rare kreupelheid achter

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

inkepink

rare kreupelheid achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 17:38

aangezien meer mensen meer weten dan 1 zet ik hier toch maar eens mijn vraag neer.

sinds enige tijd heb ik een merrie op stal die ontzettend braaf is maar voor ze bij mij kwam 3 jaar niet gereden is geweest.
De eerste weken ging alles perfect, rustig het werk iets opgebouwd tot nu een goed half uur stappen draven en beide kanten een galopje. (niet alleen rijden maar 2x per week longeren en 2x rijden)

Tot zaterdag.......in stap niets te zien, in draf duidelijk onregelmatig vanuit de achterhand.
Gelijk gestopt natuurlijk en alle benen goed gecontroleerd, gekoeld en bekeken, nergens een warme of gevoelige plek te bekennen. Ook de voetjes gecheckt, nergens reactie.

iemand ideeen wat dit kan zijn?????

Mocht ze morgen (maandag dus) nog zo duidelijk kreupel zijn laat ik de DA even naar haar kijken maar wie weet herkent iemand het en hebben jullie tips

Sammie

Re: rare kreupelheid achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:22

Vocht inde knie? Voel je daar warmte of is het daar iets dikker?
Verder kan het ook in de sprong zitten of in de heup Lachen

Ik zou gewoon de da even laten komen, dat zijn altijd lastige plekken Lachen

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 19:34

knie, heup, sprong heb ik allemaal gecontroleerd zijn niet warm of gevuld vandaar dat ik het zo'n rare kreupelheid vind.
zat al te denken aan misschien spierpijn???al had ze dat dan al wel eerder moeten hebben toch?

_Iriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 07:54

Het kan ook uit de rug komen.?! Sigaar

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:01

Mijn paardje was ook ineens kreupel aan de achterhand, na twee weken boxrust en stappen liep ze redelijk nog wel wat onregelmatig. Toen ben ik naar de Da gegaan en die heeft foto's genomen en toen bleek ze hoefkatrol te hebben in haar re voorbeen. Dus ik zou zeker even foto's laten nemen

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:04

Lorri schreef:
Mijn paardje was ook ineens kreupel aan de achterhand, na twee weken boxrust en stappen liep ze redelijk nog wel wat onregelmatig. Toen ben ik naar de Da gegaan en die heeft foto's genomen en toen bleek ze hoefkatrol te hebben in haar re voorbeen. Dus ik zou zeker even foto's laten nemen

Het paard van de TS is achter kreupel. HKO achter hoor je toch niet zoveel?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:08

Nee, maar het bestaat wel degelijk Ja Heb van 2 gevallen al gehoord/gezien.

(btw, dit is een oud topic Clown )

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 15:48

zal toch maar even weer zelf reageren: ze loopt zo nu en dan nog niet helemaal 100% maar dit zijn dan 3 of 4 passen draf als ze net van stal komt. De DA kon eigenlijk niets vinden, het lijkt ook echt uit de heup weg te komen, DA vermoed dat de natuurlijke dekking toch wat ruw gegaan is. Heb toch maar een fysio gebeld deze komt door de vakantie pas deze week..

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:51

De mijne liep eerst ook achter kreupel, dat kwam omdat ze haar voorbeen ontzag. Ze liep namelijk helemaal niet kreupel voor ook nog nooit iets gezien aan haar voorbeen.

HKO aan de achterbeen hoor je bijna nooit nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:48

Moderatoropmerking:
Dit is een oud topic, Iris, zou je in het vervolg erop willen letten of jouw bijdrage ook echt een zinvolle aanvulling is op een dergelijk oud topic? Vanwege de reacties laat ik dit topic toch maar open, tenzij de TS aangeeft dat het niet meer relevant is.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 17:19

ik zou nog erg blij zijn met eventuele tips aangezien vandaag de fysio ook niet echt wat kon vinden, wel zat ze wat vast in de achterhand maar verder niet.
Morgen kan ik pas bekijken of de behandeling enigszins effect heeft gehad of niet

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:43

Ik ben erg benieuwd naar het verloop van de rare kreupelheid.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:28

Ik lees net dit topic en heb toch nog een vraagje.
Waarom heeft de merrie eerder 3 jaar stil gestaan.
Misschien negatief gedacht maar kan het niet zijn dat dat toendertijd om dezelfde reden gedaan is?
Bij mij op stal staat nu ook een merrie met een vage kreupelheid links achter.
Ook door de medische molen geweest en nog steeds geen diagnose.
Het advies is nu bij haar 1 jaar weide gang en dan maar eens kijken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:33

Mijn merrie is ook om vage reden onregelmatig. Linksachter beweegt ze duidelijk korter en moeizamer. Osteopaat kon niet echt iets vinden, ze zat licht vast achter in de bekken. Je ziet het het duidelijkst wanneer je in een wat zwaardere bak loopt en wanneer je op de rechterhand rijdt. Maar ze heeft geen pijn, het is niet warm oid. Ik denk dat het bij mij nou komt doordat ze nog scheef is. Ik hoop dat het met recht richten (grotendeels) verholpen zal worden, maar vooralsnog zet ik haar niet stil zoals eerder wordt geopperd. Zij heeft ook een aantal jaar stil gestaan (niet om die reden, werd gewoon niks mee gedaan) en het probleem is niet van later.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:35

Wat doet en kan een osteopaat eigenlijk?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:38

http://www.icreo.com/Nederl/wat-is.htm
De link van icreo met wat het inhoudt, als je een osteopaat zoekt, zou ik het altijd via de lijst zoeken van icreo, dan weet je zeker dat je een goede hebt Ja

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 12:00

Aukelizzy schreef:
Ik lees net dit topic en heb toch nog een vraagje.
Waarom heeft de merrie eerder 3 jaar stil gestaan.
Misschien negatief gedacht maar kan het niet zijn dat dat toendertijd om dezelfde reden gedaan is?
Bij mij op stal staat nu ook een merrie met een vage kreupelheid links achter.
Ook door de medische molen geweest en nog steeds geen diagnose.
Het advies is nu bij haar 1 jaar weide gang en dan maar eens kijken.

de merrie heeft eerder 3 jaar stil gestaan omdat zij verkocht was aan een fokker die alleen met haar wilde fokken en verder niets, helaas werd zij daar niet drachtig (te veel stress waarschijnlijk omdat zij alleen is opgegroeid en niet gewend is aan een merriegroep van 15 en hierdoor het ***letje van de groep was) Nu is ze aan ons verkocht, inmiddels wel drachtig

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:14

hoe oud is de merrie eigenlijk? ben het wel eens met aukelizzy, waarom is de merrie toen aan die fokker verkocht? missch was er toen al wat aan de hand. heel vaak worden paarden waar wat aan mankeert verkocht aan een fokker. omdat ze voor het rijden niet meer gebruikt kunnen worden. heb je haar laten keuren toen je haar kocht? hou er rekening mee dat dit paard missch een verborgen gebrek heeft. paarden met een verborgen gebrek die niet gereden worden zie je niks aan, zodra ze aan het werk worden gezet komt het gebrek boven....was het ook een redelijk laag bedrag waar je haar voor gekocht hebt??

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 12:20

tyara1 schreef:
hoe oud is de merrie eigenlijk? ben het wel eens met aukelizzy, waarom is de merrie toen aan die fokker verkocht? missch was er toen al wat aan de hand. heel vaak worden paarden waar wat aan mankeert verkocht aan een fokker. omdat ze voor het rijden niet meer gebruikt kunnen worden. heb je haar laten keuren toen je haar kocht? hou er rekening mee dat dit paard missch een verborgen gebrek heeft. paarden met een verborgen gebrek die niet gereden worden zie je niks aan, zodra ze aan het werk worden gezet komt het gebrek boven....was het ook een redelijk laag bedrag waar je haar voor gekocht hebt??

de merrie is 12 en heeft voor ze verkocht werd aan de fokker altijd zowel onder het zadel als aangespannen gewerkt. De reden dat ze aan de fokker werd verkocht was dat de toenmalige eigenaren liever een paard met een wat makkelijker karakter wilden (madam is nogal euhm typisch zeg maar) Deze mensen hebben toen van die fokker een ruin gekocht en de merrie 'ingeruild'
De prijs die wij voor haar hebben betaald was normaal te noemen voor een merensmerrie met goede papieren en ja ze is klinisch gekeurd (in frankrijk)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:36

in frankrijk??

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 15:35

tyara1 schreef:
in frankrijk??

jup, want daar komt ze vandaan. Voor ze op transport naar nederland gekomen is is ze daar eerst gekeurd

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:53

oh zo, dus je was niet bij de keuring zelf....nou ik hoop voor je dat alles weer goed komt!! succes!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 20:55

gister en vandaag weer lekker rustig gereden en jahoe niks aan de hand! Dus wat het nu is of geweest is? geen idee

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:53

Je ziet ook wel eens peesblessure's op de achterpootjes.
Hoeft geen verdikkingen danwel verwarminingen te geven bij een peesblessure.
Scannen geeft je dan 100% zekerheid.