Moet hij op ijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bucas

Moet hij op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 13:40

Hallo,

Ik rijd nu met mijn draver wedstrijden (springen) het is een E-pony dus 90 cm Knipoog. Maar zelf vind ik het wat eng op het gras want ben bang dat ik uitglijd... Omdat het met een draver iets anders gaat dan met een gewone pony. Maar iedereen zegt dat ik hem op ijzers moet zetten , alleen het mag niet van mijn ouders omdat het te duur is en omdat de hoefsmid ook zegt dat het in de B nog wel zonder kan. Maar ik ben gewoon een bangeschijter dat ik onderuit ga.. Wat moet ik doen? Iemand misschien ervaring met een draver in een parcour of ed?

Bucas

Re: Moet hij op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 17:27

Iemand?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:30

Een paard gaat zelf heel gauw voelen wat hij wel en niet kan doen op het gras. In het weiland kunnen ze ook alles.
Uiteraard moet het paard dan wel goed op zijn eigen benen lopen en niet op jouw leunen. Maar paarden kunnen dat naar mijn mening echt wel.
Als jouw paard verder geen ijzers nodig heeft zal ik het zeker niet doen, voor die paar keer op het gras.

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 18:41

MiniMouse schreef:
Een paard gaat zelf heel gauw voelen wat hij wel en niet kan doen op het gras. In het weiland kunnen ze ook alles.
Uiteraard moet het paard dan wel goed op zijn eigen benen lopen en niet op jouw leunen. Maar paarden kunnen dat naar mijn mening echt wel.
Als jouw paard verder geen ijzers nodig heeft zal ik het zeker niet doen, voor die paar keer op het gras.

Oke hij kan wel goed op eigen benen lopen.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:52

Ik denk niet dat je ijzers nodig hebt, als ik het zo hoor, en de reacties lees ben ik het daar wel mee eens.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:14

Nee die heb je niet nodig, kijk hier maar eens voor een lijst van sportprestaties van paarden zónder ijzers

http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/voorbeelden.htm

Lijst

Citaat:
Springpony Kimlight springt blootsvoets op ZZ niveau

Bianca Smies vertelt: Sinds 22 juli 1996 heb ik mijn pony Kimlight. In juni 97 ben ik begonnen met wedstrijden rijden in de klasse groen. Vanaf februari 98 ben ik in de klasse B gestart. Ik heb eind 2003 mijn laatste wedstrijd gestart bij de ponys, dit omdat ik 18 jaar was geworden, dan mag je niet meer bij de ponys starten, en ik kreeg een paard te rijden van de buren. In die jaren zijn we ZZ springen geworden met 9 winstpunten. En al deze wedstrijden zonder hoefijzers!

Afbeelding

En nu zul je misschien denken: Waarom zonder hoefijzers? Als je groen springt is dat zeker niet hoog en als je net begint sta je nog niet zo stil over de functie van ijzers en kalkoenen. En Kimlight leek er geen moeite mee te hebben om zonder te springen. Ook niet toen we in de hogere klassen kwamen. Wanneer het glad was van de regen dacht ze met me mee, ze werd gewoon wat voorzichtiger, maar weigeren deed ze eigenlijk niet. Ook al sprong je los in zand en daarna het parcours in gras, dan voelde ze dat goed aan en lette goed op. Ook echt uitglijden was er niet bij, ze stond stevig op de benen. Vaak genoeg hebben we barrages gewonnen, en vanaf de klasse L gaat dit om de snelste tijd.

Vanaf de tijd dat we wedstrijden reden, hebben we ons elk seizoen geklasseerd voor de Gelderse kampioenschappen. Een goede outdoor prestatie hiervan was in 99 in de klasse L te Hengelo. Daar werden we 5e van de 45 deelnemers en mochten door naar de Nederlandse kampioenschappen in Ermelo.

In 2004 hebben we nog meegedaan aan de tripalon in Laren. Dit is een soort cross, maar dan met losse hindernissen. Zon 8 kilometer door het bos met 15 hindernissen, waarvan er één een waterbak is. Maar eerst 's ochtends een dressuurproef op een net gekneusd maïsveld. Het veld was nat, mul, en op veel plaatsen glad. Maar Kimlight had hier geen moeite mee, daar stampte ze wel doorheen. Veel paarden, mét hoefijzers en kalkoenen, gleden heel erg. Op zon veld krijgen de kalkoenen ook geen grip. Een poosje later moesten we vertrekken voor de cross. We sprongen in de klasse L, dit was in dit geval een meter. De hele cross was geen probleem.

Misschien denk je nu na over het buiten rijden (buitenrit over/langs de weg), dat dan de hoeven snel slijten. Ik denk dat dat ook per paard/pony verschillend is. Ik reed Kimlight bijna altijd buiten wanneer we geen les hadden. En niet het bos is, maar echt langs de weg. We reden wel z'on 3 tot 4 keer in de week buiten. Maar zij heeft zulke goede hoeven, dat er geen sprake was van slijtage.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:17

Helemaal mee eens Arabesk. Kan prima zonder Ja

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 16:15

Maar het probleem met de mijne is.. hij is juist helemaal niet voorzichtig hij is zelfs een beetje lomp.. En he tis een draver dus de galop gaat wel wat anders he?..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:18

Bucas is geen Bianca Smies, beetje kortzichtig om te denken dat als er eentje Zz springt zonder ijzers, dat ieder paard en iedere ruiter dat dan kunnen. Verder is het zo dat ijzerloos niet voor elk paard opgaat.
Onze paarden zijn anders dan de voorouders. Een gedomesticeerd paard heeft andere voeten dan zijn voorvaders.
Verder raad ik het wel aan om een paard wat ook nog eens lomp is, vooral met springen op gras op kalkoenen te zetten. Veiligheid voor alles, in dit geval.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:17

suleilitha schreef:
Bucas is geen Bianca Smies, beetje kortzichtig om te denken dat als er eentje Zz springt zonder ijzers, dat ieder paard en iedere ruiter dat dan kunnen. Verder is het zo dat ijzerloos niet voor elk paard opgaat.
Onze paarden zijn anders dan de voorouders. Een gedomesticeerd paard heeft andere voeten dan zijn voorvaders.
Verder raad ik het wel aan om een paard wat ook nog eens lomp is, vooral met springen op gras op kalkoenen te zetten. Veiligheid voor alles, in dit geval.

Precies.

John Whitaker drinkt vaak 6 pilsjes voor hij de ring in gaat en wint dan ook...is niet voor iedereen aan te bevelen.

De voorouders, in het wild, hoefden niet 12 obstakels op een oppervlakte van 1500 vierkante meter te nemen, laat staan met iemand op zijn rug.

http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl/hoefijzers/hoefijzers.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:19

Precies, en zeker niet met een ruiter, zadel, hoofdstel...

Gave link heb je als onderschrift!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:21

ik zie trouwens wel een vrije hand met zweep erin....... heeft ze dat nodig om het paard tot springen te dwingen???? want paarden doen over het algemeen geen dingen waarvan ze denken dat het ze in gevaar brengt.........

en een Z parcours springen op een redelijk glad terrein is een behoorlijk risico lopen........ en ik kan me voorstellen dat een paard dan in de stop gaat.......

tenzij de ruiter de stop natuurlijk afstraft, dan zal een wel willend paard met een vergevingsgezind karakter best wel doorspringen tegen beter weten in

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:38

suleilitha schreef:

Troost je: wilde paarden bestaan al heel heel lang niet meer

Alles wat nu 'wild' rondloopt zijn opnieuw verwilderde voorheen gedomesticeerde paarden!

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:44

Huh? Ik dacht dat je als het nat is, juist sneller uitglijd met ijzers? ik dacht dat het op gras in de meeste gevallen beter is om zonder ijzers te laten grazen en rennen, omdat ze dan minder snel uitglijden.. Zeg ik nu iets doms, of begrijp ik de situatie gewoon niet? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:45

Je kunt een paard niet in één paardeleven laten verwilderen tot het net zo is als de voorouders. Laat je een gedomesticeerd paard los in de middle of no where, dan verongelukt ie. Verder heb ik nergens gesteld dat we in Nederland zowiezo nog wilde paarden hebben, nergens ter wereld trouwens. Je verdraait mijn woorden nu en tracht mij woorden in de mond te leggen die ik niet heb gezegd, en daar hou ik niet van, Arabesk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:45

Biebz95 schreef:
Huh? Ik dacht dat je als het nat is, juist sneller uitglijd met ijzers? ik dacht dat het op gras in de meeste gevallen beter is om zonder ijzers te laten grazen en rennen, omdat ze dan minder snel uitglijden.. Zeg ik nu iets doms, of begrijp ik de situatie gewoon niet? Bloos

Ijzers met gaten, zodat je proppen in kan draaien.

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:48

ooo, en dat is dus weer zodat je juist meer houvast hebt?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:48

Biebz95 schreef:

Ja... dan heb je dus ijzers waar je een soort van spikes in draait..
Ook wel genoemd: kalkoenen, proppen, stiften etc..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:49

Biebz95 schreef:

Hehe, je snapt het geloof ik Clown

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:50

Okee Haha! En die zijn dus ook handig voor als je veel op steen rijd oid, zodat de hoeven niet zo snel afslijten? En zijn deze dan duurder dan de gewone?

@Sulelitha: Ja idd eindelijk Clown Ben nogal blond weetje Tong uitsteken

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:50

Bucas schreef:
Hallo,

Ik rijd nu met mijn draver wedstrijden (springen) het is een E-pony dus 90 cm Knipoog. Maar zelf vind ik het wat eng op het gras want ben bang dat ik uitglijd... Omdat het met een draver iets anders gaat dan met een gewone pony. Maar iedereen zegt dat ik hem op ijzers moet zetten , alleen het mag niet van mijn ouders omdat het te duur is en omdat de hoefsmid ook zegt dat het in de B nog wel zonder kan. Maar ik ben gewoon een bangeschijter dat ik onderuit ga.. Wat moet ik doen? Iemand misschien ervaring met een draver in een parcour of ed?

Vinden je ouders het ook te duur als jij straks in het ziekenhuis ligt, omdat je pony onder de hindernis is door gegleden?? Niet dat dat gebeurd, maar het kan wel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:54

Biebz95 schreef:
Okee Haha! En die zijn dus ook handig voor als je veel op steen rijd oid, zodat de hoeven niet zo snel afslijten? En zijn deze dan duurder dan de gewone?

@Sulelitha: Ja idd eindelijk Clown Ben nogal blond weetje Tong uitsteken

Je gaat niet met kalkoenen in de ijzers over steen rijden, omdat de hoeven door het indraaien van de kalkoenen aan de achterkant hoger komen te staan. Kalkoenen zijn puur om op grasland niet uit te glijden. En zowiezo moeten ijzers rond de 8 weken worden vervangen of verlegd, dus het besparende effect is niet aan de orde, enkel het meer grip hebben op bepaalde soorten ondergrond.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:54

whaha
is er nou echt een tegensite gemaakt voor hoefnatuurlijk:P
sjongejongejonge

Als mensen nu gewoon zelf beslissen wat ze doen, hoefsmid of bekapper.
Mijn bekapper zegt tenminste waar het echt op slaat. Wel of geen ijzers, soms moet het wel punt.

TS gewoon advies opvolgen van je smid. En zelf wat vertouwen krijgen in je paard dat hij/zij het wel aanvoelt.
Maar als je natuurlijk bekapt heeft paard wel meer grip, gevoel op de ondergrond. Dus dan voelt je paard perfect aan waar hij op loopt zodat hij voorzichtiger zal lopen.
Neem je ijzers: kun je kalkoenen indoen. maar liever zonder ijzers:
Doe je het zonder ijzers: doe dan gelijk natuurlijkbekappen. Dan voelt je paard het zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:01

Kijk Biebz:

Afbeelding
Niet slim om hiermee over straat, toch?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:09

Volg je eigen gevoel meid de meeste artsen zullen ook zeggen neem een ijzertje..

Hoefsmeden kunnen echt deskundigen zijn vraag het aan een goede smid. En natuurlijk bekappen of niet .. medisch is daar nog geen bewijs voor ander zouden we de ijzers op top niveau ook al wel weg gegooid hebben Knipoog

Als jij bang of onzeker bent dan breng je dat in het parcours over op je pony nou dan neemt het risico alleen maar toe. Hoop dat je ouders dat ook begrijpen.

succes