operatie kroongewricht en artrose

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nanske

operatie kroongewricht en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 19:41

Heeft er iemand ervaring met glucosaminesulfaat bij behandeling van artrose?

Ons paard is in nov. 07 geopereerd aan zijn kroongewricht, ze hebben het vastgezet met een plaatje, en vrijveel artrose verwijderd.
Hij heeft een herstelperiode van ong. 1 jaar gehad voor we terug beginnen rijden zijn met hem.
Nu zijn we 1.5 jaar verder, maar we zien nog geen echte verbetering, hoewel de operatie heel goed gelukt is.
Nu is onze vraag of glucosamine zou kunnen helpen om hem soepeler te laten bewegen, en of de artrose ermee te behandelen is.

Maris

Re: operatie kroongewricht en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:49

Beetje vreemd antwoord van mij misschien. Maar zowel mijn moeder als onze hond hebben super veel baat bij glucosamine voor de arthrose ! Dus ik neem aan dat het voor paarden ook werkt . Zeker een aanrader !!!

p.s. ik heb een volle pot glucosamine complex onaangebroken te koop ( was voor onze hond, we hebben haar moeten laten inslapen ) Van de groene os.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:50

oooh google ook eens op osteo-cure van VSM. Werkt tegen botwoekeringen ( zoals die ook bij arthrose kunnen ontstaan ).

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:56

Artrose is nooit te "behandelen/weg te krijgen", het beste resultaat dat je kunt boeken is stilstand van het woekeringsproces. Verwijderen kan alleen chirurgisch. Wel kun je er voor dat het gewrichtsvocht, de synovia dik en stroperig blijft, zodat het gewricht goed gesmeerd blijft. Glucosamine, chondroitin sulfaat, levertraan, en D-tox om de gifstoffen die artritis en artrose in het bloed achterlaten uit het bloed te halen. Appelazijn is ook goed voor het laatste. Nogmaals beter wordt het niet, pappen en nathouden, m.a.w. zorgen dat het niet erger wordt is wel heel vaak mogelijk. Heel veel succes!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:57

mijn ervaring is dat het wel beter gaat door de glucosamine, zowel bij mijn moeder als de hond is/was duidelijk vooruitgang te zien !

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:29

mijn paard heeft een kraakbeenbeschadiging in zijn kogel linksvoor waar hij aan geopereerd is 10 jaar terug, waarna wij op advies van de dierenarts ook zijn gestart met glucosamine chondroitine. Ik kan niet zeggen dat ik kan merken dat het spul echt 'helpt', ik heb wel de indruk dat hij iets minder kwetsbaar is; d.w.z., hij lijkt iets minder snel terug te vallen en iets beter te 'herstellen' bij wat zwaardere belasting.
Tevens klopt capraibex' reactie; mijn paard zijn artrose is in de loop der jaren ook verergerd, totnu toe lukt het redelijk om hem in balans te houden, hij houdt een zekere mate van kreupelheid die in goede periodes constant is, wanneer hij achteruit gaat wordt hij (ondertussen beide voorbenen) ingespoten met hyaluronzuur en ontstekingsremmers om de viscositeit van zijn gewrichtsvloeistof te verbeteren en de ontstekingsreactie tegen te gaan.

Al met al loopt hij al een stuk langer rond dan ik verwacht had, en lijkt hij nu niet eens zozeer door de artrose in zijn voorpoten het loodje te gaan leggen, maar door slijtage van kapsel en banden in zijn achterpoten aan zijn einde te komen (wat ironisch genoeg wel weer bevestigd dat ik hem al die tijd voldoende op zijn achterbenen heb kunnen laten lopen).

Samengevat: glucosamine en chondroitine helpt naar mijn idee om de kwaliteit van de gewrichtsvloeistof en de vordering van artrose te stabiliseren; op korte termijn bij een neerwaartse spiraal helpt hyaluronzuur en ontstekingsremmers mijn paard ook. Maakt het hem beter? nee.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:45

Jade: goed verwoord! Bij mijn allereerste paard werd op 6-jarige leeftijd op meerdere plaatsen artrose ontdekt, inclusief want chips. Ik heb hem tot zijn 13e bij mij mogen hebben. Ik heb hem in laten slapen nadat er ook nog spat aan beide achterbenen was geconstateerd. Ik heb er van alles "ingestopt", maar het enige dat in mijn ogen echt hielp, was iedere dag weer goed naar je beessie kijken en het werk aanpassen. Tijdens vochtige en of koude periodes, weersomslag, was het altijd gelijk raak. Veel beweging, geen inspanning, goed beslag (iedere 6 weken kwam de smid) en vaak deed ik hem op stal zijn transportbeschermers om: lekker warm op zijn zere gewrichten en als hij dan weer eens zichzelf aantikte was ie niet weer gelijk kreupel. Ach ja, ik heb hem met pappen en nat houden langer bij mij kunnen houden, maar na de diagnose spat heb ik de knoop doorgehakt: dat was geen (p)aardig leven meer!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:26

ahja, smid is inderdaad ook een goede! die van mij gaat ook elke 6 weken en ik kan het ook echt aan hem merken als hij in de laatste week voor de smid zit. Moet ook zeggen dat de kwaliteit van de bodem enorm van invloed is op die van mij, helaas lijkt de invloed van bodemkwaliteit hier in het oosten op veel plaatsen nog niet te zijn doorgedrongen
Ik pas inderdaad ook het werk aan aan de vorm van de dag, wat in ons geval helaas door rugklachten nog weleens moeilijk te beoordelen is.. Tevens staat hij sinds kort (weer) onder controle van een fysio.
[edit] maar misschien is het aandragen van alternatieve hulpmiddelen niet geheel TS'ers bedoeling... Bloos

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:07

Enige wat ik kan zeggen is dat het wel kan schelen van welk merk je glucosamine geeft. En kennelijk werkt de glucosamine niet voor iedereen. Ik heb dan 2 zeer positieve ervaringen ermee , gelukkig.
Proberen kan altijd natuurlijk. Na een maand of 3 a 4 moet je verschil kunnen zien. Is er geen verschil dan kan je net zo goed stoppen met de glucosamine ( of ander merk proberen ).

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:33

Glucosamine kan vast bijdragen, maar zoals je al zegt, is dat voor iedere patient weer anders. En het is natuurlijk geen wondermiddel, want die bestaan niet. Het is met dit soort dingen altijd, proberen, proberen en maar hopen dat iets aanslaat!

nanske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 19:22

Hartelijk dank voor jullie reacties...
We gaan het zeker toch eens overwegen om glucosamine te geven.
Hij heeft idd ook last van een zekere kreupelheid, als je gaat wandelen met hem, dan zie je sommige mensen kijken: ocharme dat paard mankt!! Maar dat is nu eenmaal zijn manier van stappen na de operatie.
Wat wij ook vreemd vinden, voor de operatie was hij superbraaf, en nu sinds een tijdje is hij enorm gestresseerd, gisteren heeft hij nog gesteigerd tijdens het rijden, en achterover gevallen...
Dat deed hij voordien niet!
Hij staat ook dikwijls helemaal int zweet zonder inspanning, gewoon van zich optejagen.
We weten even niet goed wat te doen...
Gaan we verder met hem, of gaat hij ons er elke keer afgooien...

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:42

Verplaatst MD --> BEH.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:17

Na veel onderzoek naar alle middelen (lees:me rot gegoogled) dacht ik in eerste instantie dat Cortaflex niet de beste was. Maar ik heb me erin verdiept en kom hierop terug omdat Cortaflex de (bewezen door wetenschappelijk onderzoek) enige is waarvan de opbouw van het ingredienten daar kan komen waar het nodig is, namelijk in de gewrichten. Uiteraard haal je de artrose niet weg maar je kan het ermee afremmen. Mijn paard reageert er erg goed op en loopt nu 100% zuiver. Ook heeft hij beslag met silliconen gehad. Nu het zo goed gaat staat hij op Equilibrium ijzers zonder silliconen en dat gaat super.