Merrie glijdt vaak uit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

L4A

Merrie glijdt vaak uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 17:27

Mijn merrie 'glijdt' als het ware heel vaak uit op haar hoeven. Ze heeft net nieuwe hoeven, maar daarvoor had ze het ook al. Ze houdt zich wel op de been, maar laat mij altijd wel erg schrikken. Weet iemand wat dit kan zijn? Ik ben namelijk elke keer doodsbang dat ze valt. En het wordt steeds gekker. Ook heeft ze als het ware klontjes bij haar sokken, die doen pijn en ik smeer ze ook in met uierzalf zodat het snel geneest, kan dit misschien de oorzaak zijn?

Ook tijdens het draven en galopperen wordt ze soms wat agressief, ik denk dat dat komt omdat het misschien pijn doet o.i.d.

K_im

Re: Merrie glijdt vaak uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:29

Hmm zoveel verstand heb ik er niet van, maar kan het geen mok zijn?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:30

Klontjes klinkt idd als droge mok,uierzalf zal daar niet zo heel erg veel aan verbeteren, gebruik dan eerder calendulan, zinkzalf of gewoon mokzalf daarvoor.

Dat uitglijden is niet prettig en zelfs gevaarlijk. Loopt ze ook stijver de laatste tijd?
En heeft ze ijzers?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:32

Nieuw hoeven? Dat is knap..
Die klonten in haar sokken is dat niet oud uierzalf?
Zou ff een da er na laten kijken,miss is het dan eenvoudig op te lossen.

Hou oud is ze??

L4A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 17:33

Sorry, moet nieuwe ijzers zijn, foutje. Maar ik zal er anders wel even foto's van maken.

@ Crossmonster: Nee, ze loopt niet bepaald stijf. Ik zal morgen nog eens kijken, want ze staat nu op stal te genieten van haar maaltijd.

@ Dav: Ze is btw 10 jaar oud, en de uierzalf kan niet te oud zijn want die is pas nieuw. Vind het wel sneu voor haar namelijk. Ach gut
Laatst bijgewerkt door L4A op 08-06-08 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:36

Ijzers zijn nieuw juist minder glad.. omdat dan de nagels nog uitsteken.. vind het vreemd dat ze uitglijd dan ..

En was de sokken eens goed met betadine, goed afdrogen en even goed bekijken wat ze daar heeft ,mok of gewoon vuil.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:36

Wat zegt je hoefsmid over het glijden?
Laat haar verder nakijken door een DA voor die "klontjes". En een fysio voor de rest.
Lichaamsbeheersing en beter op de benen blijven kan je verder stimuleren met TTEAM oefeningen. In het boek Gedrag en training van paarden van Linda Tellington-Jones staan alle oefeningen beschreven.

L4A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 18:12

Afbeelding

Ze lijkt er btw ook last van te hebben, want vanmiddag zat iemand eraan en trapte ze gelijk naar diegene. De hoefsmid heeft er ook niks over gezegd ofzo. *zucht intussen, want heeft Tjitske net gewassen en ziet op de foto alweer allemaal stofdeeltjes in haar sokken*

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:22

Het kan aan de ondergrond liggen waarop je paard loopt met ijzers, (was een van de redenen voor mij om over te gaan op ijzerloos) je zou kunnen kijken op welke ondergrond ze het doet, vooral betonvloeren zijn net ijsbanen voor ijzerpaardjes.

Het lijkt mij een flink uitgegroeide zwilwrat (heet het daar ook zwilwrat trouwens??) te zijn, mijn paard heeft daar ook altijd veel last van dus houd ik hem kort (is overigens ook een Fries) en zorg dat ik de droge velletjes die daarvandaan komen goed uit de sok borstel en daarna insmeren met Cowboy Magic of olie, dat het niet meer droog wordt.

L4A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 18:24

Oke, dankje! Ik zal eens kijken of het helpt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:32

Dit lijkt mij inderdaad een fors uitgegroeid spoortje (benaming voor het zwilwat-achtige verschijnsel op die plek)Heeft dus niks te maken met uitglijden.
Hoe hoger een paard in het bloed staat, hoe minder ontwikkeld deze overblijfselen uit de oertijd zijn. Bij een Fries zijn ze vaak duidelijk aanwezig.
Wanneer glijdt het paard uit, kun je daar wat over vertellen?
Met net nieuwe ijzers valt glijden inderdaad vaak reuze mee, als ijzers meer zijn gesleten worden ze automatisch ook gladder.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:36

suleilitha schreef:
Dit lijkt mij inderdaad een fors uitgegroeid spoortje (benaming voor het zwilwat-achtige verschijnsel op die plek)Heeft dus niks te maken met uitglijden.
Hoe hoger een paard in het bloed staat, hoe minder ontwikkeld deze overblijfselen uit de oertijd zijn. Bij een Fries zijn ze vaak duidelijk aanwezig.
Wanneer glijdt het paard uit, kun je daar wat over vertellen?
Met net nieuwe ijzers valt glijden inderdaad vaak reuze mee, als ijzers meer zijn gesleten worden ze automatisch ook gladder.

Bedankt!! Zat me hier al op te vreten dat ik niet op de juiste benaming kon komen hihihi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:38

Geen dank, Breghje.
TS, die spoortjes zijn dood materiaal. Als je wilt kun je er best wat vanaf halen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 03:00

Idd dat is een uit de kluiten gewassen spoor.
Niet zelf gaan knippen, hij is niet geheel dood, er zit zeker wel leven in.
Net als bij de zwilwratten. Een hoefsmid kan ze heel netjes bijwerken, of vraag iemand anders met een beetje kennis, dit te doen. Ze kunnenn er idd last van hebben als ze zo groot zijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:34

Uitglijden is één van de belangrijkste oorzaken van veel blessureleed.
De oorzaak ligt eigenlijk altijd bij de ondergrond waarop het paard loopt.
Het is van groot belang om ervoor te zorgen dat je paard niet meer uitglijdt.
Daarvoor zijn twee remedies:
1) zorgen dat de ondergrond waarop het paard loopt niet meer glad is.
2) het paard stapje voor stapje begeleiden over gladde ondergrond, waarbij je het paard echt ministapjes laat maken. Zeker bochten op gladde ondergrond áltijd op die manier laten maken.

Betonnen vloeren en klinkers zijn meestal een groot drama mbt glijden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:22

Aimee schreef:
Uitglijden is één van de belangrijkste oorzaken van veel blessureleed.
De oorzaak ligt eigenlijk altijd bij de ondergrond waarop het paard loopt.

Slechts gedeeltelijk. Veel paarden hebben door weinig vrije beweging/weidegang of een wei zonder "gevaren" nooit geleerd om op te letten hoe ze hun voeten moeten neerzetten en hun lijf moeten gebruiken en waar welk deel zich bevindt.
Ook onder het zadel wordt het dan moeilijk om op de been te blijven zodra de ondergrond niet optimaal is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:27

tamary schreef:
Slechts gedeeltelijk. Veel paarden hebben door weinig vrije beweging/weidegang of een wei zonder "gevaren" nooit geleerd om op te letten hoe ze hun voeten moeten neerzetten en hun lijf moeten gebruiken en waar welk deel zich bevindt.
Ook onder het zadel wordt het dan moeilijk om op de been te blijven zodra de ondergrond niet optimaal is.

Sorry, maar ik ben niet van dit soort 'geloven'.
Onder het zadel is het sowieso van belang dat de ondergrond goed is, omdat je je paard belast. Belaste beweging op slechte ondergrond geeft altijd blessurerisico. Zeker als het (jonge) paard nog niet helemaal in balans loopt.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:50

Glijdt je paard alleen uit op harde ondergrond, of ook op zachte? Als ze uitglijdt op harde ondergrond kunnen widiapuntjes op de ijzers nog wel eens helpen. Als ze ook uitglijdt op zachte ondergrond lijkt het mij meer een balans probleem.