Pony kreupel..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

Pony kreupel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 20:36

Sinds een dikke week is mn pony kreupel.. Ze is in het verleden al hoefbevangen geweest..
Niet heel erg kreupel, maar ze trekt met haar achterbeen en lijkt of ze haar knie niet kan buigen.. Het was eerst heel erg licht, dus zeiden ze dat ik het nog even aan moest kijken.. Gister was het iets erger, ze kan nu de knie helemaal niet meer buigen, Na een half uur stappen op de harde weg was er nog geen verandering.. Ik dus gister een beetje in de stress, en heb vanmorgen de DA gebeld.. Die zou morgen wel even langskomen..

Ik ben dus net weer geweest, en ze liep nog steeds hetzelfde.. Maar ik zie dus net dat ze een afdruk, met een stuk haar weg heeft.. waarschijnlijk een trap dus.. Ik heb het even 10 minuten afgespoten en mijn stiefmoeder gebeld (heeft al dr hele leven paarden, en heeft er op t moment 6) Zei gelooft dus niet meer zo in meteen de DA bellen, en raadde mij aan haar eerst eens een week lekker in het land te laten staan, en elke dag even spuiten en kijken of het niet warm of dik is..
Wat vinden jullie hiervan??

Elma_

Re: Pony kreupel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 21:34

Niemand?

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:35

ik denk dat je toch beter even de dierenarts laat komen. je weet maar nooit Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:40

ik zou er ook voor de zekerheid even een DA naar laten kijken.
in elk geval goed dat jullie opletten of het kreupele been dikker of warmer is dan het goede been.
waar zat die (waarschijnlijke) hoefafdruk dan?
en bedoel je echt de knie die stram is, dus helemaal boven in, dat gewricht?
zegmaar net onder de buik, daar?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 21:43

Marigold schreef:
ik zou er ook voor de zekerheid even een DA naar laten kijken.
in elk geval goed dat jullie opletten of het kreupele been dikker of warmer is dan het goede been.
waar zat die (waarschijnlijke) hoefafdruk dan?
en bedoel je echt de knie die stram is, dus helemaal boven in, dat gewricht?
zegmaar net onder de buik, daar?

De hoefafdruk zit zegmaar op de helft van het been, dus niet onder de buik, maar op de plek zoals waar bij een mens echt de knie is.. En dat gedeelte is dus ook stram.. Maar ik mocht haar been wel gewoon optillen, Ze maakt alleen met dat been steeds een kortere pas dan met het andere.. ja ik ga elke dag even kijken, en de stal eigenaren houden haar ook goed in de gaten..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:44

dat is de hak, wat je bedoeld.
ik zou er echt mee uitkijken, laat haar maar niet teveel lopen. (niet aan de hand enzo/onder 'dwang', op het land kan imo geen kwaad)
beter nu de DA erbij halen dan straks een pony die chronisch last heeft van een gewricht.
is het niet dik dan?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 21:47

Nee het is helemaal niet dik, ook niet warm.. het enige is dat ze dus er steeds een kortere pas dan normaal mee maakt..
En mn stiefmoeder zegt ja de DA zegt toch rust, dus kan je haar het best even gewoon een weekje op de wei laten staan, en elke dag ff spuiten.. Omdat je anders misschien voor niets heel veel geld kwijt bent..
Zit de hak niet bij de hoef? Ik ben geen leek, maar weet dus blijkbaar niet hoe een paardenbeen in elkaar zit Tong uitsteken

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:50

nou, als DA komt en hij adviseerd rust, dan ben je alleen kosten van bezoek kwijt.
en als hij iets anders vind, dan is er dus echt iets mis, en ben je idd meer geld kwijt, maar was het ook wel nodig.
straks is het een ontsteking, of komt er een ontsteking, of het is een kleine breuk, dat kan je dan maar beter voor zijn qua behandeling.
maar je kan het vanaf daar beter beoordelen, jullie zien de pony natuurlijk dagelijks.
wel goed dat ze door meerdere mensen goed in de gaten wordt gehouden nu, en sterkte ermee!

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:57

Zo'n probleem heb ik ook met mijn drie-jarige paard.
Ze heeft een dikke voorknie en loopt een beetje kreupel. Ik zou het eerst een tijd afspuiten en rust geven.
Als je ziet dat het minder wordt of zelfs over gaat, dan is het goed. Je kan dan weer rustig het werk opbouwen, voor het geval ze het probleem nog een keer krijgt.
Als het niet minder wordt, zou ik toch de dierenarts bellen.
Ons paard had een dikke knie dat over ging. Later kwam het weer, dus juich niet te vroeg.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:43

MD-->BEH

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 20:43

DA is geweest.. Het was dus die trap, ze liep vandaag alweer een stuk regelmatiger.. ze krijgt nog even weiderust.. Over een paar dagen tot een weekje weer langzaamaan proberen..
Kan dus slotje op, Iedereen bedankt voor het meedenken!