Onregelmatig op harde volte, dunne zolen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Onregelmatig op harde volte, dunne zolen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 21:06

Mijn merrie liep pas op beide kanten onregelmatig op de harde volte.
Ze was toen ook kortgeleden beslagen, dus ik heb de hoefsmid gevraagd of het daaraan kon liggen.
Volgens hem had ze een wat dunne zool en zou dat gevoelig kunnen zijn op harde bodem.

Ik heb dus even voorzichtig gedaan en alleen op zachte grond gereden.
Vandaag heb ik weer gekeken met de hoefsmid erbij en nu liep ze de ene kant om zuiver, en de andere kant om nog onregelmatig.
De zool van haar ene voet voelde nog iets dun aan, van de andere voet niet.
De hoefsmid adviseerde me om nog even voorzichtig te doen en over 2 weken opnieuw te kijken.
Evt. zou hij dan wat aan het beslag aan kunnen passen.

Stel dat het nou niet verbetert...
Wat zouden dan andere mogelijke oorzaken kunnen zijn van dit onregelmatig lopen?
En hoe zou het dan te verklaren zijn dat ze eerst op 2 kanten slecht liep en nu nog op 1 kant?
Zou het dan zinvol zijn om foto's te laten maken?
En welke mogelijkheden zijn er voor beslag als het echt om gevoelige dunne zolen zou gaan en niet om een ander beenprobleem?

En zouden jullie eerst voor beslag aanpassen gaan om te kijken of dat verbetering geeft of zouden jullie eerst verder gaan zoeken (dus foto's laten maken)?

Arabesk

Re: Onregelmatig op harde volte, dunne zolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:18

dunne zolen zijn niet de oorzaak: een verzwakte witte lijn echter wel waardoor het hoefbeen op de zool gaat drukken. Deze gaat ontsteken en dát geeft gevoeligheid. Al zou de zool 10 cm dik zijn. Onder het gewicht van een paard wordt eenvoudig weg ál het weefsel onder het hoefbeen geplet.

Daarom moet het hoefbeen in de hoornschoen hángen en dat kan alleen als de witte lijn stevig en gezond is.

Sluit ook HKO niet uit als oorzaak, het beeld lijkt er wel een beetje op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 06:31

Arabesk schreef:
dunne zolen zijn niet de oorzaak: een verzwakte witte lijn echter wel waardoor het hoefbeen op de zool gaat drukken. Deze gaat ontsteken en dát geeft gevoeligheid. Al zou de zool 10 cm dik zijn. Onder het gewicht van een paard wordt eenvoudig weg ál het weefsel onder het hoefbeen geplet.

Daarom moet het hoefbeen in de hoornschoen hángen en dat kan alleen als de witte lijn stevig en gezond is.

bedankt voor je reaktie!
en wat zou je daar aan/tegen kunnen doen?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:23

Ik zou zowiezo fotos laten maken om hko uit te sluiten. Zolang er geen daadwerkelijke oorzaak bekend is, lijkt het mij niet handig om dingen aan de hoef te gaan veranderen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 12:25

Bedankt voor je tips en pm! Knipoog

Ik wacht het nog weer even 2 weken af op advies van de hoefsmid, mocht het dan niet goed zijn ga ik foto's laten maken.
Tot die tijd laat ik niks aan het beslag doen...