Paard heeft ook nog platvoeten, maar dat is niet het grootste probleem. De hoeven groeien heel erg langzaam. Gisteren kwam de hoefsmid, en vertelde dat de hoeven amper waren gegroeid sinds de vorige keer, dus kon alleen gevijld worden.
Ik wilde graag onder de voorhoeven ijzers, voor het buitenrijden (ze had namelijk scheuren gekregen). Volgens de smid was het nu ook noodzakelijk ijzers eronder te zetten, anders sleten ze teveel, op ijzers zouden ze op rust komen, dus ze moest en ze kreeg ijzers. Eigenlijk waren de hoeven ook nog te kort om ijzers eronder te zetten, maar heeft hij toch gedaan (ik was er niet bij aanwezig dus heb helaas achteraf contact gehad).
Nu achteraf heb ik me meer verdiept op o.a. Bokt en lees ik dat het niet bevorderlijk voor de groei van de hoeven is, om ijzers eronder te zetten, en de straal en zool te bekappen (heeft smid dus wel gedaan). Omdat met contact op de grond de groei wordt bevorderd, klopt dat?

Ook is me verteld dat een half flesje donker bier door het voer de groei van de hoef helpt. Iemand hier ervaring mee, ik wil mijn leasepaard natuurlijk niet plotsklaps dronken gaan voeren...

Dan nog de vraag wat jullie denken dat het beste is voor mijn paard: ijzers om de hoef te laten rusten/tegen slijtage, of blootsvoets zodat de hoef beter groeit en harder wordt, zodat ijzers niet meer nodig zijn straks (las ik ook ergens)?
PS: Ik heb verscheidene topics doorgelezen, maar ben van mening dat de antwoorden in die topics erg persoonlijk gericht op paarden zijn dus vond ze niet erg van toepassing op mijn leasepaard. Vandaar een topic.

maar :