slappe kniebanden, of andere kreupelheid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

konientje

slappe kniebanden, of andere kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 22:14

hallo allemaal, als 1e wil ik me even voorstellen want ben nieuw op deze site. Ik ben nienke en mijn paard heet prymera. Pry is een grote vosmerrie (1.74) van bijna 11. Ik heb haar nu een klein jaartje maar het gaat al een lange poos niet zo lekker met haar. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb haar uit medelijk gekocht, is zo maar uit de sport gehaald en niet meer naar om gekeken. Verder heeft ze ocd aan haar linker achterbeen, maar nog nooit wat van gemerkt ( paard heeft bijna z gelopen, in deurne gestaan, cross gelopen etc.) en ik wist deze afwijking toen ik haar kocht!

enfin, vanop de 1 op andere dag liep zij met een slepend been. Uiteindelijk tot kreupel toe. Dierarts laten komen en zij constateerde rotstraal. Ik ok...nooooit aan gedacht want ik ben heeel netjes op haar hoeven. Uiteindelijk is dit goed genezen maar ze bleef slepen en onregelmatig lopen.

Ben uiteindelijk naar een arts in de buurt gegaan en foto's laten nemen. was niks op te zien en ongeloofelijk..ze liep gewoon goed toen ik daar was Clown grappemaker!!! De arts dacht dus aan verrekte kniebanden. Verder weinig info meegekregen en langzaam weer wat rijden opgepakt. Eerst dagen lang stappen en voorzichtig weer draven en gelop. Nog niks geen zware oefeningen, puur basis. Ik vond haar wel nog erg onregelmatig, maar dit verschilde enorm p/dag. EN ze is zo sterk en zwaar op de hand geworden. Ook aan de longe, wil ze rechts neit goed aanspringen in galop en zet ze altijd bij stilstand haar been DIRECT op rust. Niet normaal...nee heel diep buigend.

Ik ben het nu beu, want ze liep v.d week weer slechter dan slecht. Volgende week naar belgie en alles laten onderzoeken. Artsen hier zeggen, het is onderaan in been. ik zeg...BOVENAAN! Ik denk knie of bekken ofzo. Kort op een rijtje: r-been niet onder lichaam willen en kunnen plaatsen, slepen, been altijd op rust hebben in stilstand, verkeerd aanspringen in r-galop en nu duidelijk zichtbaar...net of haar knie er los aanhangt...heel weinig spiermassa. 1 ding...paard blijft keihard, want niks geen protest en o ja...zelfs rek en strekoefeningen van fysio kwamen 100% goed naar voren. niks geen pijn te merken. Anyway...voordat ik volgende week naar belgie ga vroeg ik me af of iemand dit herkend? Ik vind zo zielig en vervelend, fijn om even over te praten Pling

Gr nienke

kannie

Re: slappe kniebanden, of andere kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:26

hee nien!
jaja je topic gevonden...ook ik zeg; zit in de knie. ben heel benieuwd wat er uit komt daar in belgenland!
succes meis!

konientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 22:29

haha jaja nu hoor ik er ook bij he...bij de boktclub! gelijk met een heftig verhaaltje, maar wel eens goed om te horen wat andere te zeggen hebben. tot morgen Anne!

ps. cathan of catan rules!

konientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 22:31

ow ik lees met een h....catHan rules dus!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:12

Ik zou het zo ook niet weten maar ik heb wel een tip voor je.
Ik begrijp dat ze een heel wisselende kreupelheid laat zien en bij een vorig artsenbezoek helemaal rad liep.
Het is dan misschien handig om haar te filmen aan de longe en onder zadel op het moment dat ze echt slecht loopt.
Dat brand je op een CD en die neem je mee naar de kliniek.
Als ze daar toevallig ook weer goed loopt daar kun je het filmpje laten zien.
Ik wil je wel heel veel succes wensen. OK dan!

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:24

Ben heel benieuwd....
Klinkt mij inderdaad in de oren als een probleem meer centraal gelegen, spierzwakte van de spier die de knie stabiliseert (quadriceps) en dit kan ook weer een gevolg zijn van een blokkade oid in de lendenwervels waardoor deze spier niet genoeg prikkels/informatie krijgt vanuit de rug. Ik brainstorm maar gewoon een beetj over wat soort belletjes jouw verhaal bij mij doet rinkelen, hoor!
Ben heel benieuwd wat de kliniek gaat vinden... hou je ons op de hoogte?

konientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 09:42

Bedankt jullie allen, am13...jouw verhaal kan heel goed kloppen. Dat is soort gelijk wat ik zelf ook denk. Ik hou jullie zeker op de hoogte van het onderzoek!

xLoraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:07

myn pony is ook sins 4 weken kreupel.. eerst dachten we omdat hij eerder ongeluk heeft gehad dan het zijn slechte been was.. maar soms is het toch ook dat als een pony kreupel is en hij doet alsof het voor is maar toch achter is? of heb ik dat verkeerd?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:09

xLoraine dan kijk je niet goed genoeg? Lachen

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:59

Slaat de knie niet op slot? Als dit vaak gebeurd dan kunnen ze hier best wel even last van hebben. Als ze veel moeite moeten doen op "van het slot te schieten" dan kan dit ook pijnlijk zijn.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:05

Zou je er niet eens een oosteopaat of fysio naar kunnen laten kijken?? heb enorme verbetering bij mijn fries gemerkt die ook slappe/zwakke kniebanden heeft, ze stond op stal ook heel vaak overdreven op rust of op rust en dan ook een voorbeen uitgestrekt.Overkruisd aanspringen was normaal en ondertreden was gas geven om eronder uit te kunnen..
Wie weet zit er een hele flinke blokkade in de rug/lendenen/bekken en zit dit er al heel lang..
pb gerust voor telefoonnummer aangezien ze bij je in de buurt woont..
We kennen elkaar toch??

xLoraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:41

Allejandro schreef:
xLoraine dan kijk je niet goed genoeg? Lachen

dat zei ik niet hoor! ik heb het gehoord van iemand die in de buurt woont bij ons en die heeft een paard die was achter kreupel maar hij deed alsof hij voor had ofso.. ik weet het ook niet hoor Bloos

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:50

Vaak als een paard problemen heeft in de achterhand, dan compenseert hij dat meestal met het voorbeen aan de andere kant (diagonaal dus).
Als hij dat voorbeen maar lang genoeg (over)belast kan het paard dus kreupel lopen op het voorbeen terwijl de oorzaak van deze kreupelheid ligt in de rug of het andere achterbeen.
Paarden kunnen in ieder geval niet doen alsof, sterker nog ze zullen hun kreupelheid zo lang mogelijk verborgen willen houden want in het wild worden ze onherroepelijk opgevreten door roofdieren wanneer ze kreupel zijn.