Vervelend met achterhoeven aanraken! Wat nu?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiimberliiee

Vervelend met achterhoeven aanraken! Wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 13:44

Hallo...

Het gaat om een oude dame van 27 jaar oud.

Afbeelding

Daphne, duits rijpaard.

Ik verzorg haar, die man heeft haar al een aantal jaren maar niet vanaf veulen.
Op een dag (toen ik er nog niet geboren was) ging de 1ste eigenaar haar uit de wei halen.
Ze schrok ergens van en ze viel.
BOEM! Zo op een hard houten paaltje.
Dat paaltje ging haar been in. (ongeveer bij haar lies)
Dat is allemaal goed gekomen. En die man waar ze nu is, is heel goed voor haar Maar nu komt het.
Ze laat je niet aan haar achter benen komen.
Zelfs de hoefsmid en de dierenarts hebben het opgegeven, ook is de hoefsmid een keer heel hard getrapt door haar omdat ze zo bang is.
Zelfs een praam werkt niet!
Ik weet het niet meer. Ik vind het zo zielig
Laatst moesten we haar hoeven knippen.
En toen moest ik die praam vasthouden!
En die man die deed haar achterhoeven met een hamer en een bijtel (de randjes, want ze laat haar voet niet opgepakt worden)
Dus ik vroeg, meneer, hoe krabt u haar achterhoeven dan uit?
Nou dat was dus een domme vraag van mij.
Nooit dus. Haar hoeven zijn nog NOOOIT uitgekrabt.

Dan zou je toch denken dat ze dan kreupel enzo moet zijn. Maar dat is ze niet!
Als iemand hier iets over te melden heeft of misschien een oplossing hoe we haar hiervanaf kunnen helpen (ze is namelijk al oud)
zou ik het SUPER fijn vinden als iemand er iets over te zeggen heeft! Al is het maar iets kleins!!

Anoniem

Re: Vervelend met achterhoeven aanraken! Wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:46

Misschien de volgende keer voor het bekappen even Tranqigel toedienen, maar dat weet de dierenarts ook wel.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:48

oeffenen oeffenen...Tijdens het poetsen gewoon eventjes aan raken en verder poetsen...even met je hand lans het been...en verder poetsen verder geen aandacht aan schenken of anders doen.... Zelf nuchter blijven en geen paniek saaien.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 17:57

Oke, maar ze heeft geen hoefijzers, dat is juist het probleem, want haar hoeven meoten 'geslepen' worden.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:01

Hoeven moet geslepen worden?
Leg eens uit.

Als deze dame van mij was dan zou ik haar achterbenen lekker met rust laten, mijn oude ruin (30 jaar) wil zijn achterbenen ook niet meer zo graag optillen en waarom zou ik hem dan gaan storen.
Bij de smid zou ik haar een lichte verdoving geven zodat ze het gevecht niet meer aan hoeft.

Maar ik heb een enorme zwak voor oudere, mens en dier en vind niet dat je die nog iets moet opleggen Haha!

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 14:48

Met geslepen beodle ik dat... uhhmmm..

De hoeven moeten aan de buitenrand met een vijl geslepen worden anders krijg je scheuren enzo..

Gewoon de hoeven weer netjes maken zeg maar.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:50

Ik ben het wel met Zahlina eens, het enige wat je zou kunnen proberen is om de achterbenen af te spuiten zodat ze went aan het feit dat dat been 'aangeraakt' wordt.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:57

Het is natuurlijk ook geen leuke ervaring als er alleen aan haar achterbenen wordt gezeten als de dierenarts of de hoefsmid er is. Probeer het aanraken (en later mssn optillen) te associëren met iets leuks: poetsen, een appel,... Gewoon oefenen en je niet te druk maken als het niet lukt. Volgende keer weer een kans.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 19:36

Oke, bedankt voor al jullie tips, ik merk dat het wel iets werkt, af en toe aanraken. Ze laat me hem nu al optillen, voor een paar sec. maar dan niet meer. dan moet ik wel op gaan passen dat ze me niet per ongeluk in mijn gezicht trapt.

Ze begint helemaal te trillen. Het lijkt net alsof ze doodsbang is.
En dan vind ik het zo zielig om verder te gaan emt het oefenen.

Eline25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:59

Ja, dat kan ik me voorstellen dat je dat zielig vindt! Tja, dat is ook echt lastig met zo'n oude dame. Dan hebben ze al genoeg aan zichzelf en dan ook nog al die nieuwe, enge dingen op hun oude dag.... Ik zou me iig geen zorgen maken dat je de hoeven niet kunt uitkrabben. Ze heeft het immers al 27 jaar zo gered! De hoeven van mijn paard waren ook nog nooit uitgekrabt toen ik hem kreeg, en hij loopt als een kievit!

Heb je al overwegen om het met clickertraining te proberen? Zo heb ik mijn paard geleerd voetjes geven, want die was ook heel bang. Maar hij was bang omdat hij het gewoon niet kende, zo'n gek mens aan zijn benen, en jouw paard heeft echt een trauma opgelopen. Da's wel even andere koek natuurlijk. Dus het zal wel veel trainingssessie kosten maar misschien werkt het... Ik heb zelf mijn paard de achterhoeven leren optillen met behulp van een zweepje (niet om mee te slaan natuurlijk), omdat hij ook weleens trapte, en ik zuinig op mijn gezicht ben. Je zou met jouw paard kunnen beginnen met het aaien van een achterbeen met het zweepje en dan click en snoepje. Dat zou ik volhouden totdat je merkt dat ze zich geen zorgen meer maakt over die zweep die haar benen aait, en zich verheugt op het snoepje. Daarna kun je beginnen met zachtjes tikken boven de hoef met commando 'voet' erbij. Als je aan haar ogen ziet dat ze ook maar overweegt om heel misschien haar voet op te tillen: meteen click en snoepje! Dat steeds langer rekken tot ze echt haar voet even optilt. Als ze niet reageert op het tikken, kan je haar ook kriebelen met dat pluimpje, zoals een vlieg. Ze kan een vlieg tenslotte ook voelen! In geen geval harder tikken, dan kruipt ze waarschijnlijk alleen maar meer in haar schulp. Uiteindelijk kun je beginnen met haar aan te tikken met je vinger, en dan haar hoef heel even vast te houden als ze hem optilt. Meteen weer click en snoepje! En zo verder... Ik zou met zo'n oud paard de trainingssessies heel kort houden, max 5 minuten per been. Beter vaker op een dag heel kort, dan soms oefenen en dan meteen lang....

Ik heb de neiging om met zo'n oud paard te zeggen, joh laat lekker zitten, maar zoals charr-gwen al zei is het ook niet leuk voor haar als de dierenarts of hoefsmid elke keer zo eng voor haar is... Nou succes zeg! Laat je ons weten hoe het vordert? ben heel benieuwd! Pling

Eline25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:00

Wat een schatje trouwens! Ja Leuk dat je haar foto erbij hebt gezet!

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 12:50

ja het is mijn verzorgpony... paard eigenlijk Tong uitsteken

Hij heeft van de hoefsmid geleerd hoe je het moet doen.. dus de hoefsmid hoeft niet te komen... Maar die man heeft geen geduld :S

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:03

Jemig, ik ken het probleem...
Maar de aanhouder wint, ik zou toch proberen om veel aan haar benen te zitten en aan haar hoeven. Daarna zou ik de hoef voorzichtig op de punt neerzetten en dan proberen uit te krabben.
Daarna langzaam proberen om de hoef iets op te tillen, hoeft maar heel even en maar heel iets.
Neem de tijd! Als je al zover gekomen bent, komt het vast helemaal goed Knipoog