Tinker en hoefschoenen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frats

Tinker en hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 17:05

Wie heeft er ervaring met een tinker en hoefschoenen? Er zijn modellen die wat hoger zitten dit zal bij mij niet gaan ivm de sokken.
Het gaat om een rit van 3 dagen 25 km per dag. Ik heb veel gereden de laatste maanden en altijd op blote voeten. Ijzers ben ik geen voorstander van.
Wie kan mij advies gegeven?

Kitsolu

Re: Tinker en hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:28

ik denk dat je het beste voor easyboots kan gaan, die zijn laag, komen dus niet over de kroonrand geen waardoor je geen problemen krijgt met sokken en schuren. Ze zijn lekker ligt en je kan alle onderdelen vervangen, als de zool versleten is hoef je dus geen nieuwe schoenen aan te schaffen. Ze zitten naar mijn idee ook lekker stevig, het heeft mijn paardje ook geen tijd gekost om ze "in te lopen". Ik gebruik ze trouwens ook voor trektochten à 20-25km per dag. Suc-6 met je zoektocht!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:56

25 km is echt niet veel hoor en als je al veel over asfalt rijdt heb je écht geen hoefschoenen nodig

Wij reden 150 km in 10 dagen.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 07:04

Ik rij nu ook best veel over asfalt, de hoefsmid zegt dat ik dan ijzers moet omdat de hoeven te kort worden. Maar wanneer zijn de hoeven te kort? Horen ze op de buitenste rand te lopen? Of de witte lijn? De buitenkant van de hoef begint nu lang te worden en plat te liggen waardoor deze begint in te scheuren. Daar wilde ik mijn hoefsmid voor laten komen om deze eraf te halen.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 07:21

@ Frats: Mijn hoefsmid wil mijn pony ook op ijzers hebben omdat ik graag buiten rijd. Ze heeft van zichzelf korte hoeven maar ze heeft ook sterke hoeven en ze heeft nog nooit enige last er van gehad, wordt dus nog even een discussie met mijn smid vanmiddag...
Of ze alleen op de buitenste rand moeten lopen of ook op de zool en straal is het verschil tussen traditioneel bekappen en natuurlijk bekappen. Die scheuren zou ik idd wel in de gaten houden.
@ TS: Mijn ervaring met hoefschoenen is dat paarden ze ontzettend irritand vinden, misschien kan je ze eerst lenen van iemand om te kijken hoe ze erop reageerd?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:54

Smitjes worden op maar gemaakt, dus zijn ook geschikt voor Tinkers.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:24

ma_rie_tje schreef:
Smitjes worden op maar gemaakt, dus zijn ook geschikt voor Tinkers.

enige nadeel daarvan is dat ze heel zwaar zijn en dat ze over de kroonrand heen komen waardoor je kans krijgt op schuren.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:30

Frats schreef:
Ik rij nu ook best veel over asfalt, de hoefsmid zegt dat ik dan ijzers moet omdat de hoeven te kort worden. Maar wanneer zijn de hoeven te kort? Horen ze op de buitenste rand te lopen? Of de witte lijn? De buitenkant van de hoef begint nu lang te worden en plat te liggen waardoor deze begint in te scheuren. Daar wilde ik mijn hoefsmid voor laten komen om deze eraf te halen.

Nee, ze horen niet op de buitenste rand te lopen. Dat de wand nu gaat schuren is daar het levende bewijs toe. De hoefwand moet ingekort en afgerond worden. Paarden lopen van nature op de hoefwand, straal en zool.

Als je paard gewend is veel over asfalt te rijden denk ik dat hij de rit makkelijk aan kan. Hoeven zijn niet snel te kort, maar veel vaker te lang.