Wat is invloed hoefkatrol op prijs?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Wat is invloed hoefkatrol op prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 19:54

Hoi,

Ik heb even een theoretische vraag, ik hoop dat dit de goede plaats is om het te posten.
Stel je hebt een paard die normaal ongeveer 2750 euro op zou kunnen brengen (prijs gebaseerd op afstamming, exterieur, wat hij al kan, etc.)
Stel nou dat dit paard verder goed is, maar wel een 2 tje heeft voor hoefkatrol op beide voorbenen?
Een 2tje is nog niet zo erg, maar is toch al een licht risico. In hoeverre zou je die prijs dan naar beneden moeten halen?
Aan de ene kant heb ik zoiets van; 2 is nog niet zo erg, en als je niet rontgenologisch had gekeurd had je het niet geweten, dus kan de prijs hetzelfde blijven. Aan de andere kant is het toch een verhoogd risico. Zou de prijs dan bijvoorbeeld 2000 worden?

Nogmaals, dit is puur theoretisch, ik zit niet met een dergelijke kwestie, heb geen paard met hoefkatrol en heb ook geen paard die ik wil verkopen, maar ik haal dit even aan omdat ik wil weten wat voor invloed het kan hebben op de prijs.
Misschien dat de kenners hier er iets zinnigs over kunnen zeggen.

Ik ben benieuwd Lachen

pink_lady

Re: Wat is invloed hoefkatrol op prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:08

Ik zou het eerlijk bijvertellen.... Uiteindelijk komen de nieuwe kopers er toch wel achter.
De eventuele kopers kunnen dan zelf een nieuw bod uitbrengen of alsnog van de koop afzien. En het nieuwe bod zou je over na kunnen denken of je het redelijk vindt of niet.
Ik neem aan dat jij ook niet belazerd zou willen worden Knipoog

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:48

Hangt ervan af wat het gebruiksdoel gaat worden van het paard. Als het een sportpaard is boven de 10 jaar, dan zeg ik geen probleem.
Als het een jong paard is dan weet je nog niet of hij er last van gaat krijgen.
Als ze ouder worden, worden de hoefkatrolfoto's niet slechter is mij verteld door mijn paardendierenarts.
Met een 2-tje kun je je paard prima verkopen, 3 of 4 wordt het heel lastig.
Ik ken een paard die hoefkatrol 3 naar 4 heeft en alles gewoon kan (sport, dressur en springen op M niveau)

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:20

Ongeacht of een paard met een 2-tje op de hoefkatrol verkocht wordt voor de sport of recreatief zou ik altijd melden bij verkoop dat het paard dit heeft. De koper kan dan zelf uitmaken of hij het risico wil nemen.

Er zijn heel veel paarden die een 2-tje hebben en hun hele leven probleemloos lopen in de sport. De prijs zal inderdaad zakken bij een dergelijke constatering. Het ligt er dan wel aan of je met een jong onbeleerd dier te maken hebt of met een ervaren Z-paard. Een jong onbeleerd dier met een aantekening op de foto's zou ik persoonlijk niet kopen.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:35

Met een 1 of 2 krijg je nog geen bemerking hoor... Pas als je een 3 of 4 hebt heb je een probleem. Een 2 is gewoon goedgekeurd (anders zouden er wel heel veel paarden afgekeurd worden vrees ik Bloos )

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:36

Ik denk dat het idd om een jong paard gaat omdat er staat..

Citaat:
..wat hij al kan..

Aangezien we verder helemaal niks over dat paard weten, is het ook moeilijk te beoordelen.
Wat je zelf al zegt is het niet te weten waren gekomen bij geen RX keuring.. als het paard klinisch goed is zou ik er niet zo moeilijk over doen. Er zijn zoveel paarden die niet 100% goed zijn op de foto die toch topsport beoefenen. Tuurlijk had ik het als koper wel willen weten, dat toch een punt om rekening mee te houden mbt beweging en been-/hoefstand.

En heel eerlijk.. 9 van de 10 x laat men een paard in deze prijsklasse niet op de foto zetten..
Dus wil je een schoon geweten hebben zou ik het zeker wel vermelden bij de verkoop, evt in overleg met de foto's erbij.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:45

TICKELS schreef:
Hangt ervan af wat het gebruiksdoel gaat worden van het paard. Als het een sportpaard is boven de 10 jaar, dan zeg ik geen probleem.
Als het een jong paard is dan weet je nog niet of hij er last van gaat krijgen.
Als ze ouder worden, worden de hoefkatrolfoto's niet slechter is mij verteld door mijn paardendierenarts.
Met een 2-tje kun je je paard prima verkopen, 3 of 4 wordt het heel lastig.
Ik ken een paard die hoefkatrol 3 naar 4 heeft en alles gewoon kan (sport, dressur en springen op M niveau)

Ik weet dat dit niet vaak voorkomt, maar wij hadden tot enkele jaren geleden een paardje op stal van rond de 15 jaar die ineens ging kreupelen en dat ging alleen maar slechter. Uiteindelijk bleek dat t paard hoefkatrolontsteking had, klasse 3-4.
Paard is voor erg weinig weer verkocht naar handelaar.
Dat kan ook gebeuren. Komt niet vaak voor, maar gebeurd wél.