Peesblessure en rijden met stiften op gras

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Peesblessure en rijden met stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 18:31

Mijn paard heeft 2 maal een peesblessure gehad in het rechter achterbeen.
Ze is sinds ruim een half jaar (lees 8 maanden) weer helemaal genezen en we zijn nu toch eigenlijk wel weer op het punt belandt dat we wedstrijden willen gaan rijden.

En daar ligt dus een beetje mijn probleem.

Kan het kwaad om met stiften te rijden na een peesblessure???
Zijn er andere mogelijkheden??

Ik wil graag weer starten, maar als er door het rijden met stiften echt duidelijke nadelen zijn voor de pees, dan laat ik het van de zomer nog maar even overgaan.

Dan gaan we gewoon binnen pas weer starten.

Iig alvast bedankt voor jullie adviezen

Raja

Re: Peesblessure en rijden met stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 10:53

kan echt niemand mij hier tips over geven???
Dat lijkt me toch sterk.....

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:56

Ik zou het voor de zekerheid niet doen.
Waarom start je niet op zand Lachen ? Er zijn diverse plaatsen in Nederland waar ze super mooie wedstrijden rijden op zandbanen ! Als het indoor seizoen weer begint zou ik vooraf navraag doen over de bodem. Als deze super zwaar is zou ik het risico niet nemen.
Je bent vast en zeker van ver gekomen voor ze weer goed was. Dan zou ik het risico niet nemen.
Laatst bijgewerkt door Simba_ op 04-06-08 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:56

Bij een harde bodem moet je oppassen met het gebruik van stiften. Deze drukken hard op het achterste deel van de voet terwijl de bodem absoluut niet veert. Zonder stiften is de bodem vaak te glad als je buitenrijdt (wedstrijden). als je paard een peesblessure heeft gehad moet je opletten met zware bodems. Het ligt dus aan het terrein waar je gaat rijden.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:57

Ik doe het niet... Ik wil het risico gewoon niet nemen dat hij een keer draait op het achterbeen en dat door de stiften zijn been vast blijft staan en dat daardoor de pees weer scheurt. Ik start hem dus alleen op zandbodem.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:00

waarom ik nog niet op zand wil starten, is omdat ik dan naar ander terrein moet.
De desbetreffende wedstrijd is op eigen terrein.
Zou ik dan Nooit meer op gras kunnen starten???

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:03

Vraag het anders nog eens aan je DA. Het is en blijft natuurlijk je eigen keuze. Ik wil zelf gewoon geen risico meer lopen dat ik er weer anderhalf jaar naast moet wandelen...

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:04

Ik heb even je profiel doorgelezen en je paard is genezen verklaard en hij staat onder behandeling (nog steeds?) wat zegt de behandelaar over het gebruik van stiften op de grasbodem?

Ik vind het lastig want ik heb het nooit bij de hand gehad maar ik kan me voorstellen dat het een extra risico voor hem is. Wellicht eerst aan laten sterken met het indoorseizoen en volgend jaar buiten starten? welk niveau rijdt je met haar?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:09

Ik zal het idd nog even navragen aan de fysio...
En ik zit er zelf erg aan te denken om idd pas het indoorseizoen weer te starten...
Dan nog maar een paar maandjes wachten...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:37

Ik zou dit seizoen pas indoor weer starten en eventueel volgend seizoen proberen met stiften.Dan is de pees denk ik wel weer wat sterkter.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:44

hoi.een paard bij mij op stal had juist stiften in omdat hij een peesblessure had,een aantal weken lang juist om de pees te ontlasten.op stal en in het land,en hij kon er daardoor beter mee lopen. maar op hard gras is het denk ik te veel risico,ook te zacht zand trouwens hoor! hoewel hij genezen is,zou ik voortaan extra voorzichtig met hem zijn ,en alleen rijden op een goede bodem.met stiften starten zou ik overleggen met de dierenarts,maar denk dat het voor hem geen goed idee is door het plotseling veranderen vd stand van zn voet.succes hoor,groetjes deess

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:51

het ligt er een beetje aan in welke pees de blessure heeft gezeten en in hoeverre de pees hersteld is.
zou het gewoon even overleggen met de desbetreffende Da of therapeut.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:26

Het is niet per definitie zo dat je met een herstelde peeblessure altijd voorzichtig moet blijven. het werk van mijn paard is er alleen maar zwaarder en diverser op geworden sindsdien en de peesblessure heeft nooit meer opgespeeld.

Ik ben alleen wel fanatiek met goede warming up & cooling down en veel stappen op de weg.

Hoe het met een achterbeen zit weet ik niet. Ik rij gewoon weer met stiften als dat nodig is.
Overigens rij ik ook vaak op gras zonder stiften. Als het niet extreem nat is gaat dat altijd prima.

Ik heb zelfs mijn eerste SGW training zonder stiften gereden terwijl het regende.Één klein uitgeleidertje gehad. Achter heb ik helemaal geen ijzers dus ook nooit stiften.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 06-06-08 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:31

Ik ben het een met pol013.

Mijn paard heeft twee verschillende peesblessures gehad en de laatste keer was het kantje boord. Dit is nu 14maanden geleden (diagnose). Ik dressuur, spring en rijd SGW met mijn paard en altijd met stiften. Wat je na een blessure nog kan, ik pees- en paardafhankelijk!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 10:23

bedankt voor al jullie adviezen!

Ik heb besloten dit seizoen nog niet te starten op gras.
Ik ga ook niet op uitwedstrijden nog (dat heeft te maken met het vertrouwen in mijn paard wat ik net weer een beetje terug heb)
Dus, ik start gewoon weer het indoor seizoen, thuis, in de bak Haha!

het was overigens een blessure in de tussenpees...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:11

Stiften zijn ook voor gezonde paarden een enorme belasting voor de pezen. Niet doen dus!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:18

Mirk heeft voor de peesblessure die ik met hem kreeg daarvoor ook een peesblessure gehad bij zijn vorige eigenaar en ik zette hem vaak op hele kleine stiften voor, om zo dat voorbeen niet te veel te ontlasten. Kan me voorstellen dat het achter iets 'enger' is (de keren dat mirk & ik glibberden kwam juist achter weg).
Ik denk da thet slim is om tijdens het outdoor weer te starten. Zo kan de pees nog beter herstellen en hoef je ook niet in angst te zitten dat je wat beschadigd Lachen

Succes weer in de ring!