Corrigeren hoefstand met ijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Corrigeren hoefstand met ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 22:22

Dit is ongetwijfeld een hele domme vraag Bloos maar ik weet nou eenmaal niet zoveel van hoeven en benen.
Mijn haflinger staat nogal 'stijl' op de hoeven: het lijkt een beetje alsof ze op haar tenen loopt. Ik heb haar 2 keer laten bekappen maar na een tijdje staat ze dan weer zo.
Is dit slecht voor haar benen, en kun je hiervoor corrigeren met hoefijzers? Waardoor komt het?
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft!

Casarell

Re: Corrigeren hoefstand met ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:26

Ik denk dat het om de 6 weken laten bekappen ook veel effect heeft.. zodat ze niet teveel veranderd van stand elke keer..
Dit is een zware belasting voor de pezen en banden, elke keer weer terug veranderen.
Je kan dit simpelweg vóór zijn door de smid vaker te laten komen, zodat het verschil van voor en na bekappen minder groot is...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:38

Het is zeker geen domme vraag. Veel mensen vragen het zich niet eens af!

IJzers maken het alleen maar erger. De hoef kan dan niet op de goede manier afslijten waardoor alles wat er aan groeit dus blijft zitten. Je krijgt zo om de zoveel weken een grote standverandering, want steeds wordt de hoefwand van heel lang teruggebracht naar veel korter. Dat hoeft niet per se een standverandering op te leveren, maar in de praktijk gebeurt dat vaak wel.

Stijl op de hoeven staan is niet goed. Het zal wel niet als een verrassing komen dat ik aanraad de hoef zelf bij te gaan houden, zodat je de standverandering zo klein mogelijk kunt houden.

Succes!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:07

Bovendien.. een ijzer veranderd niet de 'manier' van groeien, maar wel de mate waarin een hoef groeit, en in welk model.
Als de verzenen (achterkant, waar de wand overgaat in de straal, even simpel heel gezegd) dus heel veel harder groeien als bv de teen, zal dat door een ijzer niet veranderen.

Daar komt bij dat een ijzer ervoor zorgt dat de hoef niet slijt, maar ook moet je juist met een ijzer ervoor zorgen dat je zeker elke 6-8 weken je smid moet laten komen..
Dan denk ik dat om de 6 weken laten bekappen een betere optie is.. iig voor de voet, en ook voor je centen.. Knipoog

Maar... wij kunnen vanaf de pc alleen tips geven, we hebben geen foto van je voeten, en dus is beoordelen ook erg lastig..

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:45

Waarschijnlijk is er een reden dat je paard zijn voeten "steil afgroeien". De meest voor de hand liggende redenen zijn de wijze waarop het hoefbeen in de hoornschoen zit en het exterieur van je paard. Een onderstandig paard zal bijv. meestal vragen om wat steiler te staan. Respecteer dus de stand van je paard en ga hiermee om, dwing hem niet om op een bepaalde manier te staan omdat dit toevallig ergens beschreven staat als de ideale hoefstand. Op de lange duur krijgt het paard veel problemen als je overmatig gaat corrigeren.

Met of zonder ijzer moet je paard (net als elk ander paard) met bepaalde regelmaat door de gediplomeerd hoefsmid behandeld worden. De regelmaat kan voor het ene paard 6 weken zijn voor het ander paard 10 weken, dit hangt af van de snelheid van de hoorngroei (wat ook weer afhankelijk is van een aantal factoren). Je hoefsmid kan je hier het beste in voorlichten.

depaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:48

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:50

arno8 schreef:
IJzers maken het alleen maar erger. De hoef kan dan niet op de goede manier afslijten waardoor alles wat er aan groeit dus blijft zitten.

femmefatale1 schreef:
Bovendien.. een ijzer veranderd niet de 'manier' van groeien, maar wel de mate waarin een hoef groeit, en in welk model.
Als de verzenen (achterkant, waar de wand overgaat in de straal, even simpel heel gezegd) dus heel veel harder groeien als bv de teen, zal dat door een ijzer niet veranderen.

De hoef slijt juist verkeerd af, daarom worden er wel eens ijzers gebruikt om de stand te corrigeren.
Omdat je paard zo steil op zijn voeten staat, slijt hij alleen de toon af en niet de verzenen, waardoor hij steeds weer steil gaat staan. Een ijzer zorgt ervoor dat de toon van de hoef beschermd is, zodat de stand gehandhaafd blijft. Het is niet zo dat bij zo'n paard de verzenen keihard groeien en de toon niet, nee omdat hij verkeerd is gaan staan en de diepe buigpees steeds de voet weer steil wil trekken slijt het paard alleen de toon af, hij loopt 'op zijn tenen'. Vraag het aan een goede hoefsmid, misschien is het op te lossen met alleen bekappen, misschien toch een voorijzertje.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:56

Een paard met bokhoefjes zal sneller groeien in de verzenen als in de teen. Tuurlijk door een verkeerde stand, maar ook zal de voet zo blijven groeien als hij op een ijzer staat. En dan heb je helemaal geen slijtage van de voet..

Daarom adviseer ik gewoon elke 6-8 weken de smid te laten komen, en em te laten bekappen.. met of zonder ijzers..

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:38

Om de 6 - 8 weken vind ik te weinig. Als je het echt effectief wil bestrijden, moet je het zelf bijhouden, dan kun je zoiets veel sneller en veel beter oplossen. Vaak komt een paard in een vicieuze cirkel door te lange hielen: die lange hielen zorgen voor gevoeligheid in de hiel, waardoor hij de hiel gaat ontlasten en op de toon gaat landen. Daardoor slijt de toon harder af en groeit de hiel alleen maar nog verder aan waardoor nog meer gevoeligheid in de hiel ontstaat. Door de hiel tot het juiste niveau terug te brengen, pak je de gevoeligheid aan. Maar dan moet die ook op het juiste niveau blijven, anders is het dweilen met de kraan open.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:41

Mijn arabiertje moest na 2 operaties zijn hoef opnieuw laten groeien in de goede vorm.
Dit kwam dus doordat mijn arabier te laag op zijn hielen liep en is 4 maanden aan het revalideren geweest!!

Mijn hoefsmid kwam 2 maanden elke 2 weken kijken (evt. bij werken) en daarna elke 4 weken.
Nu zitten we weer op 6 weken.

Gelukkig zijn ze verzenen nu weer hoog genoeg.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 22:33

ARno8: zelf bijhouden voel ik heel weinig voor Tong uitsteken Voordat je zelf aan een hoef gaat zitten bekappen moet je er wel eerst veel van af weten lijkt me.

SpikyBlue schreef:
arno8 schreef:
IJzers maken het alleen maar erger. De hoef kan dan niet op de goede manier afslijten waardoor alles wat er aan groeit dus blijft zitten.

femmefatale1 schreef:

De hoef slijt juist verkeerd af, daarom worden er wel eens ijzers gebruikt om de stand te corrigeren.
Omdat je paard zo steil op zijn voeten staat, slijt hij alleen de toon af en niet de verzenen, waardoor hij steeds weer steil gaat staan. Een ijzer zorgt ervoor dat de toon van de hoef beschermd is, zodat de stand gehandhaafd blijft. Het is niet zo dat bij zo'n paard de verzenen keihard groeien en de toon niet, nee omdat hij verkeerd is gaan staan en de diepe buigpees steeds de voet weer steil wil trekken slijt het paard alleen de toon af, hij loopt 'op zijn tenen'. Vraag het aan een goede hoefsmid, misschien is het op te lossen met alleen bekappen, misschien toch een voorijzertje.

Dat dacht ik zelf dus ook.. Ik ga het binnenkort even aan een hoefsmid vragen.

depaco schreef:

Dank je! Dat boek heeft mijn vader, ik zal het eens inkijken!

Hoeftniet schreef:
Waarschijnlijk is er een reden dat je paard zijn voeten "steil afgroeien". De meest voor de hand liggende redenen zijn de wijze waarop het hoefbeen in de hoornschoen zit en het exterieur van je paard. Een onderstandig paard zal bijv. meestal vragen om wat steiler te staan. Respecteer dus de stand van je paard en ga hiermee om, dwing hem niet om op een bepaalde manier te staan omdat dit toevallig ergens beschreven staat als de ideale hoefstand. Op de lange duur krijgt het paard veel problemen als je overmatig gaat corrigeren.

Met of zonder ijzer moet je paard (net als elk ander paard) met bepaalde regelmaat door de gediplomeerd hoefsmid behandeld worden. De regelmaat kan voor het ene paard 6 weken zijn voor het ander paard 10 weken, dit hangt af van de snelheid van de hoorngroei (wat ook weer afhankelijk is van een aantal factoren). Je hoefsmid kan je hier het beste in voorlichten.

Het maakt mij niet uit wat er als ideale hoefstand beschreven staat, ik vraag mij alleen af of mijn haflinger er op den duur geen last van gaat krijgen. Een hele hoop afwijkingen hebben een negatieve invloed op de capaciteiten van het paard of je paard kan er problemen mee krijgen. Volgens jou is dat dus niet zo voor een stijle hoefstand?

Even een foto van vorige zomer (onduidelijk want ik heb ingezoomd op de hoef): Afbeelding

Rechts is het trouwens erger dan links.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:34

Ook met een ijzer slijten hoeven, ik snap niet zo goed dat de mensen hierboven, die zich er toch in verdiept hebben, dat nog nooit gezien hebben.

Het hoefmechanisme werkt namelijk wél. Dat kun je ook zien op het ijzer, na een beslagperiode is achter het achterste nagelgat een stuk ijzer afgesleten. Dat glanst ook mooi, terwijl de rest verroest is. Het gaat dan om de kant waar het ijzer tegen de hoef zit.
Als het ijzer daar al is afgesleten, kun je bedenken dat de hoef daar ook is afgesleten. Een paard komt dus gedurende de beslagperiode langzamerhand steeds iets weker te staan, aangezien de toon niet slijt.

Overigens ken ik veel paarden die door beslag betere voeten hebben gekregen. Dan moet je wel een vakkundige smid hebben die ruim genoege ijzers eronder legt. Te klein beslaan is natuurlijk funest.
Ik ken meerdere paarden die door ijzers zelfs 1 a 2 ijzermaten zijn gegroeid qua hoefgrootte in positieve zin, hoornkwaliteit daarbij gewoon beter.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:37

Wat ik zo op de foto zie is een vrij kort voetje, vooral in de teen.
Een afwijkende voet zie ik verder niet.
In dit geval is verkeerde slijtage idd waarschijnlijk de oorzaak, en zou een ijzertje toch een uitkomst kunnen bieden.

Even terug komend op het bericht hierboven..
Ik heb nergens gezegd dat er geen hoefmechanisme is met een ijzer!
En natuurlijk is er wel wat slijtage, maar niet te vergelijken met blootvoets.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:41

femmefatale1 schreef:

Daar komt bij dat een ijzer ervoor zorgt dat de hoef niet slijt, maar ook moet je juist met een ijzer ervoor zorgen dat je zeker elke 6-8 weken je smid moet laten komen..

Misverstandje dan Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:47

Hoe oud is het paard van de voeten ? (van de foto).

Ziet er uit als een erg jong dier 1 a 2 jaar.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 22:19

cowgirl: op de foto is ze 2. Ze is nu drie en ze heeft het nog steeds.

femmefatale1 schreef:
Wat ik zo op de foto zie is een vrij kort voetje, vooral in de teen.
Een afwijkende voet zie ik verder niet.
In dit geval is verkeerde slijtage idd waarschijnlijk de oorzaak, en zou een ijzertje toch een uitkomst kunnen bieden.

Even terug komend op het bericht hierboven..
Ik heb nergens gezegd dat er geen hoefmechanisme is met een ijzer!
En natuurlijk is er wel wat slijtage, maar niet te vergelijken met blootvoets.

Afwijkend is misschien ook wel een groot woord Knipoog Het is idd slijtage, maar ze slijt dus altijd zó af dat ze van een goede stand naar een te steile stand gaat...

Venetia schreef:
Overigens ken ik veel paarden die door beslag betere voeten hebben gekregen. Dan moet je wel een vakkundige smid hebben die ruim genoege ijzers eronder legt. Te klein beslaan is natuurlijk funest.
Ik ken meerdere paarden die door ijzers zelfs 1 a 2 ijzermaten zijn gegroeid qua hoefgrootte in positieve zin, hoornkwaliteit daarbij gewoon beter.

Dat geeft hoop Knipoog Ik laat binnenkort maar weer de hoefsmid komen!