Springpony Kimlight springt blootsvoets op ZZ niveauBianca Smies vertelt: Sinds 22 juli 1996 heb ik mijn pony Kimlight. In juni 97 ben ik begonnen met wedstrijden rijden in de klasse groen. Vanaf februari 98 ben ik in de klasse B gestart. Ik heb eind 2003 mijn laatste wedstrijd gestart bij de ponys, dit omdat ik 18 jaar was geworden, dan mag je niet meer bij de ponys starten, en ik kreeg een paard te rijden van de buren. In die jaren zijn we ZZ springen geworden met 9 winstpunten. En al deze wedstrijden zonder hoefijzers!

En nu zul je misschien denken: Waarom zonder hoefijzers? Als je groen springt is dat zeker niet hoog en als je net begint sta je nog niet zo stil over de functie van ijzers en kalkoenen. En Kimlight leek er geen moeite mee te hebben om zonder te springen. Ook niet toen we in de hogere klassen kwamen. Wanneer het glad was van de regen dacht ze met me mee, ze werd gewoon wat voorzichtiger, maar weigeren deed ze eigenlijk niet. Ook al sprong je los in zand en daarna het parcours in gras, dan voelde ze dat goed aan en lette goed op. Ook echt uitglijden was er niet bij, ze stond stevig op de benen. Vaak genoeg hebben we barrages gewonnen, en vanaf de klasse L gaat dit om de snelste tijd.
Vanaf de tijd dat we wedstrijden reden, hebben we ons elk seizoen geklasseerd voor de Gelderse kampioenschappen. Een goede outdoor prestatie hiervan was in 99 in de klasse L te Hengelo. Daar werden we 5e van de 45 deelnemers en mochten door naar de Nederlandse kampioenschappen in Ermelo.
In 2004 hebben we nog meegedaan aan de tripalon in Laren. Dit is een soort cross, maar dan met losse hindernissen. Zon 8 kilometer door het bos met 15 hindernissen, waarvan er één een waterbak is. Maar eerst 's ochtends een dressuurproef op een net gekneusd maïsveld. Het veld was nat, mul, en op veel plaatsen glad. Maar Kimlight had hier geen moeite mee, daar stampte ze wel doorheen. Veel paarden, mét hoefijzers en kalkoenen, gleden heel erg. Op zon veld krijgen de kalkoenen ook geen grip. Een poosje later moesten we vertrekken voor de cross. We sprongen in de klasse L, dit was in dit geval een meter. De hele cross was geen probleem.
Misschien denk je nu na over het buiten rijden (buitenrit over/langs de weg), dat dan de hoeven snel slijten. Ik denk dat dat ook per paard/pony verschillend is. Ik reed Kimlight bijna altijd buiten wanneer we geen les hadden. En niet het bos is, maar echt langs de weg. We reden wel z'on 3 tot 4 keer in de week buiten. Maar zij heeft zulke goede hoeven, dat er geen sprake was van slijtage.