Hoeven kort houden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xmaddyx

Hoeven kort houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 19:33

Kan je de hoeven ook kort houden door veel met hem over het asfalt te lopen?

Of moet hij dan alsnog 1x in de zoveel tijd naar de hoefsmid?

Dani_

Re: Hoeven kort houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:53

Wil je geld besparen Haha!??

Natuurlijk slijten de hoeven sneller als je veel over asfalt loopt. Maar hoeven passen zich aan aan de ondergrond, dus de hoeven zullen ook sneller en beter gaan groeien. Het blijft dus vaak nodig de hoeven regelmatig te bekappen.

Maar lopen over asfalt is sowieso heel goed voor de hoeven.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 00:15

VSW - - > BEH

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:43

Door regelmatig op het asfalt te lopen blijven de hoeven inderdaad meestal netjes op lengte, maar je moet toch af en toe een smid erbij halen om bijvoorbeeld de hoef even mooi recht te vijlen als het paard uit zichzelf iets scheef afslijt, en/of om de hoefwand wat rond te vijlen zodat de hoef niet snel gaat brokkelen en scheuren.
Er zijn ook cursussen waarbij je leert hoe je zelf de hoeven van je paard kan onderhouden (hoefwand rondvijlen en het kleine onderhoud), dan nog zul je een aantal keer per jaar een smid moeten laten komen om te controleren of alles er nog netjes uitziet.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:21

Ik wandel met mijn paard twee keer in de week buiten en zijn hoeven blijven netjes op de goede lengte, alleen zoals MysticTinker al aangeeft slijten ze wel een beetje scheef af dus af en toe moeten zijn hoeven wel even rechtgevijld worden. Ik doe dat altijd zelf en dat gaat prima. Verder laat ik nog wel 2 keer per jaar de hoefsmid komen voor controle en om ook de losse stukken van de stralen weg te snijden.