme duivel

Ik vind dat je je paard goed moet opvoeden zodat het paard voldoende meewerkt. En je moet ook zorgen dat je paard schone hoeven heeft als de smid komt, dat de smid niet ook nog eens moet gaan hoeven uitkrabben of in modderbenen grijpt.

debiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:46

Arabesk schreef:
een paard dat niet opgevoed is moet je gewoon niet aan willen beginnen. Geef die mensen een clicker, een boekje over clickertraining en je telefoonnummer met het verzoek om over een paar weken nog eens te bellen. Extreme duivel

Ik vind dat je je paard goed moet opvoeden zodat het paard voldoende meewerkt. En je moet ook zorgen dat je paard schone hoeven heeft als de smid komt, dat de smid niet ook nog eens moet gaan hoeven uitkrabben of in modderbenen grijpt.

Ik denk niet dat het altijd zo gemakkelijk is als jij het nu maakt, je hebt ook nog handelaren die gaan echt niet wachten tot jij is onder een paard durft te kruipen, die bellen en dan moet het vaak de volgende dag klaar zijn en die gaan echt niet een paar weken wachten, die bellen wel een andere smid als jij niet wilt.